Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?

Startet av kamuflars86, lørdag 04. januar 2020, klokken 12:42

« forrige - neste »

Sense

Vil tro matrix-lys vil være en krevende kalibreringsjobb, for ikke å snakke om prisen. Vil tro det kan være vanskelig å få det godkjent også.
En utfordring som gjør at ekstralys på model S ikke er optimalt, er at plasseringen kun er hensiktsmessig under skiltet, ved luftinntaket. (Se bildet av "Bjørn" bil.
Hadde man kunnet plassere ekstralyset høyt, slik som på kufangeren på en pick-up o.l., ville effekten av samme ekstralys øke dramatisk, for du får en bedre vinkel lyset kan reflektere på.

Derfor må lyset være svært kraftig og riktig justert, for å kunne kompensere noe for denne ulempen.

Likevel er det kjempeforskjell med og uten LED-bar, og jeg kommer aldri til å vente på at Tesla utvikler skikkelige fjernlys.

Muffinman

Jeg har hatt ledbar montert både over skiltet og der nede. Kan ikke si jeg merket noen forskjell, så monteringen ble permanent nederst.

Rosstopher

Er det noen som har fått montert mindre LED-lys i "grillen", altså ved siden av Tesla-merket, rett under panseret på facelift-bil? Ser ut som det er mulig å få montert noe der, og da vil lysene også sitte høyere og mer skjult. Får selvfølgelig ikke plass til så veldig kraftige greier der, men jeg regner med at det fins LED fjernlys som passer på hver side der(?).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Bjørn



Fantastisk lys, utvilsomt! Men så sterke lys er neppe godkjent som fjernlys i Norge/EU.  Så, selv om den kalles "E-serien", så er den ikke E-merket (godkjent) .Det betyr at du får mangellapp når bilen skal inn på EU-kontroll, eller om du blir stoppet i en teknisk kontroll. Er du skikkelig uheldig og havner i en ulykke, så kan du i verste tilfelle bli erstatniningsansvarlig, om lysene påvirket utfallet av ulykken.

Derfor valgte jeg det sterkeste lyset med lengst rekkevidde som er godkjent;
Lazer Linear 18 Elite. Rigid`s SR20 Driving er også i samme lovlige kategori.
[/quote]
Er selvsagt klar over at "E" serien ikke er E-merket..  :laugh:
Men velger glatt å overse dette, akkurat som jeg overså reglene som var før, der singel led-bar var ulovlig.. Eu kontrollene har gått gjennom 2x uten anmerkning.
Men slapp av.. Jeg er en snill anarkist, og blender ned tidlig..!  :)

Hilsen anarkisten  :laugh:

Sense

Nei, for all del. Be my guest! Jeg synes reglene fortsatt er litt tullete, så lenge det begrenser fjernlys kun vi selv skal bruke.
Men jeg vet at EU-kontroll skal kontrollere både riktig styrke og lysbilde på både nærlys og fjernlys.
Så da har du nok vært heldig med en litt slurvete eller "snill" kontrollør.

For min så synes jeg det er unødig risiko å få mangellapp og måtte plukke av en LEDbar til kanskje 13000 inkl montering, når man kan få lovlige lys som er gode nok.

Ang. høyde på lysene, så merker du kanskje ikke stor forskjell om du setter LED-baren under eller over skiltet, men du merker nok forskjell om du plasserer de på taket, kontra under skiltet.

Legg en lommelykt på stuegulvet med lyset på, så ser du hvor lite den lyser noen meter utpå gulvet. Løft den opp 10 cm og lys mot samme sted. Da merker du betydelig forbedring og forstår prinsippet om at lys trenger en viss vinkel for å reflektere godt på en flate.

Muffinman

Er ikke noen begrensning på lysstyrke lenger, kun krav til riktig plasserig og E-merking :)

Rosstopher

Sitat fra: Sense på søndag 12. januar 2020, klokken 12:48
Nja, det er ikke helt riktig. Så vidt jeg husker, så kan du ha maks 480 lux. Lux er styrken lampene lyser på en gitt avstand. Lyser lampene sterkere enn 480 lux på denne avstanden, blir de ikke godkjent.

Du husker riktig, sånn var det før. Nå, derimot kan man ha så mange lux man vil, bare lyktene er riktig justert og montert, og E-merket. Mener å huske at endringen kom i 2018.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Sense

Ja, det stemmer nok. Det kom en liberalisering i 2018.
Men det er noe som gjør at de kraftigste lampene ikke blir godkjent. Jeg ønsket meg en Lazer T28 EVO, men denne var ikke i nærheten av å bli godkjent og E-merket.

Hva annet kan det være enn styrken, som gjør at den ikke blir godkjent?


Rosstopher

Sitat fra: Sense på søndag 12. januar 2020, klokken 13:33
Hva annet kan det være enn styrken, som gjør at den ikke blir godkjent?
Det er nok flere krav enn bare styrke i E-merkingen. Må nok ha riktig lysbilde for å være godkjent som fjernlys. Mulig det også er noen krav til maksimal lysstyrke per lyspunkt (kanskje det er maks referansetall 100?). Ønsker man seg noe kraftigere enn det som er tilgjengelig, er det fullt mulig å bestille direkte fra fabrikk i Kina og få akkurat den merkingen man vil på lyktene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Sense

Yalla-produkter fra Kina er akkurat det en fagmann frarådet meg fra å anskaffe. Mulig det på papiret viser høyere lumen og lyslengde, men virkeligheten er ofte en annen. Dårlig optikk, garanti og kvalitet er en gjenganger fra det verdenshjørne.

Rosstopher

Sitat fra: Sense på søndag 12. januar 2020, klokken 15:43
Yalla-produkter fra Kina er akkurat det en fagmann frarådet meg fra å anskaffe. Mulig det på papiret viser høyere lumen og lyslengde, men virkeligheten er ofte en annen. Dårlig optikk, garanti og kvalitet er en gjenganger fra det verdenshjørne.

Det gjelder vel uansett produkt at man må vite hva man holder på med dersom man bestiller noe usett direkte fra fabrikk. Har selv bestilt LED-lys fra Kina mange ganger. Tåkelys, LED-bar, ryggelys, LED-tusenmetere, etc. Nok lysstyrke får man alltids, men det er stor forskjell i kvalitet og lysbilde ja. I verste fall kan man ende opp med noe som lyser til alle kanter og som ikke egner seg som fjernlys, og i beste fall ender man opp med noe som er nesten like bra som de anerkjente merkene til en brøkdel av prisen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA