Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reklamasjon e-golf

Startet av lars667, søndag 05. januar 2020, klokken 21:02

« forrige - neste »

arthur

Hva er en god deal for VW i saken og hva er en god deal for den som sitter med reklamasjonsretten? Stå på!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

lars667

Oddaa: Ingen tvil om at det er stort verditap på bil. Men vil det være større differanse mellom min gamle og den nye enn ca 40k om 4 år? Men det de egentlig gir meg her, er jo 2 år ekstra garanti, 2 år ekstra car-net og ja nyere bil, da. Og car-less. Men strengt tatt hadde jeg vel klart meg med min også hvis den var pålitelig.

Arthur: Sant nok det, men det spørs om de ikke har et poeng med 2 rettingsforsøk for forhandleren, og det har de strengt tatt ikke fått. Jeg har først og fremst forholdt meg til den nærmeste VW-forhandleren, men jeg forstår nå at det ikke er noen forbindelse mellom alle disse forhandlerne annet enn at de tar garanti-rep for Møllers importforetak. MEN. Hva er det naturlig at kunden ser som forhandler? Kan hende det ikke er så svarthvitt som de legger det fram heller.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

e-Stig

Sitat fra: lars667 på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:06En ny 0km 2020-e-Golf med tilsvarende utstyrsnivå som min + keyless, mot et mellomlegg på 35k.

Dette tilbudet hadde jeg takket ja til. Det er dynamiske LED-frontlys på den? Får du med Dynaudio? Som du er inne på er verditapet på den du har minst to ganger så mye. Sannsynligvis bortimot hundre tusen kroner ettersom det er i starten verditapet er størst. Men pass på å få med de beste frontlysene.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

lars667

Ja, det er samme som på min, men tror ikke det var dynaudio. Var helt identisk som min, med sikkerhetspakke, acc, dynamiske framlys. Og i tillegg keyless.

Alternativet, som jeg begynner å helle mot, er å legge 50k i mellom. Da får jeg det meste. Skinn, activeinfo, 17" felger, dynamiske baklykter, ambient light. Usikker på om det var med Dynaudio, men det var exclusive edition.... hm. Kanskje soltak og? Jeg så ikke etter så nøye, for da jeg var der så framsto 35k som beste option. Men nå synes jeg mer og mer at 50k ser attraktivt ut.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

arthur

Sitat fra: lars667 på torsdag 09. januar 2020, klokken 08:29
Arthur: Sant nok det, men det spørs om de ikke har et poeng med 2 rettingsforsøk for forhandleren, og det har de strengt tatt ikke fått. Jeg har først og fremst forholdt meg til den nærmeste VW-forhandleren, men jeg forstår nå at det ikke er noen forbindelse mellom alle disse forhandlerne annet enn at de tar garanti-rep for Møllers importforetak. MEN. Hva er det naturlig at kunden ser som forhandler? Kan hende det ikke er så svarthvitt som de legger det fram heller.

Interessante spørsmål du stiller. Jeg går utifra at de som har forsøkt å rette den/de feil som foreligger har akseptert dette som en reklamasjonssak (eller garantisak?) og at disse igjen henvender seg til importør for dekning av sine utgifter. Slik var det i alle fall på en reklamasjonssak jeg nylig hadde og hvor forhandler (ikke stedet jeg kjøpte bilen) fikk dekket sine utgifter hos importør. Slik sett burde det være ikke ditt problem så lenge du har fått aksept for reklamasjon (garanti) så lenge dette har foregått hos verksteder tilknyttet/akseptert som "merke"verksted av importør?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

lars667

Det kan du si, men det er viktig å skille mellom garanti og reklamasjon. Reklamasjon rettes mot den forhandleren du har handlet av, det er der Forbrukerkjøpsloven gjelder. Garanti er noe som kommer i tillegg. Hos VW/Møller har de Norgesgaranti, som i tillegg til reklamasjonsrett mot forhandler gir deg rett til å henvende deg til hvilket som helst VW-verksted og rette feil som dekkes av garanti innen 5 år/100k normalt. Tilfeldigvis er også norsk reklamasjonsrett 5 år mot forhandler, men den har ikke noe med garantien å gjøre. Slik sett har jeg ikke _reklamert_ de gangene jeg har henvendt meg til en "utøver" av norgesgarantien.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

arthur

At det er viktig å skille mellom garanti og reklamasjon erjeg helt enig med deg i, men en garanti har bare verdi hvis den går utover reklamasjonsretten i henhold til loven. Ser ofte at næringsdrivende nekter garanti siden det alt for ofte er hva en kunde hevder, men bruk alltid reklamasjon som "påskudd" med mindre en garanti gir ytterligere rettigheter da ingen privateperson eller næringsdrivende kan heve seg over norsk lov, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

#22
Sitat fra: lars667 på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:06
I dag har jeg tatt et møte med sjefen på  Møller Lillehammer (tror jeg) etter at de ringte meg og ville løse denne saken. De var veldig imøtekommende og lei seg for trøbbelet, naturligvis. Siden jeg ikke har gått direkte mot dem med klager tidligere, mente de at det var bedre om vi kom til enighet om en løsning enn å kjøre full heving: De ville selv ha sjansen til å rette feilene, ikke et tilfeldig VW-verksted, og det ville medføre noe fratrekk pga. km-stand etc. De var imidlertid velddig interessert i å gi meg et alternativ til å beholde bilen etter at de har fikset den for godt (om det så betød å bytte hele batteriet): En ny 0km 2020-e-Golf med tilsvarende utstyrsnivå som min + keyless, mot et mellomlegg på 35k. Alternativ 45k for en med activedisplay + dynamiske baklys, eller 55k med full exclusive-pakke.

Jeg er litt usikker her på hvordan jeg skal regne. Bilen min har gått 26kkm, 19 av disse har jeg stått for (demobrukt). Jeg antar at jeg har tapt minst 70-80k siden jeg kjøpte kjerra. Men kanskje jeg taper mindre totalt hvis jeg legger i 35k på sikt? Og får en 2 år nyere bil, da.
Forhandler får tilbake din bil, som de har solgt med fortjeneste i utgangspunktet. De reklamerer overfor VW som må dekke timer og deler. I tillegg så selger de deg en ny bil, som det også er fortjeneste på i utgangspunktet. Tipper de har regnet seg ut til å ikke tape penger på denne dealen i det hele tatt.

Hvis du har hatt ulemper rundt bruk av bilen din, på grunn av feilene, så kan du bruke det til å trekke fra kilometer/bruksfordel fra dine 19 000 km...

Men.. "pick your battles". Noen ganger er det greit å ta en løsning som er "ok", og legge det bak seg. Å krangle for tusenlapper koster ofte mer enn det smaker... alt etter hvilken økonomisk situasjon man er i.

Siste du må vurdere er om du faktisk vil ha en e-Golf igjen, eller om det hadde vært greit å prøve noe annet etter et år med problemer.

lars667

Ja, det er klart. Spørsmålet er hvor mye pes en skal gå gjennom for kanskje å få igjen 260k, og hva får jeg igjen for det, tro? Kan nok trekke fra noen kroner på kilometertrekk grunnet noen verkstedturer og tort og svie, men ikke sikkert det blir mange tusenlappene.

Akkurat nå ser jeg ganske få fristende alternativer til e-Golf i prisklassen. Kanskje nyeste Soul, men da må jeg fort ut med 100k til. Jeg er forsåvidt godt fornøyd med golfen, og tror ikke problemene jeg har hatt er veldig utbredt, selv om det var litt fiffig at det akkurat nå var en e-Golf foran meg i køen for batterirep på Sulland, noe som gjorde at deres eneste e-Golf leiebil var opptatt.

Golfen er ganske artig å kjøre, alle passasjerer sitter bra, spesielt hvis jeg legger på skinnseter, ryggekamera og lys er i en egen klasse osv. Rekkevidde er en ulempe, det samme er ladehastighet. Men en kan telle de gangene det er et irritasjonsmoment på to hender.

Jeg vil gjerne ha et merke som har verksted i nærheten. Da er det VW, Kia, Volvo og muligens Ford som er aktuelle.  Hvis reklamasjon medfører krangling i flere måneder, vet jeg ikke om jeg orker.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Counterpointer

Hva med å presse dem litt med en dobbel finte, du har fått noen argumenter fra gr for å si at du har blir trukket for mye for forbruk grunnet ulemper. Så da foreslår du 15 (eller kanskje 17,5) i reduksjon av den med 35 tillegget for å være litt greiere på den med 50 (som det høres ut som du har mest lyst på) så der tilbyr du 40 imellom. Da fremstår det som mer attraktivt for VW. De får solgt en dyrere bil og du får den du egentlig vil ha litt rimeligere.

Jeg tror VW føler litt press på å få ut så mange E-golf som mulig i god tid før ID3.
Jeg følger med litt på Finn og det virker som brukte E-golf synker i pris og stiger kraftig i antall. Kommer også stadig nye biler med 0 km til stadig lavere priser......

Muffinman

Tror noe er gått hus forbi her i tråden. Det stemmer at selger kan gjøre et bruksfradrag ved heving, MEN; kjøper kan på sin side kreve forsinkelsesrente på kjøpssummen fra kjøpsdato. Vil tro at det går opp i opp og at man kanskje bare kan ta utgangspunkt i at kjøpssummen i sin helhet tilbakebetales.  IKKE gå med på rabatt på nybilkjøp eller lignende, her er nok selger fullt klar over dine rettigheter og søker å minimere sitt tap. Kost på deg en konsultasjon med advokat før du signerer på noe.

lars667

Jeg tror ikke rente og fradrag går opp i opp, dessverre. De har regnet løst på dette, det er det som ligger til grunn for tilbudet. De ser for seg fradrag på 3x19k = 57k trukket fra pris. Så utgjør det jeg har betalt i rente ca. 10-15k. Så sitter vi igjen med 40k fratrekk. Jeg vil si at jeg nok skal ha litt flaks hvis jeg får utbetalt så mye som 280k etter en reklamasjonssak, men hvis jeg skulle det er dette kanskje ikke en veldig god deal. Med 280k vil jeg sitte igjen med småpenger i restlån, og trenger bare å låne nye 15k for å få tak i en ny exclusive-egolf. Hm.

Jeg har sendt en epost til forbrukerrådet og hørt litt hva som gjelder når en bil har vært ut og inn på andre merkeverksteder enn forhandler sitt. Det er jo det som er greia - har jeg virkelig gode kort hvis de setter seg på bakbeina?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

arthur

Du kan jo også regne inn ALLE utgifter du har hatt i forbindelse med dette problemet, dog ikke tapt arbeidsfortjeneste (tror jeg).
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

lars667

Ja, det er klart. Men det har nok ikke forårsaket de store utgiftene. 300 kr i pølser en gang, litt kjøring fram og tilbake til verksted. Og to ganger har jeg fått fossilbil. Kan nok ikke skryte på meg stort mer enn 2k i utgifter, og uvisst hvor mye jeg kan dokumentere.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Fikk svar fra Forbrukerrådet nå. De gir i og for seg Møller rett i at de har krav på å rette feilen selv i tillegg til det som har vært prøvd hos andre forhandlere. Men nå sa også han på Møller Lillehammer at de også ville følge VW sine retningslinjer for rep, så jeg vet ikke akkurat hvilken forskjell det gjør annet enn at de da får ekstra forsøk.

Men det Møller Lillehammer antydet om utregning av nyttefratrekk stemte visst ikke helt. Med forsinkelsesrente vil i utgangspunktet summen for heving være 322k, altså 2k over kjøpssum (har utelatt tinglysingsgebyr på lån).

Nyttefratrekk sier de vil være fra 1-2 kroner per km, så vi kan vel grovt si 30k. Altså ville hevesum være ca 290k. Men med to forsøk til på feilretting har ikke det så mye relevans.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA