Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd om kjøp av Tekna 62

Startet av unik42, søndag 05. januar 2020, klokken 01:55

« forrige - neste »

unik42

Hei

Da har vi prøvd å finne vår andre elbil. Vi skal kvitte oss med fossilbilen og gå helelektrisk.

Tidligere har vi hatt en 1gen leaf som andrebil, men den solgte vi da vi ikke trengte den lengre.

Så da kommer vi til sakens kjerne, vi prøvekjørte en Kona i dag, men Hyundai kan ikke levere på 6mnd, noe som er uaktuelt. Så for moro skyld for vi inn på Nissan.

Der ble vi tilbudt en ny topp utstyrt Tekna med vinterhjul til rundt 360000.

Det var jo hakket bedre enn de 400000 jeg trodde den kostet. Så vi ble jo fristet. Vi skal tenke på det til mandag. Hva tenker elbilforumet om å kjøpe Leaf i dag? Greit som familiebil for en familie på fire? Vi har behov for hengerfeste til sykkelholder og evt Easybag. Det kan vi jo få på Leaf. Men så hører vi jo alt dette om gammel teknologi og hurtiglading og slikt.

Tanker?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Marius Kotsbak

#1
Du får jo Kona til en liten overpris på Finn om den er stor nok. Den er mindre, men overlegen på teknologi.

Nå skal du ta all gnålingen om gammel teknologi og lading med en klype salt (og sammenligne med alternativer som faktisk er mulig å få tak i nå). Omtrent alle de som snakker negativt om den har ingen erfaring med den, eller kun erfaring med 40 kWt (som pga ulikt batteri oppfører seg ulikt mtp rapidgate) eller tidligere generasjoner. Se Teslabjørn sine videoer. Kjører man sjelden over 50-60 mil og til utlandet er det ikke noe å tenke på. Man rekker langt (25-40 mil avhengig av sesong og terreng/vær) og lader stort sett i full fart. Nå kommer det nok snart mulighet til å lade opp i 70-80kW på noen lynladere også. Kan være noe smårusk, men i motsetning til noen konkurrenter er den veldig driftssikker på hovedfunksjonaliteten, altså at den kan kjøres og ikke må på verksted.

Til vanlig pris ville jeg nok vurdert alternativer, men den prisen du har fått så er det et godt valg.

Se og https://elbilforum.no/index.php?topic=49802.0 av en annen faktisk eier av den.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Den er gammel, den bruker Chademo som ikke er noe pluss med tanke på ladekø, den er traust, men den er trygg og driftssikker.

Den har problemer med overoppheting på lading, men på turer på 50-60 mil går det greit. Når det er sagt brukte den lang tid på 1000 km testen til TeslaBjørn, som viser tydelig at den faller gjennom mot de fleste av sine rivaler når det kommer til skikkelig langtur egenskaper.

Men, viktigste argumentet for meg er mangel av CCS. Den bruker altså Chademo, og selv om det er mye av disse laderne i Norge, er det ikke mange av dem på hver plass, normalt 2 eller 3. Ek merker det godt om sommer og når det er utfart at det da er mye ladekø. Utrolig irriterende.

Derfor jeg gikk over til bil med CCS og kan kjøre rett inn på ionity sine ladere uten kø, lade fort og kjøre, mens jeg ser at bilene som stod når jeg kom, enda står i kø på Chademo laderne.

I slutten når jeg hadde min Leaf, la jeg opp langturene til kveld/natt for å unngå ladekø. Ok, det er ikke alle dager som er så travle, men verdt å tenke på, da de lange turene tar en normalt når det er feire.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

automat

En ting er hvordan situasjonen med Chademoladere ser ut i dag. Men hvordan ser dette ut om 3 - 5 - 10 år? En bil bør jo ha en levetid på minst 10 år. Hvordan blir det å selge bilen igjen?

Nissan annonserer kampanjepris på 62kwh Leaf fra kr 309.900. Så sjekk dette mot prisen du har fått.

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html?&cid=psmf8td6BRi_dm%7CD%7Cpgrid%7C81611111950%7Cptaid%7Ckwd-355713154737%7Cpcrid%7C392857756067%7Cslid%7C%7Cintent=EV&gclid=EAIaIQobChMI5_jS1p_s5gIVjKiaCh0hdA5CEAAYASAAEgKY_vD_BwE
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

leafnor

Chademo blir et ikke-problem. I Asia er "problemet" motsatt, der er det mye Chademo-ladere og for få CCS. Da finnes adaptere for Chademo til CCS. Bare tidsspørsmål til det kommer adapter fra CCS til Chademo. Finnes allerede CCS til Tesla adaptere, og Chademo til Tesla, så bare behovet blir stort nok så kommer adapter for CCS til Chademo.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

unik42

#5
De 309.000 tror jeg er for N-Connecta. Jeg har fått tilbud på Tekna med metallic lakk og vinterhjul. Tror ikke det er noe å si på prisen for en helt ny Leaf. Dog så er jeg skeptisk til verditap.

Saken er at jeg/vi om få år kommer til å bestille en Model Y. Vi ser for oss at den skal være på markedet et års tid før vi bestiller (slik at vi vet hvilke skavanker som kan forventes). Model Y'en ønsker pga 7 seter og hengerfeste. Ja, vi kunne kjøpt dyrere Teslaer, men vi ønsker ikke å bruke så mye penger på bil. Punktum.

Det var egentlig en Kona vi ønsket, og det var derfor vi prøvekjørte en slik. Dog, så er det primært tre ting som setter den i disfavør mot Leafen, pris (386.000), leveringstid (6 mnd) og bagasjeromsplass / ikke "hengerfeste". Vi kan finne brukte Kona'er til 350.000 før budrunde. Det ligger vel tre stk. ute nå. Men tanken på å reise land og strand for å kjøpe bil frister ikke. I tillegg tar Nissan inn vår steingamle bil så slipper vi stresset med det og.

Så, for oss er Leaf et mye enklere valg å ta for min familie. Da nevnes teknologi som et punkt, og ja, jeg er helt enig. Det var grisefett å kjøre Konaen i sportsmodus med hissig rødfarge og HUD. Den ser jo knall ut og. Men av den teknologien er det stort sett bare en ting jeg er interessert i, og det er adaptiv cruisecontrol. Og det har de jo begge. Da tenker jeg at teknologi kanskje ikke spiller så stor rolle. Og selger vi om tre år så er det jo fremdeles en toppspekket bil.

Da er vi på lading. Såvidt meg bekjent er det få CCS med 100kW her på vestlandet (Haugesund mot Odda og Voss). I hvert fall av det jeg ser på Google Maps (men der kan jeg jo ta skikkelig feil). Så akkurat det å lade 50kW mot 100kW tror jeg ikke blir store problemet. Da er det verre med rapidgate. Jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å kjøre 60mil i strekk på en dag slik at jeg må hurtiglade mer enn en gang, men en vet jo aldri. Da er selvfølgelig det et issue som må vurderes.

Sett vekk i fra brukt Kona, Tesla M3 (for dyr) og lagerført Leaf, hvilke andre alternativer er det om jeg vil ha bil sporenstreks?

Edit: Joda, er det er noen 150kW CCS langs veien til hytta vår. Så I stand corrected. Dog, så er de "fleste" CCS 50kW.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

EV-FTW

Kommentar til innbytte og slippe stress. Bruk nettbil.no
Lite stress og du får normalt bedre pris enn ved innbytte hos Nissan.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

unik42

Sitat fra: Øyst1 på søndag 05. januar 2020, klokken 13:39
Kommentar til innbytte og slippe stress. Bruk nettbil.no
Lite stress og du får normalt bedre pris enn ved innbytte hos Nissan.

Godt mulig, men med tanke på at en strøken Passat i samme alder ligger på 40.000, og Nissan gir meg 20.000 (og min er langt fra strøken) så tenker jeg det er lite å hente der.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

leafnor

Sitat fra: unik42 på søndag 05. januar 2020, klokken 13:16
Da er det verre med rapidgate. Jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å kjøre 60mil i strekk på en dag slik at jeg må hurtiglade mer enn en gang, men en vet jo aldri. Da er selvfølgelig det et issue som må vurderes.
Rapidgate på en 62kWh Leaf kommer etter å kjørt milevis i 110+ km/t og på andre hurtiglading, og det tempo klarer du foreløpig ikke på vestlandet. Så det vil for deg være så godt som et ikkeproblem.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

automat

Det å kunne levere inn den gamle bilen i innbytte er en bekvemmelighet man normalt betaler ganske mye for. Det begrenser også hvor og hvordan man kan kjøpe bil ganske mye (f.eks muligheten til pruting).

Når det gjelder verdifall (i kroner), så er det lavest mulig inngangspris som gjelder. Man får ikke igjen pengene man legger i ekstrautstyr. (Så lenge alternativet ikke er så dårlig utstyrt at det fremstår som ukurrant). Og jeg tror lav pris blir beste salgsargument når en brukt Leaf skal selges om 2-3 år.

I det perspektivet kan det være mer lønnsomt å kjøpe en pent brukt 40kwh Leaf til 220-230k. Om tre år kan den selges i segmentet «rimelig nr-2 bil». Det gir sannsynligvis et mindre brutalt verdifall enn en 62kwh Leaf til 360k.

Dette forusetter selvfølgelig at dere kan klare dere med rekkevidden til 40kwh-versjonen.

I nr-2 bilsegmentet er Chademo heller ikke en like viktig faktor.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

unik42

40kWt holder ikke uten at vi må gjøre kjedelige grep når vi skal til hytta.

Det blir 60 utgaven eller ingen.

Ser for øvrig at det ligger 1-2 år gamle Konaer ute til 340-350k. Hvordan ville det vær å kjøpe slike? De er jo i utgangspunktet overprisede, og det får vi sikkert ikke igjen når vi en gang skal selge den til fordel for MY.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

EV-FTW

Sitat fra: unik42 på søndag 05. januar 2020, klokken 18:23
40kWt holder ikke uten at vi må gjøre kjedelige grep når vi skal til hytta.

Det blir 60 utgaven eller ingen.

Ser for øvrig at det ligger 1-2 år gamle Konaer ute til 340-350k. Hvordan ville det vær å kjøpe slike? De er jo i utgangspunktet overprisede, og det får vi sikkert ikke igjen når vi en gang skal selge den til fordel for MY.

Du må vurdere det i forhold til plass. Kona er en god bil, med god rekkevidde. Men, den er en god del mindre enn Leaf, støyer litt mer enn Leaf inni, og har ikke app. Derimot har den flere andre ting som taler for, som bedre rekkevidde, aktiv kjøling av batteri ( altså ingen rapidgate), CCS ladesystem ( lader raskere og er det systemet som satses på i Europa), mer justeringsmuligheter på ratt og sete og generelt mer utstyr / virker nyere.

Smak og behag og du må selv finne ut hva som er viktig for deg.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

unik42

Det med bagasjeromsplass kommer til å plage oss. For å si det slik, i sommerferiene har vi irritert oss over at det er for lite plass i Passaten (stasjonsvogn). Vi er innstilt på at det ikke blir glamping med Leaf, men vi har en tendens til å overpakke likevel.

Med hengerfeste og Easybag får vi jo 300l ekstra.

Hadde nettopp en testtur med Leafen vi har på hjemlån og må si den er en fryd å kjøre. Jeg klarer ikke her og nå å si hva det er av teknologi som er på Kona som ikke er på Leaf. HUD? Trådløs lading av telefon? Ellers har jo Leaf 360 graders kamera, noe Kona ikke har.

Setene var så som så i begge bilene. Jeg klarer å sitte i stort sett alle biler uten problemer, men synes ikke Kona hadde noen fordel over Leaf der.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

automat

Skjønner at 40kwh ikke er noe alternativ.

En brukt overpriset Kona tror jeg man garantert får et stort verditap på. Hvordan det blir på 62kWh Leaf tror det er vanskelig å si noe sikkert om. Hvordan markedet reagerer på Chademo-biler fremover tror jeg blir en sterkt medvirkende faktor.

Hvis Nissanforhandleren gir deg 20k for din gamle Passat, så burde det vel være lett å selge den for samme sum privat? Hvis du velger å kjøpe noe annet. For rask levering er det vel ikke så veldig mange alternativ enn TM3 SR+ til 425k med vinterdekk og hengerfeste.

Det er jo leveringsdyktighet Leaf har solgt mye på tidligere. Kanskje ikke helt slutt ennå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

EV-FTW

#14
Sitat fra: unik42 på søndag 05. januar 2020, klokken 18:50
Det med bagasjeromsplass kommer til å plage oss. For å si det slik, i sommerferiene har vi irritert oss over at det er for lite plass i Passaten (stasjonsvogn). Vi er innstilt på at det ikke blir glamping med Leaf, men vi har en tendens til å overpakke likevel.

Med hengerfeste og Easybag får vi jo 300l ekstra.

Hadde nettopp en testtur med Leafen vi har på hjemlån og må si den er en fryd å kjøre. Jeg klarer ikke her og nå å si hva det er av teknologi som er på Kona som ikke er på Leaf. HUD? Trådløs lading av telefon? Ellers har jo Leaf 360 graders kamera, noe Kona ikke har.

Setene var så som så i begge bilene. Jeg klarer å sitte i stort sett alle biler uten problemer, men synes ikke Kona hadde noen fordel over Leaf der.

Med takboks får du mer med i Kona, men det er en liten bil, og i en annen bilklasse enn Leaf, det må tas med i betraktning.

Når det kommer til utstyr, er det smak og behag.
Kona har ikke 360 kamera, noe som er veldig behagelig.
Derimot har den justering av ratt i lengde og høyde. Den har elektiske justerbare seter, med flere justeringsmuligheter enn på Leaf. Den har et mer gjennomtenkt system når det kommer til regenerering, da det er mulig å skru denne helt av, for å seile. Den har varme i seter ( tre trinn) og kjøling!
Den har HUD. Og den har takluke, om en velger det. Ellers har begge adaptiv cruise control og «selvkjøring».

Men, de aller største forskjellene er CCS VS Chademo, hastighet på hurtiglading (aktiv kjøling av batteri) og utvalg av ladestasjoner ( unngå ladekø). Der er Kona overlegen! Ja, så har Kona bedre garantivilkår.
Men, Leaf har app ( som fungerer av og til).
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA