Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladelukeplassering

Startet av Contango, mandag 06. januar 2020, klokken 11:39

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Jeg har hatt elbiler med luke i front, venstre foran og venstre bak. Alle fungerer, venstre foran var greiest i garasjen. Høyre bak funker ikke under noen omstendighet uten ombygging.

I praktisk bruk har venstre bak vært best, med front som nummer to. Gatelading har jeg brukt en gang siden 2014. Fikk da ikke prøvd høyre bak, men for min del lite vesentlig. Ulempe med frontluke var snø og ising.

Kort sagt ut fra min erfaring med flere biler og mange forskjellige ladesteder så er det bare en som har vist seg vanskelig.
Min selger hos Merchedes fortalte at den vanligste oppgitte grunnen for at EQC ble droppet var ladelukeløsningen.

Dette er løsningsfokusert og erfaringsbasert. Ser at for andre med enten stor plass eller gatelading at høyre bak  kan være ønsket.

Øyvind.h

Selgere er flinke til å si det kunden vil høre skjønner jeg :D Min sa de fleste kansellerte på grunn av plassering av nødblinken.

Av de tre mest solgte elbilene i Norge har to av dem ladeluken på høyre side bak. Atpåtil to modeller som faktisk må lades ganske ofte sammenlignet med EQC :D Jeg velger å tro at verden ikke er så snever og vanskelig i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:46
Selgere er flinke til å si det kunden vil høre skjønner jeg :D Min sa de fleste kansellerte på grunn av plassering av nødblinken.
Det var godt min sa det uten at jeg hadde sagt noe. Din høres ut som han går på syre eller så fant du det på for å være morsom!

Counterpointer

Btw Golf og i3 er vel typiske bybiler som lader gatelangs (i3 tror jeg faktisk er så liten at jeg kunne ladet den uten problem i min garasje)

Vollis47

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:46
Selgere er flinke til å si det kunden vil høre skjønner jeg :D Min sa de fleste kansellerte på grunn av plassering av nødblinken.

Av de tre mest solgte elbilene i Norge har to av dem ladeluken på høyre side bak. Atpåtil to modeller som faktisk må lades ganske ofte sammenlignet med EQC :D Jeg velger å tro at verden ikke er så snever og vanskelig i praksis.

Dersom du ser på de tre mest solgte elbilene så kommer Teslas tre modeller foran BMW i3, og de har alle ladeluken på venstre side bak.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Øyvind.h

#21
Sitat fra: HVolland på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:38
Dersom du ser på de tre mest solgte elbilene så kommer Teslas tre modeller foran BMW i3, og de har alle ladeluken på venstre side bak.
Hvordan får du til det?
Det er registrert nesten 59.000 Leaf, 42.400 eGolf og 25.300 i3 i følge Elbilstatistikk.
Model S er nede på en fjerdeplass med drøyt 20.000 solgte.
eUp har solgt snaut 10.000 biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vollis47

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:06
Sitat fra: HVolland på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:38
Dersom du ser på de tre mest solgte elbilene så kommer Teslas tre modeller foran BMW i3, og de har alle ladeluken på venstre side bak.
Hvordan får du til det?
Det er registrert nesten 59.000 Leaf, 42.400 eGolf og 25.300 i3 i følge Elbilstatistikk.
Model S er nede på en fjerdeplass med drøyt 20.000 solgte.
eUp har solgt snaut 10.000 biler.
TMS, TMX og TM3 er alle Tesla og tilsammen er det solgt ca 50000, dobbelt så mange som BMW.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Øyvind.h

Sitat fra: HVolland på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:46
TMS, TMX og TM3 er alle Tesla og tilsammen er det solgt ca 50000, dobbelt så mange som BMW.
Hva skjer om du slår sammen i3 og eGolf da?

Jeg gjentar igjen;
Av de tre mest solgte elbilene i Norge (Leaf, i3 og eGolf) har to av dem ladeluken på høyre side bak. Om VW får opp produksjonstempoet blir nok VW ID3 en storselger i 2020 og 2021. Den får også ladeluke høyre side bak.
Jammen ser det ikke ut til at den populære Skoda Vision IV også får ladeluke høyre side bak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:02
Jammen ser det ikke ut til at den populære Skoda Vision IV også får ladeluke høyre side bak.
Det er i så fall et potensielt salg mindre, siden den da ikke passer meg.

boppus

#25
Venstre side bak ville absolutt vært å foretrekke, men klarer ikke å gjøre det til en dealbreaker.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA