Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee eller Zaptec?

Startet av jevel, fredag 03. januar 2020, klokken 17:57

« forrige - neste »

jevel

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 25. februar 2020, klokken 22:23
Er kanskje på villspor her...

Men all diskusjon om valg av smarte ladeløsninger for å spare effektavgift og få 5øre lavere strømpris på noen tidspunkt på natta - vil man ikke kunne oppnå nesten det samme med å enten sette bilen på lading kl 23 (hvis bilen har stort batteri og trenger 5-10timer på hull tank). Eller tidsstyre ladingen til å starte rundt 0200 (om man har lite ladebehov - et pr timer)

Da slipper man all smart styring og gjør det enkelt.

Ingen abonnement eller avansert elektronikk.

Synes jeg ikke.

Jeg har selv regnet på dette med mitt forbruk til lading og kjøremønster, og selv med forholdsvis lave kostnader til abonnementer så begynner det å bli marginale besparelser når strømmen ikke varierer alt for mye.

elbil-1

Selv om strømprisen skulle variert endel gjennom natten så har jeg for min del regnet ut at differansen maks blir noen hundrelapper i året om jeg klarer å utnytte det maksimalt

Ofte trenger jeg p lade 7-10 timer og da må bilen stå og lade fra 22-07 uansett.

Da får jeg ikke nytte av strømstyring uansett...


z4rd

Samme her. Jeg har bilene på planlagt lading ved midnatt. De er som regel ferdige på alt fra 1-5 timer. En sjelden gang ifm ferieturer så lader jeg utenom dette tidsrommet.

Hadde jeg hatt batteribank, solceller osv skulle jeg nok hatt behov for en smartere styring av strømmen, men pr. nå, klarer jeg ikke å forsvare at jeg i tillegg skal ha faste utgifter.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

mathis

Sitat fra: jevel på tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:15
Takk for alle innspill.

Bestilte Easee sin løsning ut fra en totalvurdering basert på det jeg klarte å finne i brukermanualen til leverandørene. Sånn jeg leser disse så er det litt hipp som happ, men det som bikker i retning Easee er integrert 4G og mulighet til å styre lader via webGUI, noe jeg ikke finner noe om på Zaptec sin løsning. Alltid kjekt å ha direkte kommunikasjon mot duppedittene :)


Jeg satt i samme situasjon som deg men landet på det motsatte. Elektriker anbefalte Zaptec fordi han påstår at den er litt smartere (enn så lenge) når en får montert mer enn en ladestasjon. Vi skal ha montert to, og da kan zaptec kjenne igjen bilene og fordele strøm ut fra hvilke bil som har størst behov og kapasitet. Dette i følge elektriker altså.

Ellers forstår jeg det slik at Zaptec kan styres via mobil-app på lik linje som Easee. Men dette er absolutt ikke min greie. Så her kan jeg bomme :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

Tja og tjo. Easee har faktisk stengt ned webGUI på LAN sånn at den fordelen ble kortvarig, gitt.

Så da er de to laderne mer eller mindre identiske. Easee er litt billigere og i mine øyne litt bedre designet både hardware og software, uten at det teller i nevneverdig grad på en billader.

Når du så tar med at Zaptec har integrasjonen mot sikringsskapet i eget sortiment så vil jeg anbefale dem som planlegger smartlading å gå for Zaptec enn så lenge. Styr å måtte forholde seg til 3.part på dette som man må på Easee. Synes heller ikke Tibber sin app er like god som Easee sin egen.

mroek

Sitat fra: jevel på søndag 12. april 2020, klokken 16:26
Tja og tjo. Easee har faktisk stengt ned webGUI på LAN sånn at den fordelen ble kortvarig, gitt.
Har du noen ide om hvorfor de har gjort det? Da gjør de jo produktet sitt dårligere, etter min oppfatning. Man kan fremdeles bruke boksen uten å måtte betale abonnement, regner jeg med? Hva kunne man gjøre via webGUIet som man ikke kan gjøre via app, f.eks?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jevel

Mener jeg leste en plass at de brukte sikkerhet som årsak.

Man mister vel ikke noe ut over mulighet til å hente data rett fra boksen.

ilmarw

Jeg fikk for Easee, blant annet basert på at garasjen er så langt unna at det ikke er Wifi-dekning der, så da er det greit med 4G (og Pulse fungerer med det oppsettet har jeg fått bekreftet). Finnes jo muligheter for å sende trådløssignal via strømkabelen for de som velger Zaptec.

ilmar
Polestar i bestilling

mroek

Sitat fra: jevel på mandag 13. april 2020, klokken 12:38
Mener jeg leste en plass at de brukte sikkerhet som årsak.

Man mister vel ikke noe ut over mulighet til å hente data rett fra boksen.

Sikkerhetsargumentet kjøper jeg ikke, men jeg fikk også bekreftet fra dem at det er det som er "unnskyldningen" deres for at all trafikk nå skal tvinges til å gå gjennom deres skyløsning. Unntaket er lokal konfigurering, hvor man kobler til boksens lokale wifi.

Normal bruk via appen går alltid via deres skyløsning, og så lenge denne er oppe og ikke koster noe ekstra, så mister man i prinsippet ikke noe. Med unntak av sine personlige ladedata/ladevaner, da.

Siden det koster penger å drifte en skyløsning, så er det naturlig å tenke at de vil innføre en abonnementsmodell i fremtiden, selv om de sier at de ikke har noen planer om det nå.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: jevel på søndag 12. april 2020, klokken 16:26
Når du så tar med at Zaptec har integrasjonen mot sikringsskapet i eget sortiment så vil jeg anbefale dem som planlegger smartlading å gå for Zaptec enn så lenge. Styr å måtte forholde seg til 3.part på dette som man må på Easee. Synes heller ikke Tibber sin app er like god som Easee sin egen.

Nå er det vel ingen hemmelighet at Easee kommer med en egen "pulse" dings til HAN-pluggen i løpet av høsten. Da slipper du å forholde deg til en tredjepart, hvis det er et bry. Easee skal heller ikke ha noe abonnement på denne, i motsetning til ZapTec som kun er gratis nå i en periode.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jevel

Har sett det nevnt, ja, men visste ikke at det var såpass nært forestående.

Jeg får skaffe meg en sånn og teste når den kommer.

emurof

Når jeg leser denne tråden så fremstår Easee som en kynisk måte å "fange" kunder på. En ladestasjon er noe som skal vare i kanskje flere tiår. Forventer Easee da at man skal betale dem hver eneste måned i flere tiår for å lade? At man ikke egentlig eier sin egen ladestasjon?

mroek

Sitat fra: emurof på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:57
Når jeg leser denne tråden så fremstår Easee som en kynisk måte å "fange" kunder på. En ladestasjon er noe som skal vare i kanskje flere tiår. Forventer Easee da at man skal betale dem hver eneste måned i flere tiår for å lade? At man ikke egentlig eier sin egen ladestasjon?

Nå vet vi jo ikke med sikkerhet hva Easee har tenkt å gjøre, men uansett om de velger å prise skytjenesten sin, så går jeg ut fra at man kan bruke boksen som vanlig likevel (alt annet vil være urimelig, og en sak man bør kunne ta videre). Bare uten appmulighet. Jeg liker ikke tanken på det, men velger å ta en sjans på Easee likevel.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Tellus

Må man virkelig betale et abonnenment for at laderen skal overvåke dit eget sikringsskap ? Skal snart kjøpe ny lader til hytta og da faller ZapTec ut i hvert fall. Greit nok at leverandørene tar betalt for å styre lader etter strømpris, men når man kun er interessert i integrasjon mot eget sikringsskap er det helt uaktuelt å betale abonnement for min del i hvert fall.

elektrolux

Ønskes smart ladeløsning garantert fri for abonnement og i tillegg rimeligere* enn både Zaptec og Easee er f.eks Myenergi sin Zappi et godt alternativ.

*Totalkost for dynamisk regulert skalerbar ladestasjon med kabel

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA