Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lønner det seg med elbil?

Startet av PK snekker, tirsdag 18. juli 2017, klokken 14:59

« forrige - neste »

elekTrond

Zero MC ell.no lignende?  <3

Det er med elbil (og bil) som med PCer og sånt. Det er alltid "bare litt til", så får du dobbelt så mye av noe. 2x3-4 mil i trilling går greit. Men det er og blir en asketisk opplevelse. Heldigvis er ikke jeg bortskjemt sånn sett.

For meg og min livsstil (sentralt bosatt student) er det like billig å holde en "ny" elbil med garanti og full kasko som en gammal bensinsluker. Et vennepar regnet 1,30/mil på sin den gang nye eGolf, så da sier jeg litt flåsete éi krone på mila i trilling. :)
'13 Mjau

PK snekker

1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

jankph

Regnestykket er ikke så enkelt for din del i og med at du trenger den varebilen i jobben.

Hva er de totale årlige kostnadene med varebilen?
Drivstoff, service/vedlikehold, bompenger, årsavgift, forsikring, evt. lån m.m.
Hvor mye får du i årlig godtgjøring for å bruke bilen i jobben?
Hva blir differansen, pluss, minus eller går det sånn opp i opp?

Hvis det er minus, dvs. at godtgjøringen ikke dekker de totale kostnadene, hvordan ser regnestykket ut hvis varebilen står parkert på jobben og bare brukes der? Vil godtgjøringen da dekke totalkostnadene?
Drivstoff (uten pendling), service/vedlikehold, årsavgift, forsikring (kortere kjørelengde), evt. lån m.m.

Hvis det nå er pluss eller sånn opp i opp så handler det om hvorvidt pendlerutgiftene er såvidt store at det forsvarer kjøp av elbil.

Er dette en jobb du kommer til å fortsette med de neste 3-5 årene?  Med pendlerutgifter på 24-25000 blir det fort mye penger.

Hvis vi antar 5 år blir det 125000 i pendling. Kjøper du en brukt elbil til 125000 og vi i verste fall antar at den om fem år er null verdt så er jo det et netto tap. Du har lagt ut 125000, spart 125000 i dieselpendling og lagt ut f.eks. 50000 i elpendling, dvs. minus 50000 i resultat.

Kjøper du en ny elbil for 200000 som du om fem år selger for 100000 og pendler for 50000 så har du i praksis brukt 150000 på disse 5 årene, mot 125000 med fortsatt dieselpendling, altså minus 25000.

Det gjelder hvis du tenker elbil kun til pendling og ikke til privat bruk og småkjøring hjemme ellers. Legger jeg inn det kan det nok hende at regnestykket går opp til fordel for elbilen.

I mitt hode er det det som må bli det springende punktet her. Kommer elbilen til å bli brukt og brukt mye utenom pendlingen? Da vil jeg påstå at du bør velge elbil.

Mulig at regnestykkene er veldig forenklet, men det er sånn jeg har tenkt i mine vurderinger om elbil til mitt eget bruk.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

PK snekker

Vanskelig å si nøyaktig da arbeidsplassen min varierer fra dag til dag, men jeg kjører ca 35 000 km i året og er innom bommen 227 ganger iløpet av året. Jeg fyller drivstoff hver søndag/mandag morgen så ca regnet kom jeg fram til:

30 000kr til drivstoff
7 500kr til bom
4 500kr i forsikring
8 000kr i slitedeler vedlikehold.
50 000kr totalt.
Har ikke lån.

Sist år fikk jeg ca 40 000 i km godtgjørelse. Så sånn jeg ser det er dette nærmest en gratisbil for meg.

Om dette er en jobb jeg har om 2år vet jeg ikke. Jeg ønsker å starte for meg selv, men vet ikke helt når.
Men regner med at jeg kan selge alle biler jeg kjøper uansett hvordan de kommer seg fremover  ::)

Men dette blir uansett en avsporing da det enda ikke finnes noen el varebil som kan erstatte denne, men det finnes biler som kunne ha tatt bort 1/3 av kjøringen min.


Sånn jeg ser det hadde jeg neppe brukt en Peugeot iOn utenom pendling. Men en Zoe hadde det kanskje vært aktuelt. Spesielt for min kone. Vi har snakket om en bil til, men egentlig ikke før hun er ferdig utdannet om 2år`s tid. Bilen vi tenkte på da var faktisk en Porsche 911 996 (1999-2003mod), Det høres kanskje ut som galskap for dere, men da får man en grei bil for ca 330 000,- Dette er biler som mest sansynlig vil stige i pris så det retferdiggjør en høy delepris. Da får man jo også noe langt tøffere enn en Zoe.
(jada da kan man også regne med høy avgift og forsikring  :police:  )

Men igjen dette er en avsporing da det opprinnelige spørsmålet kun handler om  man får en brukbar elbil med ca 90-100km rekkevidde for under 2000,- i mnd.

1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Karl-Wilhelm

#19
Det at du har en potensiell andre eier av elbilen er jo greit å ta i betraktning gitt tidsaspektet og småkjøring privat. Samt at du sparer såpass mye på en elektrisk pendler at verditap virker være et ikke problem.

Prisklasse og rekkevidde,

  • 50.000-80.000kr / I-miev, Ion, C-Zero - Veldig rimelig, litt marginalt vinter
  • 100.000-130.000kr / VW E-Up - Mye mer bil, litt mer rekkevidde
  • 120.000-140.000kr / 2.Gen Leaf - Mer plass, mer rekkevidde
  • 180.000-200.000kr / 30kwh Leaf - Helt utmerket rekkevidde
  • 180.000-200.000kr / Soul - Helt utmerket rekkevidde og ofte godt utstyrt
  • 180.000->kr / VW E-Golf - A4-Bil og helt ok rekkevidde
  • 190.000->kr / BMW i3 - Leketøy og helt ok rekkevidde
Priser basert på hva jeg har sett disse til salgs og solgt for med varierende km-lengde og alder som jeg personlig synes er ok/gode kjøp

Usikker på hvor mye erfaring du har eller hvilke elbiler du har prøvd, men hvis du mener dette er verdt noe for deg så stikk å lån en elbil fra fredag til mandag, bruk den til og fra jobb, samt privat.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

sylwester

En 2012- eller 2013-modell gen1 Leaf vil ligge rundt samme pris som en trilling og vil ha noe mer rekkevidde og komfort.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

PK snekker

Fikk sitte inne i en Miev på jobben. Den føltes veldig billig, og jeg likte ikke setene.


Men så, fikk prøvd en NV 200 i dag, ble positivt overasket. Grei akslerasjon også, ikke no værsting, men det er heller ikke det viktigste. Jeg visste ikke at den kom som 5 seter dette gjør den mere atraktiv så lenge jeg også har den andre varebilen min. Ifølge eier så hadde den rekkevidde på 120km vinterstid. Er det noen som kan bekrefte dette?? Jeg har garasje «integrert» i huset så den kan stå varmt inne å lades. Som jeg har skrevet før så har jeg hørt at den bare rekker 80km om vinteren.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti


PK snekker

Da har jeg prøvd Zoe også.
Fin bil, men etter å ha tenkt litt tror jeg heller at jeg venter på en varebil med lang nok rekkevidde. Blir litt tullete å ha 3 biler.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Burger

e-nv 200 kan lønne seg å gå for 7 seter om man ikke vil ha ekstra vekta på tilhenger.

De to siste setene koster omtrent ~1700 kroner å få med, men kan være greie å ha med tanke på verdi når det blir innført avgifter.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA