Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona Life eller Hyundai Ioniq Premium ?Nye K

Startet av coolhand, torsdag 02. januar 2020, klokken 23:06

« forrige - neste »

coolhand

Nye Kona Life (innstegsmodell, med varmepumpe og 64 KWT batteri) eller Ioniq Premium (40 KWT batteri og v varmepumpe).

Pris Kona: 311 000,- levert innen 6 mnd.
Pris Ioniq: 307 000,- levert omgående.

Hva er det beste kjøpet her? Jeg ser 8-10 år fremover når jeg kjøper bil. Men her er jeg virkelig i stuss på hva jeg skal velge.
Peugeot Ion 2011

chriso89

Hvis du skal kjøre opp vansklige bakker ville jeg vurdert Kona over iopniq.  den er baktung og ikke beste vinterbilen.  bortsett fra det er ioniq ganske så effektiv bil men lader også saktere en kona på hurtiglader.

jeg hadde nok tatt topp utstyrt ioniq om du ikke skal opp vansklige bakker daglig pga mer for pengene

Trekkoppbil

Er det ikke litt rart at en 40kwt's bil skal koste det samme som en 64kwt's bil?

Jeg ville ha foretrukket stort batteri, framfor priemumpakke. Men nå kjenner jeg ikke bilene så godt, og jeg kjenner ikke til utstyrsnivå.  Kona har jeg prøvd på noen småturer, og jeg har godt inntrykk av bilen, men den var topputstyrt. Man bør velge etter sitt eget behov.

Har man 8 års perspektiv, så kan det være fordelaktig å velge en bil med 8 års kapasitetsgaranti, og tilstrekkelig kjøling til den bruken man har. Kona skal vel ha noe kjøling, uten at jeg har forstådt hva slags.

For å laste ned tekniske spesifiaksjoner på Ioniq fra Hyundai.no, så måtte jeg godta 191 cookies fra 3. parts aktører på internet,  så det utgår.

Panduck

Har det ikke vært en rekke leveringsproblem med KONA, der det tar langt mer tid enn antatt å få bilen? Om du går for KONA, kan det være greit å ha en garanti på at det faktisk ikke blir mer enn 6 mnd, og ikke være bundet til en "vi sier 6 mnd men du er bundet til kontrakten uansett om det måtte ta ett år" kontrakt.

tolapet

Jeg fikk Kona'n min 3-4 måneder FØR estimert levering, og den har faktisk fungert utmerket..

Trekkoppbil

#5
EU har nok gitt Hyundai sterke intensiver for  selge nullutslippsbiler i 2020 i stedet for i 2019.

I 2018 var Hyundai 26 gram unna utslippsmålet for 2020: https://theicct.org/publications/CO2-emissions-PVs-Europe-2018

iwnl

Jeg var å prøvekjørte begge idag. Selv om Ioniq er "mye" mer for pengene, synes jeg den var meget ubehagelig å sitte i. Kjørekomfort var som jeg forventet i den prisklassen: helt ok. Jeg er en mann på ca 193cm og 70kg for referanse. Jeg synes setet var hardt i både sitte og rygg -pute, og nakkestøtten var helt forferdelig. Står i en vinkel fremover (og så ikke ut som den kunne justeres inn og ut, bare opp og ned) som om den prøvde å drille seg inn i skallen min.

Kona på andre hånd, hadde veldig grei sittekomfort, og var litt mer oversiktlig. Selv om de er nokså like i dimensjoner (eller i høyde og bredde ihvertfall), så sitter man høyere i Kona. Hadde også mer plass mot taket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA