Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla leverer ut over 11 000 Model 3 i Nederland i desember

Startet av batterimannen, torsdag 02. januar 2020, klokken 22:27

« forrige - neste »

batterimannen

Tesla leverer ut over 11 000 Model 3 i Nederland i desember.

Topp 10 biler levert ut i Nederland i desember:

    Tesla Model 3: 11,563
    Audi E-tron: 2,690
    Hyundai Kona: 986
    Nissan Leaf: 924
    Toyota Aygo: 833
    Renault Zoe: 795
    Renault Captur: 772
    Volkswagen Golf: 739
    Renault Clio: 659
    Kia Niro: 646

Blir spennende å se hva som skjer fremover, nå som de faser inn mer avgifter på elbiler.

https://electrek.co/2019/12/31/tesla-model-3-netherlands-record/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Motorwatt

Nederland er ideelt for elbiler. Forholdsvis korte avstander, flatt, sjelden under 0 grader, strømpris som i snitt de siste 8 årene bare er 10 øre dyrere enn i Norge. Det bor 17 mill. mennesker der, så salget i desember er vel på linje med Norge den første måned TM3 ble levert her. Pro capita. 413 innbyggere pr. kvadratkilometer mot Norge 13. Synd de ikke vil fortsette med gunstige vilkår.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. januar 2020, klokken 22:48
Nederland er ideelt for elbiler. Forholdsvis korte avstander, flatt, sjelden under 0 grader, strømpris som i snitt de siste 8 årene bare er 10 øre dyrere enn i Norge. Det bor 17 mill. mennesker der, så salget i desember er vel på linje med Norge den første måned TM3 ble levert her. Pro capita. 413 innbyggere pr. kvadratkilometer mot Norge 13. Synd de ikke vil fortsette med gunstige vilkår.

Glem heller ikke at de er sentralt plassert i Europa, med relativt kort avstand til de fleste andre land, så med et godt utbygd SC-ladernett og Ionity-nett (og andre ladenettverk med lynladere), så er det lett å komme seg rundt omkring, også til Skandinavia.

Eneste er vel at de i motsetning til fjellandet Norge ikke har like god tilgang til vannkraft, men de har jo historie med møller, så vindkraft vil nok være en god kilde til ren strøm. Også grei tilgang til solkraft for de som ikke bor i de tetteste byområdene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. januar 2020, klokken 22:48
Nederland er ideelt for elbiler. Forholdsvis korte avstander, flatt, sjelden under 0 grader, strømpris som i snitt de siste 8 årene bare er 10 øre dyrere enn i Norge. Det bor 17 mill. mennesker der, så salget i desember er vel på linje med Norge den første måned TM3 ble levert her. Pro capita. 413 innbyggere pr. kvadratkilometer mot Norge 13. Synd de ikke vil fortsette med gunstige vilkår.

Høres nesten ut som at Danmark hadde vært perfekt elbilland også. Paddeflatt, ikke snø og grei befolkningstetthet.

De klarte i det minste å vise hvordan man ikke skal gå frem når avgifter skal innføres. Klarte ikke helt å se hvordan avgiftene i Nederland innføres for private, men for bedrifter så er det en stegvis økning frem til 2026 (fra 4% til 22%)
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Oddaa

Sitat fra: RJK på torsdag 02. januar 2020, klokken 23:03
Eneste er vel at de i motsetning til fjellandet Norge ikke har like god tilgang til vannkraft, men de har jo historie med møller, så vindkraft vil nok være en god kilde til ren strøm. Også grei tilgang til solkraft for de som ikke bor i de tetteste byområdene.
Nederland har vel ikke akkurat den mest miljøvennlige energimiksen? I alle fall hadde de ikke det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Tellus

Mange elbiler skal ha blitt registrert i Nederland før årsskiftet for å kunne videreselges. Om dette også gjelder teslaer vet jeg ikke. Uansett tyder vel mye på at det blir lite elbilsalg i Nederland de neste månedene. Norge ser ut til å ha toppet ut. Europa vil nok skuffe i 2020 hvis ikke salget av elbiler i andre land begynner å røre på seg for alvor.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Tellus på fredag 03. januar 2020, klokken 12:25
Mange elbiler skal ha blitt registrert i Nederland før årsskiftet for å kunne videreselges. Om dette også gjelder teslaer vet jeg ikke. Uansett tyder vel mye på at det blir lite elbilsalg i Nederland de neste månedene. Norge ser ut til å ha toppet ut. Europa vil nok skuffe i 2020 hvis ikke salget av elbiler i andre land begynner å røre på seg for alvor.

Danmark har begynt å røre på seg med en firedobling i fjor og totalt ca 5.500 elbiler. Kanskje 20.000 i 2020?

RJK

Sitat fra: Oddaa på fredag 03. januar 2020, klokken 09:55
Sitat fra: RJK på torsdag 02. januar 2020, klokken 23:03
Eneste er vel at de i motsetning til fjellandet Norge ikke har like god tilgang til vannkraft, men de har jo historie med møller, så vindkraft vil nok være en god kilde til ren strøm. Også grei tilgang til solkraft for de som ikke bor i de tetteste byområdene.
Nederland har vel ikke akkurat den mest miljøvennlige energimiksen? I alle fall hadde de ikke det.

Antydet vel at de har godt grunnlag for å bygge ut for mer vindkraft, ikke at de har utnyttet dette godt nok ennå.

;)

https://energiogklima.no/klimavakten/live-data-strom-og-co2/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA