Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gleder og utfordringer ved en rask bil.

Startet av Elbilforum admin, søndag 05. januar 2020, klokken 14:19

« forrige - neste »

Counterpointer

Mens motoren i en Leaf veier omtrent det dobbelte og yter under halvparten av en Model 3 motor.

MooCow

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. april 2021, klokken 14:54
Sitat fra: niet på lørdag 03. april 2021, klokken 11:14

Nå er jeg ingen ekspert, men i praksis vil vel mye akselerasjon opp og ned medføre høyere energiforbruk, både for fosil- og elektriske biler. På elektriske kan vel noe av dette tilbakeføres med regenerering.
På elektriske biler vil vel også motorene fort bli tyngre når antall kW øker, som igjen medfører mer energiforbuk.(på fosilbiler er bruk av turbo ikke særlig vektdrivende)
.
Hyppig akselerasjon og deselerasjon vil føre til ekstra tap ja.

Men det var ikke din påstand. Det du påstod var at å akselerere fortere opp til en gitt hastighet krever mere energi. Det gjør det altså ikke, det er relativt enkelt energiregnskap. Det krever dog mere effekt, dvs mere tilført energi pr tidsenhet.

Når det gjelder motorer så veier de akkurat like mye i TM3 P og LR.

Dog vil som du sier motorer som skal yte vesentlig mere enn andre veie litt mere. I prosent av bilvekten er det dog forsvinnende lite, og mye av det får man igjen ved regen.

men TM3P har jo mykje lågare WLTP enn TM3LR. Kva er årska til dette då? Sånn er det vel og med andre verstingmodellar i elbilverdenen, så eg vil tru han har eit poeng med at raskare bilar brukar meir energi. Kall det gjerne dobbeltmoral for meg, men folk flest tek vel ein flytur av og til, men pantar flasker og driv kildesortering. Sjølv om ein gjer noko som er miljøfiendtleg betyr det vel ikkje at ein skal berre drita i alt anna?

turfsurf

#17
Sitat fra: MooCow på lørdag 03. april 2021, klokken 20:49
men TM3P har jo mykje lågare WLTP enn TM3LR. Kva er årska til dette då? Sånn er det vel og med andre verstingmodellar i elbilverdenen, så eg vil tru han har eit poeng med at raskare bilar brukar meir energi.
Det er hovedsaklig fordi den kommer med andre hjul. 20" i stedet for 18".

Nå kommenterte jeg kun på hans ene utsagn om at å akselere fra en fart til en annen (0-100km/t) på 3,5 sek i stedet for 8 vil bruke mere energi, og dermed være mere miljøuvennlig. Noe som blir helt feil.

Ellers er det vel sannsynlig at de som kjøper performance biler vil bruke de på ett vis som bruker mere energi enn de som kjøper mere vanlige biler. Men det trenger ikke nødvendigvis være bilen som gjør det. F.eks er en performance versjon innimellom vesentlig lettere, noe som vil bidra til lavere forbruk, spesielt i motbakker. Men jada, spesielt i fossilverdenen er det vanlig at performance biler har høyere forbruk. Men det var altså ikke det jeg svarte på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: MooCow på lørdag 03. april 2021, klokken 20:49

men TM3P har jo mykje lågare WLTP enn TM3LR. Kva er årska til dette då? Sånn er det vel og med andre verstingmodellar i elbilverdenen, så eg vil tru han har eit poeng med at raskare bilar brukar meir energi. Kall det gjerne dobbeltmoral for meg, men folk flest tek vel ein flytur av og til, men pantar flasker og driv kildesortering. Sjølv om ein gjer noko som er miljøfiendtleg betyr det vel ikkje at ein skal berre drita i alt anna?

20'' vs 18'' felger. Og 567km vs 580km WLTP.

Dette er så ubetydelig at det blir meningsløst å fokusere på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 03. april 2021, klokken 19:44
Mens motoren i en Leaf veier omtrent det dobbelte og yter under halvparten av en Model 3 motor.
Ja, men blir litt feil å sammenligne ulike konstruksjoner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. april 2021, klokken 21:33
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 03. april 2021, klokken 19:44
Mens motoren i en Leaf veier omtrent det dobbelte og yter under halvparten av en Model 3 motor.
Ja, men blir litt feil å sammenligne ulike konstruksjoner.
Det var mest for å vise en rask bil mot en treg bil.

Men nå bør vel tråden tilbake til Kia

Spent på hva prisen blir på GT. Jeg digget så veldig mange ting med Soul når jeg hadde det, så en rask Kia frister.

MooCow

Sitat fra: automat på lørdag 03. april 2021, klokken 21:32
Sitat fra: MooCow på lørdag 03. april 2021, klokken 20:49

men TM3P har jo mykje lågare WLTP enn TM3LR. Kva er årska til dette då? Sånn er det vel og med andre verstingmodellar i elbilverdenen, så eg vil tru han har eit poeng med at raskare bilar brukar meir energi. Kall det gjerne dobbeltmoral for meg, men folk flest tek vel ein flytur av og til, men pantar flasker og driv kildesortering. Sjølv om ein gjer noko som er miljøfiendtleg betyr det vel ikkje at ein skal berre drita i alt anna?

20'' vs 18'' felger. Og 567km vs 580km WLTP.

Dette er så ubetydelig at det blir meningsløst å fokusere på.

Ser no at det ikkje var store forskjellen lenger, men meinar bestemt at det var mykje større forskjellar når dei første model 3 kom  :-\

Meinar og at eg har sett stor forskjell på EV6 og EV6 GT, men det er vel antageleg ikkje offisielle tal.

Vaduz

Sitat fra: Olemann på fredag 02. april 2021, klokken 17:19
Mye tyder på at jeg kan ha litt rett når jeg skriver " Sikkert ikke alle som deler denne begeistringen og muligens er det også slik at jo mer "på innsiden" av et perspektiv man er, jo lengre inne sitter smilet når man møter perspektiver som ser det fra helt andre sider."

Selv har jeg stor sans for å se ulike perspektiver på livet, og 3 sekunders spareperspektivet på en 10.000 meter er interessant, akkurat som de som stiller spørsmål med hvordan i alle dager det kan ha seg at en person får sånn ca 1 million kroner for å sparke en lærkule inn i et fotballmål der en annen mann er betalt nesten det samme for å forhindre at lærkula slipper forbi.  At dette er pussig er nok verre å forstå for de som er innafor dette perspektivet enn for de som står på utsiden.
Og slik er det nok også med verdsetting av å komme 3 sekunder raskere opp i 100 km/t.   
Noen klarer nok også finne det fascinerende at de på utsiden av dette synes det er pussig.

Jeg har ingen problemer med å se at noen kan finne det pussig at jeg er fornøyd med en bil som bruker over 8 sekunder fra 0-100 km/t, men det plager meg ikke. 

Mye kan vel tyde på at vi ikke kommer særlig videre her, og det er jo heller ikke spesielt EV6 relevant, selv om det absolutt er et dannende og viktig tema dette med perspektiver.

Absolutt ikke et dannende tema, men mer flisespikkeren og kverulantens paradis. Misforstå med vilje, stråmann argumentasjon og bare ren uvitenhet. Når man synes det er et «interessant» spørsmål å stille Koss hva han skal med tre sekunder etter å ha satt en fenomenal verdensrekord, da forstår man ikke idrett. Det handler om å utvikle og tyne menneskets kapasitet til det ytterste, å flytte grenser og se nesten umenneskelige prestasjoner så fjernt fra egen virkelighet at det nesten blir fantasi, til inspirasjon og glede.
Å forsøke og latterliggjøre og forminske en annens prestasjon på den måten er ikke et «dannende perspektiv» det er smålig og trist. De samme prinsippene gjelder for alt, teknologi, litteratur, vitenskap, kunst, musikk, sterkere, bedre, høyere, raskere. Du har jo selv kjørt MC og jaktet adrenalin, så bare fordi du er blitt for gammel og ikke finner glede i det lenger så er det unødvendig nå?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA