Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladelukeplassering

Startet av Contango, mandag 06. januar 2020, klokken 11:39

« forrige - neste »

Contango

Jeg ser at ladeluken er på passasjersiden bak og undres hvorfor de har gjort det. For oss med trang garasje er det helt håpløst for bilene våre må klines opp til vegg på passasjersiden for å få plass nok til å gå ut. Helst også rygges inn, og med bakenden helt inntil vegg/hyller. Da er det ingen enkel sak å komme seg til en ladeluke på andre siden, få åpnet den og stukket et svært håndtak inn. e-Golfen vår hadde samme plassering, men den var liten nok til at vi klarte det med litt godvilje og tilgrisete bukser og jakker om vinteren. Jaguar og Audi har ladelukeplassering foran førerdøren. Ikke ideelt det heller med tanke på korte kabler ved hurtiglading - men totalt sett bedre. Asia bilene har gjerne luken foran. Det fungerer helt fint hjemme i garasjen er vår erfaring, men lukene kan være utsatt for fuktighet og ising om vinteren (særlig Kona). Tesla lukene på bakskjerm på førersiden synes vi fungerer aller best. Man er jo der uansett på vei ut av bilen, og det er alltid plass til å komme til og til å åpne luken om man har en normalt konstruert garasje. Mercedesens ladelukeplassering gjør bilen bortimot diskvalifisert for oss. Eller kanskje vi må flytte til England eller Australia for å få det som vi vil....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Helt enig i disse betraktningene. Har hatt EQC i min garasje og ladeluke er dealbreaker for min del.

Argumentet for er gatelading, hvor luka da er på riktig side inn mot fortau. For min del er det alt for liten fordel opp mot ulempene.

Oddaa

Mulig at vi har en unormal dobbeltgarasje, men for oss er det ladeluke foran som er dealbreaker.

Foran førerdøra og bak på passasjersiden fungerer godt begge deler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Jambo

Sitat fra: Contango på mandag 06. januar 2020, klokken 11:39
... Eller kanskje vi må flytte til England eller Australia for å få det som vi vil....
Lol - hvis alternativet er å flytte kan du vel bare flytte et annet sted lenger opp i gata til et hus med en litt større garasje? Dette er vel bare Mercedes' måte å fortelle dere at dere har for liten garasje til å eie den.

De burde gjort som på Audi e-tron, hvor man som tilvalg kan få ladeport også på motsatt side av standardplasseringen.

turfsurf

Sitat fra: Oddaa på mandag 06. januar 2020, klokken 22:40
Mulig at vi har en unormal dobbeltgarasje, men for oss er det ladeluke foran som er dealbreaker.

Foran førerdøra og bak på passasjersiden fungerer godt begge deler.

Ladeluken bør være på førersiden. Om det er rett foran førerdøren eller bak spiller mindre rolle. Å måtte gå rundt bilen for å plugge i er knotete. Ingen dealbreaker, kun teit. Irriterer meg hver gang jeg parkerer eller skal en tur med i3en.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Har hatt mange i3' og husket faktisk ikke at ladeluken var på «feil» side. Det er mye jeg kan irritere meg over i verden, men dette har gått utenom radaren min  ;) Rygget bilen inn, og da var ladeluken behagelig plassert nær ladestasjonen.

nosi1202

Plasseringen av ladeluka mistenker jeg skyldes at mange av dagens elbiler opprinnelig er fossilbiler. Ladeluka er plassert der tankluka egentlig er. Da har det en praktisk betydning ved at man slipper å stå ute i trafikken for å fylle bensin. For en elbil er jo ikke det et alternativ uansett. Jeg har selv E-golf med ladeluka på feil side, litt tungvint, men det går. Jeg har heldigvis ladeboks med løs ledning, så avstanden til boksen er ikke noe problem. 
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Egil Fonn

Ved parkering og lading langs gate/ vei er det greit at ladeluke er på høyre side. Da står bilen parkert rett og kabel er ut av veien.

Personlig lader jeg ikke langs vei og foretrekker ladeluke på venstre side. Men ingen stor betydning.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Jambo på mandag 06. januar 2020, klokken 23:46Lol - hvis alternativet er å flytte kan du vel bare flytte et annet sted lenger opp i gata til et hus med en litt større garasje? Dette er vel bare Mercedes' måte å fortelle dere at dere har for liten garasje til å eie den.
Tja, er ikke bare å skylde på garasjen. Min garasje er stor nok til Model X men for liten til EQC, bare på grunn av ladeluken.

Det er jo en ulempe uansett hvordan man ser på det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 07. januar 2020, klokken 11:43
Ved parkering og lading langs gate/ vei er det greit at ladeluke er på høyre side. Da står bilen parkert rett og kabel er ut av veien.

Personlig lader jeg ikke langs vei og foretrekker ladeluke på venstre side. Men ingen stor betydning.
Hver gang man bytter bil må man flytte ladestasjonen i garasjen :D

Øyvind.h

#10
De forskjellige plasseringene har forskjellige fordeler og ulemper. Der jeg vanligvis parkerer hjemme synes jeg venstre bak er best. Rygger inn å en utendørs plass. Det er der ladekabelen henger og den er ute av veien når man rygger inn. I tillegg har Tesla valgt et veldig bra og smart design på ladeluken. Den er liten og begrenset utsatt for snø og is. Må man fjerne snø og is er det bare bittelitt som må fjernes. Den åpnes og lukkes også automatisk. Alt i alt den overlegent mest sømløse og enkle ladeluken på markedet uten å hensynta plassering.

Men - plassering av ladeluke blir veldig navlebeskuende. Alle ser på seg og sitt, og ofte totalt uten å være løsningsorientert. Som i denne tråden....

Parkerer jeg ved siden av huset, noe jeg gjør innimellom, er høyre bak best da det er nærmest kontakten. Når jeg er på fjellet og kjører rett inn i garasjen er også høyre bak mer praktisk enn venstre bak. På fjellet ville faktisk siden foran vært et brukbart alternativ også, men høyre bak fungerer bedre i garasjen enn venstre bak. I tillegg vil også høyre bak fungere bedre enn venstre bak om jeg skulle rygge inn på grunn av hvor strøm er lagt opp og hvilken side av bilen jeg pleier å gå på i garasjen for å hente ting og tang.
Når jeg ikke skal parkere i garasjen pleier jeg rygge inn innkjørselen og får da vegguttaket bak på høyre siden av bilen. Igjen er det da bedre med høyre bak.

Forskjellige scenarier medfører forskjellig "perfekt" plassering av ladeluke.

Det er egentlig bare midt i fronten (eller oppå panseret som Hondaen) jeg ikke ønsker å ha ladeluke. Det blir for utsatt for vær, is, snø osv på langtur. Men hadde drømmebilen hatt ladeport i front skulle jeg nok unngått å gå fullstendig i vranglås over det også.
Glad jeg ikke må velge bil utfra plassering av ladeluken :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

En ting er hvor uttaket er. Dette er helt udefinerbart for hva som er best, og er lett å løse med en lang ledning. Men realiteten er at på en begrenset bredde må man fortsatt ha plass til å åpne førerdøren, altså vil plass på høyresiden måtte ofres. Da er høyresiden ikke spesielt gunstig plassering for ladeluken.

Da ser jeg riktignok bort i fra muligheten for å ofre plassen på venstresiden, så krabbe over til passasjersetet og gå ut av bilen der. Tror ikke man gidder det i lengden...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Contango

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:51
Da ser jeg riktignok bort i fra muligheten for å ofre plassen på venstresiden, så krabbe over til passasjersetet og gå ut av bilen der. Tror ikke man gidder det i lengden...
Det var nok det Øyvind.h definerte som "løsningsorientert" ;-)
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

Ja akkurat noe sånt jeg mente :D Eller for eksempel kjøre med fronten inn slik at ladeluken kommer så nære porten at det går fint å nå den fra hjørnet bak på bilen.
For de med smal garasje kan det også være en fordel at EQC er 188cm bred. Model X er vel 207 eller noe sånt. Men har man bestemt seg for at det er umulig så blir det nok også umulig. Glad jeg ikke er avskåret fra alle modeller som ikke har ladeluken plassert ett fastlåst sted.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#14
Din løsning kunne forsåvidt gå, men det er fortsatt litt upraktisk å få plugget inn på en side der det egentlig ikke er plass til å komme skikkelig til. Men det kommer litt an på akkurat hvor langt frem man må strekke seg for å nå ladekabelen og få plugget inn. (På EQC ser det ut som ladeluken er plassert lengre frem enn på S/X, så det er kanskje litt langt å strekke seg.)

Men selv om det kanskje ville være mulig å leve med ladeluke på høyresiden, så tror ikke jeg jeg ville kjøpt en slik bil. Og man er jo ikke låst til bare ett sted for ladeluken. Jeg ville rangere plassering av ladeluker slik, fra best til verst:

1. Venstre bak
2. Venstre foran
3. Foran
4. Bak
5. Høyre bak
6. Høyre foran

De tre første dekker opp majoriteten av bilene på markedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA