Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Industrikontakt Etron

Startet av Knudsens, lørdag 04. januar 2020, klokken 21:51

« forrige - neste »

Knudsens

Hei

Får snart levert min Etron 50 og har noen spørsmål ang lading jeg ikke finner svar på. Saker er den at jeg er på flyttefot, så ønsker ikke å bruke 15000,- på ladeboks for bare en kort periode. Snakket med elektriker som ville sette opp en rød industristikk i garasjen, og bytte ut sikringen fra 16A til 10A som nåværende stikk har. Slik som jeg har forstått det er det godkjent med 16A på en slik kontakt? Det er ingenting annet på denne kursen. Vil laderen som kommer med bilen passe en slik kontakt? Har 400V TN.

Orbit

Du kan lade på et slikt industristikk til "sporadisk bruk", så en kort tid før flytting burde være innenfor. Skal det være en permanent løsning, må kursen også ha jordfeilvern type-B, samt at det skal være overspenningvern på inntaket.

Standardkabelen som følger med i Norge har blått industristikk (1-fas 32 A), men du kan få endret dette på betillingen (kanskje for sent for deg) til utgaven med rødstikk (3-fas 16 A TN) uten ekstra kostnad. Dersom det er mest 400V TN der du ferdes, er dette å anbefale.

Merk at ladekladden starter opp med 16 A ved tilkoblet rød industrikontakt. Du må derfor stille den ned til 50% (8A) før du kobler til bilen så sikringen ikke spenges. Da får du 5,5 kW lading. Kontakten tåler 16A, så om også installasjonskabelen gjør det, kan kursen sikres på 16A dersom det ellers er kapsitet i anlegget for dette. Da får du 11 kW.

Dersom du ikke får byttet kabel på bestillingen, kan du likevel lade på rødstikket via et adapter (f.eks. art 44-389 på Biltema), og bruke schuko-enden på ladekabelen. Det er ikke bra med adapter, men igjen for kortsiktig bruk burde dette gå fint. Ulempen er da du da bare får 1,8 kW lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rosstopher

Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:19
Du kan lade på et slikt industristikk til "sporadisk bruk", så en kort tid før flytting burde være innenfor. Skal det være en permanent løsning, må kursen også ha jordfeilvern type-B, samt at det skal være overspenningvern på inntaket.

Utsagnet i seg selv er forsåvidt riktig, men her høres det ut som en ny kurs for elbillading (eller i hvert fall en betydelig modifikasjon av eksisterende kurs), og da er vel kravet om B-vern (eller tilsvarende) ufravikelig?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Knudsens

Takk for svar. Det er både jordfeilvern B og overspenningsvern. Nytt hus fra 2016. Skal høre med selger om bytte på mandag. Er alternativet evnt å bare bytte sikringa til 10A og bruke schuko? Eller kan jeg ha blåkontakt slik at medfølgene lader passer? Ønsker såklart høyest mulig ladehastighet. Overgang vil jeg helst unngå.

Hyperstress

Er det noe i veien for å be om å få satt opp en 16A kurs med industrikontakt uten å måtte spesifisere bruk? Det er vel opp til huseier hvordan dette brukes? Og om det er lading i en begrenset overgangsperiode, og deretter annet bruk, så burde det vel være greit uansett.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Rosstopher

Hva med å få satt opp en 16 A 230 V industrikontakt og kjøpe en skikkelig ladestasjon som du kan koble i denne? Ladestasjonen kan du ta med deg videre til neste hus.

F.eks. en sånn her til 5.990 (eller 6.590 inkl. type 2-kabel): https://www.elbilgrossisten.no/collections/ratio-electric-home-box-ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=8310345203815
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Orbit

Sitat fra: Knudsens på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:32
Det er både jordfeilvern B og overspenningsvern.
Er du sikker på at det ikke bare er et vanlig jordfeilvern med B-karakeristikk? Bilde? Type-B er i praksis en spesialkomponert til elbillading, og i så fall har du jo en dedikert ladekurs fra før. Og skal den fra vanlig til rødstikk, må nok også installasjonskabel byttes.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA