Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademuligheter over Haukeli

Startet av reitsma, lørdag 04. januar 2020, klokken 16:12

« forrige - neste »

reitsma

Hei

Hvordan er det med ladeplasser mellom Skien og Vestlandet over Haukeli (e134)? Lang ventetid? Fins det ladere med 100kw+?




RJK

Sitat fra: reitsma på lørdag 04. januar 2020, klokken 16:12
Hei

Hvordan er det med ladeplasser mellom Skien og Vestlandet over Haukeli (e134)? Lang ventetid? Fins det ladere med 100kw+?

Rask sjekk på ABRP for reise mellom Ski og Bergen, gir meg treff på en lader med 2 stykk 50 kW -ladere ved Kiwi Hagafoss, men ser og det er en CircleK-ladeplass ved Geilo (Lienveien 41) med en 150 kW-lader og en 50 kW-lader.

Og enda litt lengre mot Bergen finner jeg en lader ved Eidfjord (Ostangveien 10) med 2 x 150 kW, 2 x 75 kW og 4 x 50 kW. Enda nærmere finnes 4 x 150 kW-ladere ved Extra Skulestadmo (Nedkvitnesvegen 2).

Og, noe skjult bak den foreslåtte laderen ved Kiwi Hagafoss ser jeg nå at Rema 1000 ved Gol har hele 8 x 150 kW-ladere.

Der burde altså være god mulighet for rask lading på strekka. Hvordan det er med kø der, vet jeg ikke. Men kan jo hende det er litt på de største utfartsdagene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

reitsma

Det var Skien, ikke Ski  ;)

Kjører over Seljord, Haukeli, Odda og så videre til Rosendal.

Må jeg regne med lang ventetid til ladere? Best å unngå Haukeli ladere? På utkikk etter den nye 2008, regner med det holder med en lading underveis.

automat

Fra Skien er det ladestajoner på Ulefoss - Bø - Seljord - Høydalsmo - Vinje - Haukeligrend - Haukeliseter -Røldal. Så kommer det an på hvor Vestlandet du skal. Se ladestasjoner.no For ladehastighet så tror jeg man må inn på den enkelte lader på den enkelte operatør sin side/app for å sjekke. Mulig abrp klarer å plukke det ut, hvis man planlegger ruta der.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: reitsma på lørdag 04. januar 2020, klokken 17:07
Det var Skien, ikke Ski  ;)

Kjører over Seljord, Haukeli, Odda og så videre til Rosendal.

Må jeg regne med lang ventetid til ladere? Best å unngå Haukeli ladere? På utkikk etter den nye 2008, regner med det holder med en lading underveis.

Ser jeg bomma litt der. Men du får lett svar på ladere ved å gå inn på ABRP (abetterrouteplanner.com) eller laster ned appen dems, legger inn egen bil og dine faktiske destinasjoner.

Lynladere markeres med 2 lyn, hurtigladere med 1 lyn og AC-ladere med det som skal ligne en vanlig 2-pols apparatkontakt.

Uansett, nytt søk med Skien gir flust med ladeplasser med lynladere på ruten, eller en kort avstikker unna, så her er valgmuligheter.

Tviler på at det er lange ventetider ved kø, utenom utfartsdager, men de ligger så tett at om du ikke satser først på den som du når med 10 % eller lavere, så burde du rekke til neste eller neste deretter om det likevel skulle være kø.

Men sikt fortrinnsvis inn på steder med mange ladere, da man tross alt har flere å velge mellom, og det burde bli kort ventetid om du ikke har mange i kø foran deg da. Biler som allerede lader, har forhåpentligvis rukket å lade litt når du kommer dit, og dermed drar videre om ikke alt for lenge. Men i tilfelle det er lang kø, sats på en i nærheten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

reitsma


svingen

Høydalsmo er ioniti så der går det fort....kanskje ikke så mye og gjøre men.... Åmot er god mat og spise samme med seljordskroa :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

OlaM

Kjørte Bergen-Kongsberg t/r over Haukeli i jula med Leaf 40, ble noen stopp :) Gode stopp alle sammen, ventet aldri et sekund i kø. Det er tett nok mellom dem til at du (eller passasjeren) kan følge med på kø i appene og hoppe over ladere ettersom det passer. Bilkraft Odda har mulighet for 100+ kW, i tillegg har Fortum og GK ladere der. Vinje og Haukeliseter er koselige stopp, selv om det er få ladere. Hvis du er på jakt etter bil nå, så vil det sikkert bygges ut mer før du tar første turen.
'21 3LR

Kamuflars

I tillegg til Høydalsmo, bygger Ionity også fire ladere på Røldal.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

reitsma

Blir da greit med ladere, min bedre halvdel er vokst opp med kolonnekjøring over Haukeli om vinteren og er fortsatt litt skeptisk det med rekkevidde og elbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA