Skrevet av Emne: Hurtig/lyn lading  (Lest 781 ganger)

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4556
    • Vis profil
Hurtig/lyn lading
« på: lørdag 04. januar 2020, klokken 10:05 »
Hva er erfaringene?
Jeg ladet fra ca 65% til 100% med gjennomsnitt på 70kW på e-tron, altså 27min, men på EQC måtte jeg gi opp på 70-100% etter 15min fordi jeg ikke kom til å bli ferdig i tide. Da hadde jeg 30kW hele veien, og endte på 75%.
Forholdene var omtrent de samme, 5 grader, kald bil, uten forvarming av batterier, bare kjørt ca 15min først.
Men det er stor forskjell?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11344
    • Vis profil
Sv: Hurtig/lyn lading
« Svar #1 på: lørdag 04. januar 2020, klokken 10:08 »
E-Tron lader raskere i toppen. Noe av differansen forsvinner med høyere forbruk, men er du avhengig av å ofte lade helt opp eller ta ladepauser der du lader i toppen av batteriet bør du nok gå for E-Tron.



https://www.youtube.com/watch?v=q19kSp7kwhI
« Siste redigering: lørdag 04. januar 2020, klokken 10:11 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4556
    • Vis profil
Sv: Hurtig/lyn lading
« Svar #2 på: lørdag 04. januar 2020, klokken 11:20 »
Den kurven kan jeg lade med, men jeg startet altså på 70% og fikk 30kW i 15min, stabilt 30kW.
I følge kurven burde jeg vært oppe på 70+.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11344
    • Vis profil
Sv: Hurtig/lyn lading
« Svar #3 på: mandag 06. januar 2020, klokken 17:45 »
Den kurven kan jeg lade med, men jeg startet altså på 70% og fikk 30kW i 15min, stabilt 30kW.
I følge kurven burde jeg vært oppe på 70+.
Skyldes sikkert kaldt batteri. Evt feil på laderen, men regner med det var kaldt batteri. Kanskje Audi tillater hardere belastning på iskaldt batteri enn Mercedes? Om bilene var brukt identisk dagene i forveien i identisk utetemperatur.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OlaM

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 934
    • Vis profil
Sv: Hurtig/lyn lading
« Svar #4 på: torsdag 09. januar 2020, klokken 12:46 »
Hvis du har ladet stabilt 30 kW i 15 min så har du jo ladet 7,5 kWh. Det er mer enn 5% av batteriet, så da burde det vært høyere enn 75%.

I denne videoen her klarer de 38 kW på 96%, om sommeren. https://www.youtube.com/watch?v=P-FvMSXbvwY


LMOR

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4556
    • Vis profil
Sv: Hurtig/lyn lading
« Svar #5 på: fredag 10. januar 2020, klokken 23:44 »
Av de 7,5 kW så går ikke alt inn i batteriet, spesielt ikke når bilen er kald. Men det var litt mindre og 6%.
Det viktige her er forskjellen mellom 90kw på 70% på e-tron og 70 i gjennomsnitt og 30kW på EQC, både på 70% og i gjennomsnitt
Har bilder på mobilen men får ikke lastet dem opp.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

mathis

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 80
    • Vis profil
Sv: Hurtig/lyn lading
« Svar #6 på: lørdag 18. januar 2020, klokken 18:04 »
Det er mye hylekor i sosiale media etter Ionity annonserte prisøkning. Teslabjørn har laget en svært informativ video som forklarer hva det faktisk betyr for oss som har eller har bestilt EV;
https://www.youtube.com/watch?v=08WW9r1pEEo

Verdt å se :)

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1045
    • Vis profil
Sv: Hurtig/lyn lading
« Svar #7 på: lørdag 18. januar 2020, klokken 18:51 »
Kort oppsummering: Du må tegne avtale dersom du vil unngå landeveisrøveri.
Personlig orker jeg ikke alle disse avtalene - er møkk lei dem alle sammen.