Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppbremsing/redusere rust på bremser.

Startet av Elgolferen, søndag 05. januar 2020, klokken 20:40

« forrige - neste »

Elgolferen

På fossilbilene jeg har hatt har jeg en gang i uken pleid å kjøre bil og bremser varm, for så å ta solide oppbremsinger for å rengjøre skivene for rust.
Er det noe som kan gjøres også med model 3?ser bare for meg at om jeg kliner bremsen inn, så går det varsellamper og tlf til alarmsentral og at bilen tror jeg har kollidert.


?

Counterpointer

Sett bilen i N (hold gearspak lett oppover i to sekunder ca) og brems uten noen varsler.
Jeg mener det er en god rutine. Forutsetter at ingen ligger rett bak, men det vet du

jorgror

Det finnes flere måter å gjøre dette på.

Mange setter bilen i lav regen om vinteren for å få mer bruk av friksjonsbremser. Det er en trygg og grei måte å gjøre det på.

Selv setter jeg bilen av og til i nøytral i bakker og bremser på friksjonsbremse. I nøytral har man ingen regen (og ingen akselerasjon). Vær forsiktig med dette.

En siste mulighet er å bruke nødbremsen ved å holde inne Park-bremsen i fart. Manualen sier at det kun skal brukes i nødsituasjoner og kan ødelegge bilen, så det er nok den dummeste måten å gjøre det på.

Dette er nok de alternativene du har uten å ta av hjulene og pusse skivene.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

TøddiVedder

Har også hørt at bilen gjør dette noe selv også, ved å bruke bremsene i fart. Så lite at det ikke merkes. Håper det stemmer.

knegg

Det står i manualen at bilen vil rense bremsene selv under visse forhold.
2020 Model 3

ohowl

Det forklarer hvorfor det ikke er et kvekk overflaterust på bremsene mine. Kjører med hold mode gjennom saltlake hver dag og parkerer bilen i saltfuktig garasje uten ventilasjon. Hadde jeg gjort det med Leafen hadde bremseskivene rustet bort fullstendig...
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

model3pw

Hvordan er det med andre her med 2021 modell?

Min 3 uker gamle bil har allerede overflaterust på alle bremseskivene  :-1:

Foretatt oppbremsinger etter vask som oppfordret i manualen ellers bruker jeg re-generering kjørestil og 1% brems.

Er det mulig å få bort ved endel nødbremsing eller hva? Bilen ser ikke ut med 4 brune bremseskiver.

stefse

Sitat fra: TøddiVedder på søndag 05. januar 2020, klokken 22:26
Har også hørt at bilen gjør dette noe selv også, ved å bruke bremsene i fart. Så lite at det ikke merkes. Håper det stemmer.
Ikke fnugg av rust bak, så det stemmer nok. Men har litt mer rust foran, så jeg vet ikke hvor mye denne funksjonen trer i kraft der. Har lav på regen hele vinteren.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

model3pw

Vi med 2021 modell kan ikke slå på lav regenerering. Fint om andre kan poste sine 2021 erfaringer. Skal prøve masse oppbremsinger imorgen når været ser ut til å være bedre (ingen nedbør).

Tesla vil vel garantert ikke si noe om denne saken om hadde klaget til de. Synes det er rart skivene ikke tåler mer enn at alle har rust etter 3 uker (600 km).... men hva vet jeg...

trykkertor

Sitat fra: model3pw på fredag 22. januar 2021, klokken 17:48
Hvordan er det med andre her med 2021 modell?

Min 3 uker gamle bil har allerede overflaterust på alle bremseskivene  :-

Er det mulig å få bort ved endel nødbremsing eller hva? Bilen ser ikke ut med 4 brune bremseskiver.
Få bilen opp i god fart. Ingen trafikk bak.
Sett gir til nøytral. (hold girspaken opp første hakk i ca 1-2 sekund).
Da ruller bilen fritt i høy fart og kan ikke regenerere.
Bestemt, kraftig og kontrollert nedbremsing. Gjenta noen ganger hvis skivene er veldig rustne.

thebadger

Sitat fra: model3pw på fredag 22. januar 2021, klokken 18:25
Vi med 2021 modell kan ikke slå på lav regenerering. Fint om andre kan poste sine 2021 erfaringer. Skal prøve masse oppbremsinger imorgen når været ser ut til å være bedre (ingen nedbør).

Tesla vil vel garantert ikke si noe om denne saken om hadde klaget til de. Synes det er rart skivene ikke tåler mer enn at alle har rust etter 3 uker (600 km).... men hva vet jeg...
Må bruke trikset med nøytral uansett. Lav regenerering betyr bare hvor mye regen som skjer når du ikke har inne noen pedaler. Når du tråkker på bremsen så øker du regenering samme hvilken innstilling du har satt regen til.
Bremsene brukes bare når du bremser hardt, når batteriet er kaldt og når du er i nøytral.
Det er faktisk en kul fordel på bane, for selv med track mode og regen på 0 så bistår regen med nedbremsing så du får tilbake en del effekt.

model3pw


Lapskaus

har ikke hatt noe problen ned rust på skivene ila. halvannet år med bilen. Hadde mye mer på gamlebilen som ikke hadde noe regen i det hele tatt.
Gjør ikke noe spesielt. Aldri noe hard bremsing med vilje eller regen på low. Den automatiske "rensefunksjonen" ser ut til å funke som den skal. Har hatt et par model S som lånebil og bremsene der er noe helt annet. De står jo gjerne bom fast etter å ha stått stille over natta og smeller løs når du kjører. Tror disse anbefalingene om å slå ned regen og bremse hardt av og til kommer fra tidligere model S eiere :P

thebadger

Sitat fra: Lapskaus på fredag 22. januar 2021, klokken 21:17
har ikke hatt noe problen ned rust på skivene ila. halvannet år med bilen. Hadde mye mer på gamlebilen som ikke hadde noe regen i det hele tatt.
Gjør ikke noe spesielt. Aldri noe hard bremsing med vilje eller regen på low. Den automatiske "rensefunksjonen" ser ut til å funke som den skal. Har hatt et par model S som lånebil og bremsene der er noe helt annet. De står jo gjerne bom fast etter å ha stått stille over natta og smeller løs når du kjører. Tror disse anbefalingene om å slå ned regen og bremse hardt av og til kommer fra tidligere model S eiere :P
Samme gjør det med min 2021 tm3p, skivene er helt brune og jeg har hatt den i 4 uker

Tom

#14
2019 der der jeg har dreid av 1 skive(Fikk svarte striper på den så jeg heiv den i benken og tok av 0.1mm).. den ruster,di andre holder seg fine så di er behendlet med noe.. så tipper 2021 ikke er behandet for å spare

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA