Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd om kjøp av Tekna 62

Startet av unik42, søndag 05. januar 2020, klokken 01:55

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Sitat fra: leafnor på søndag 05. januar 2020, klokken 12:44
Chademo blir et ikke-problem. I Asia er "problemet" motsatt, der er det mye Chademo-ladere og for få CCS. Da finnes adaptere for Chademo til CCS. Bare tidsspørsmål til det kommer adapter fra CCS til Chademo. Finnes allerede CCS til Tesla adaptere, og Chademo til Tesla, så bare behovet blir stort nok så kommer adapter for CCS til Chademo.

Litt enklere å lage den veien, siden ladestasjon da låser på Chademo-siden og bilen låser på CCS. Motsatt må overgangen låse begge sider, og om den ikke får trukket strøm til dette fra en av sidene må den ha batteri (potensielt ladbart mens den lader). Kan sikkert være det kommer om markedet ønsker det.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Marius Kotsbak

Når vi snakker om teknikk så er det jo relativt lite forskjell mellom dem om man sammenligner med en gammel fossilbil.

Rapidgate med 62 på norsk jord er det få som ikke har gått inn for å teste det som har opplevd. Siden du vurderer Tekna så kommer det trolig snart lading på opptill 70-80kW med Chademo snart noen steder det er lynladere.

Mtp. ladekø kan jo det slå begge veier. Biler som kan lade raskt stiller kanskje seg heller i kø på lynladere enn 50kW med Chademo ved siden av. Og det bygges og utvides ladere over alt veldig raskt nå, og all kapasitet hjelper for å få ned potensielle køer. Med 62kWh er man også rimelig fleksibel på hvor man kan lade, og iallefall om sommeren så trenger man ikke å lade så ofte, eller kanskje ikke i det hele tatt annet enn over natta.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

unik42

Sitat fra: automat på søndag 05. januar 2020, klokken 19:06
Skjønner at 40kwh ikke er noe alternativ.

En brukt overpriset Kona tror jeg man garantert får et stort verditap på. Hvordan det blir på 62kWh Leaf tror det er vanskelig å si noe sikkert om. Hvordan markedet reagerer på Chademo-biler fremover tror jeg blir en sterkt medvirkende faktor.

Hvis Nissanforhandleren gir deg 20k for din gamle Passat, så burde det vel være lett å selge den for samme sum privat? Hvis du velger å kjøpe noe annet. For rask levering er det vel ikke så veldig mange alternativ enn TM3 SR+ til 425k med vinterdekk og hengerfeste.

Det er jo leveringsdyktighet Leaf har solgt mye på tidligere. Kanskje ikke helt slutt ennå.

Apropos innbytte. Det er noe som må fikses, deriblant en dør som ikke virker. I tillegg har minstejenta vasket bilen med stålbørste på et tidspunkt så bilen ser ikke bra ut. At jeg skulle klart å få 10.000 ekstra for den etter de verste skavankene er tatt tror jeg. Men da må jeg gidde det, og selge bilen privat med det ulemper det medfører. Det tapet tar jeg for å slippe å tenke mer på bilen.

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

unik42

Apropos rapidgate - ser Teslabjørn brukte 11,5t på 1000km med Kona og 15,5t med Leaf. Så det er en god differanse der. Men om det blir reelt for meg tror jeg ikke.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Marius Kotsbak

Sitat fra: unik42 på mandag 06. januar 2020, klokken 10:04
Apropos rapidgate - ser Teslabjørn brukte 11,5t på 1000km med Kona og 15,5t med Leaf. Så det er en god differanse der. Men om det blir reelt for meg tror jeg ikke.

Neppe. Vet ikke hvilken du refererte til, men han gjorde en ny test med høst/vintervær og kom da frem en del raskere. Kona hadde i tillegg til kjøling en liten fordel med raskere lading endel steder. Det kan være at Leaf ville kommet frem raskere når raskere lading kommer på plass, iallefall om vinteren når varme er mindre problem. Og man kommer jo frem om man skulle trenge å ta slike lange turer noen ganger.

Nå er ikke kjøleanlegg for batteri uten kostnad heller. Mener å ha lest at det krever noe vedlikehold og spiser sikkert litt batteri.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

unik42

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 06. januar 2020, klokken 11:12
Sitat fra: unik42 på mandag 06. januar 2020, klokken 10:04
Apropos rapidgate - ser Teslabjørn brukte 11,5t på 1000km med Kona og 15,5t med Leaf. Så det er en god differanse der. Men om det blir reelt for meg tror jeg ikke.

Neppe. Vet ikke hvilken du refererte til, men han gjorde en ny test med høst/vintervær og kom da frem en del raskere. Kona hadde i tillegg til kjøling en liten fordel med raskere lading endel steder. Det kan være at Leaf ville kommet frem raskere når raskere lading kommer på plass, iallefall om vinteren når varme er mindre problem. Og man kommer jo frem om man skulle trenge å ta slike lange turer noen ganger.

Nå er ikke kjøleanlegg for batteri uten kostnad heller. Mener å ha lest at det krever noe vedlikehold og spiser sikkert litt batteri.

Han kjørte Leafen på sommeren med temperaturer opp mot 29. Konaen kjørte han litt senere på sommeren. Han bemerket også at Konaen strupet lading ned mot 40kW, men det er nå en del bedre enn 19kW på Leaf.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Marius Kotsbak

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW


https://youtu.be/Ps8hwnxzk4c

Han brukte 14 timer og 10 min på vinteren , gjennomsnitt temperatur 4 grader. Det er 1,5 grad kaldere enn når han kjørte Kona.

Leaf hadde 70,6 km/t i skitt mens Kona hadde 87 km/t i snitt.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

unik42

Sitat fra: Øyst1 på mandag 06. januar 2020, klokken 11:40

https://youtu.be/Ps8hwnxzk4c

Han brukte 14 timer og 10 min på vinteren , gjennomsnitt temperatur 4 grader. Det er 1,5 grad kaldere enn når han kjørte Kona.

Leaf hadde 70,6 km/t i skitt mens Kona hadde 87 km/t i snitt.

Betviler ikke fordelene med batterikjøling og 100kW CCS. Skulle ønske det var det i Leafen og. Jeg innser og at vi kommer til å irritere oss de par dagene om sommeren når vi er på tur og vi må vente timesvis på lading. Men jeg ser også at problemet ikke vil være stort i vår daglige gjøremål og hytteturene våre (ca 26 mil til hytta).
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

unik42

Tenkte jeg skal bestemme meg i ettermiddag. Men om dere skulle sett litt i spåkulene deres, hvor lenge tror dere Chademo kommer til å være et alternativ i lademarkedet? Altså, kan vi risikrere at vi ikke kan hurtiglade om få år?

Fikk forresten tilbudet i dag med takstativ, metallic lakk, vinterhjul og hengerfeste til rundt 370k. Det må vel være en ok pris på Tekna med "alt"? Eller?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Joltus

Nei. Du kommer til å kunne lade i Norge i evigheter fremover. Og kuttes chademo helt ut kommer det løsninger på det. Garantert.

unik42

Trodde det jeg og, men får litt sånn dommedagsfølelse når jeg søker på Google. "Starten på slutten på Chademo" osv....
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

EV-FTW

Chademo vil være, men det vil bli lite fokus på nye lynladere som bruker Chademo.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

automat

Sitat fra: Joltus på mandag 06. januar 2020, klokken 13:09
Nei. Du kommer til å kunne lade i Norge i evigheter fremover. Og kuttes chademo helt ut kommer det løsninger på det. Garantert.

Hvordan kan du vite det? Allerede i dag har Chademo et dårligere tilbud, både når det gjelder ladehastighet og antall ladere.

Nå er det nok lenge til den siste Chademoladeren kobles ned. Men utviklingen på lademarkedet skjer raskt. Det er bare å se hva som har skjedd de siste fem årene.

Det går sikkert fint å leve med noen færre ladere å velge mellom de nærmeste årene. Men trådstarter var opptatt av verditapet. Spørsmålet er hvordan bruktbilmarkedet reagerer på at ladetilbudet til bilen ikke henger med i utviklingen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

unik42

Jeg vil tippe det vil ha noe å si, det kan jeg være enig i. Men det er jo marked for hurtiglader på Chademo så lenge det er biler som bruker det. Leaf har jo ikke vært noen sinke salgsmessig ser jeg.

Men ja, jeg må vurdere inn evt. verditap fordi tilgangen på ladere vil ha noe å si. Da jeg solgte forrige Leafen min pratet vi overhodet ikke om hurtiglader, så det kommer jo litt på hvem du prater med. Jeg planlegger å selge bilen om 2 til 3 år, så kan ikke skjønne at det skal si så veldig mye.

Det jeg er mer bekymret over er jo verditap fordi det kommer så mange andre gode elbiler på lager.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA