Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Visning av MACH-E 27 Januar Bay Auto Kristiansand

Startet av Ford Electric, torsdag 02. januar 2020, klokken 22:05

« forrige - neste »

Dieselgubben


elaero

Fløy inn til Trondheim fra Tromsø for visning og ble positivt overrasket mtp størrelse.
De var stive i blikket på prisene, så med mindre de øyner spesifikke konkurrenter så tror jeg den blir stående.

De antar å ha nådd taket på forhåndsbestillinger om en dag eller to. Vil ikke operere med offisielle kø-nummer, så får ingen faktisk inntrykk av når levering kan forventes.
Men et "betydelig" antall biler skal komme til Norge og 5 andre europeiske markeder i oktober/november.

En detalj som gledet meg var at ladeluka var fjærbelastet. Vet andre modeller uten dette som plages med at den fryser fast.

Både frunken og bagasjerommet var romsligere enn jeg fryktet. Når bilen endelig blir typegodkjent får vi vite hengerlast og taklast. Usikker på om panoramataket på plusspakken spiller inn.


Polestar

Sitat fra: elaero på mandag 03. februar 2020, klokken 15:24Når bilen endelig blir typegodkjent får vi vite hengerlast og taklast.
Så tillatt hengervekt er ikke endelig fastsatt til 750 kg? Kun det tallet jeg har sett oppgitt.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

elaero

Sitat fra: Polestar på mandag 03. februar 2020, klokken 15:43
Sitat fra: elaero på mandag 03. februar 2020, klokken 15:24Når bilen endelig blir typegodkjent får vi vite hengerlast og taklast.
Så tillatt hengervekt er ikke endelig fastsatt til 750 kg? Kun det tallet jeg har sett oppgitt.
Stemmer. Men hvor sannsynlig det er at den øker ville de ikke spekulere i og forholder seg til 750kg enn så lenge.

Chimp

Sitat fra: elaero på mandag 03. februar 2020, klokken 15:24
Fløy inn til Trondheim fra Tromsø for visning og ble positivt overrasket mtp størrelse.
De var stive i blikket på prisene, så med mindre de øyner spesifikke konkurrenter så tror jeg den blir stående.
Det er ikke ofte jeg nevner dette bilmerket, da det absolutt ikke appellerer til noe i meg, men er ikke
Tesla model Y en veldig stor konkurrent som kommer billigere ut og i tillegg har gunstig priset ladenettverk?

Casualkuffar

Model Y vil vel koste ca. det samme som en ganske bra spekket Mach-E og produksjonsstart er ikke forventet før i 2022 så vidt jeg kan se på Teslas sider. I mellomtiden må en betale 15k for å "reservere" en, mot 5k for å "reservere" en Mach-E som Ford sier kan leveres i år. Mach-E har også litt større prisspenn med en startpris på 422k mot Model Ys 500k.

En annen ting er at Model Y ligner mistenkelig på Hyundai Ioniq, og da kan en like gjerne spare 200k.

Det eneste måtte være hvis de 7 setene som skal bli tilgjengelig i konfigurator i 2021 er brukbare, men det ville overraske meg i en crossover. I Outlanderen jeg har i dag vil jeg hevde at de bakerste setene utgjør "cruel and unusual punishment" for personer over 10 år.

Øyvind.h

#21
Sitat fra: Casualkuffar på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:24
Model Y vil vel koste ca. det samme som en ganske bra spekket Mach-E og produksjonsstart er ikke forventet før i 2022 så vidt jeg kan se på Teslas sider.
Model Y SR står oppgitt til 2022. Mens vanlig Model Y kommer tidlig 2021, eller med litt flaks slutten av 2020. Så her har du nok sett feil.

Sitat fra: Casualkuffar på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:24
En annen ting er at Model Y ligner mistenkelig på Hyundai Ioniq, og da kan en like gjerne spare 200k.
Model Y og Mach-E er jo ganske like i form? I så fall kan man vel like greit gå for en Ioniq istedenfor Mach-E også. Om en ikke ønsker ytelse, rekkevidde, ladenettverk osv.
Mach-E har samme nosecone som Model S fikk kritikk for i 2013.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chimp

Sitat fra: Casualkuffar på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:24
Model Y vil vel koste ca. det samme som en ganske bra spekket Mach-E og produksjonsstart er ikke forventet før i 2022 så vidt jeg kan se på Teslas sider. I mellomtiden må en betale 15k for å "reservere" en, mot 5k for å "reservere" en Mach-E som Ford sier kan leveres i år. Mach-E har også litt større prisspenn med en startpris på 422k mot Model Ys 500k.

En annen ting er at Model Y ligner mistenkelig på Hyundai Ioniq, og da kan en like gjerne spare 200k.

Det eneste måtte være hvis de 7 setene som skal bli tilgjengelig i konfigurator i 2021 er brukbare, men det ville overraske meg i en crossover. I Outlanderen jeg har i dag vil jeg hevde at de bakerste setene utgjør "cruel and unusual punishment" for personer over 10 år.

Model Y starter produksjon i starten av 2021 for europa, i USA starter de opp nå snart.
De er foran skjema, så det er ikke usannsynlig at det blir endringer for europa sin del, uansett trenger du ikke vente til 2022! Da kommer det en bil som er med mindre barnesykdommer siden den er testet på hjemmemarkedet først. Det blir derfor kanskje snakk om å vente et halvt år. Prisen er ikke 100 % enda tenker jeg, men long range AWD ligger nå ute til 507 000 i konfiguratoren (performance må du legge til 40 000).
da mener jeg mach e bør ned på samme pris for å være konkurransedyktige. ford er ikke premium de heller.

"kan like gjerne bestille en ioniq" sorry det argumentet funker ikke. de er ikke like. ioniq er en liten sedan. de likner ikke engang visuelt. uansett er det aldri sånn at "man kan like gjerne bestille en..." da kan du si det samme om porsche taycan vs model 3, det er aldri så enkelt som at litt likhet = "kan like gjerne bestille en..."

jeg har ikke sagt at man like gjerne kan bestille en model y, men lanserer det som et minst like godt alternativ med garantert bedre plass og løsninger, samt at du er sikret fordelaktig pris på lading og et ladenettverk alle misunner. hvis Ford mener dette ikke er en konkurrent og ikke priser seg inn deretter, da har de gjort en dårlig konkurrentanalyse. hvis tesla blir nesten 100 k billigere, og ford ikke leverer skiluke eller taklast - da blir det ihvertfall bra med frafall av reservasjoner. det blir det nok uansett, men det ser ut som ford rigger seg til en krasjlanding her:

- For høy pris
- Lav vekt hengerfeste (her kommer kanskje en løsning)
- Ingen skiluke (hm, ikke alle konkurrenter som har heller)
- Ingen taklast (skivebom, katastrofalt!)
- Mangel på sidestøtte på setene (dette tror jeg de også vil miste mange på)

Nå er det selvsagt litt tid igjen før all info er sluppet, og "råproduktet" til ford er godt med god rekkevidde. de kan overraske oss positivt. men om det ikke kommer prisjusteringer her hvis de bommer på flere av punktene over, da tror jeg de gjør en stor feil

Casualkuffar

SR (standard range) er vel det som er "vanlig" model Y, men uansett - jeg så feil på Teslas sider ja. Long Range og Performance kan forhåndsbestilles nå, og SR vil etter det jeg kan se (på Wikipedia riktignok) få en del kortere rekkevidde så det er de to en må sammenligne med.

Både Model Y og Ioniq syns jeg ser vesentlig mer klumpete ut enn Mach-e.  Når jeg ser bilder av dem får jeg ikke lyst til å se nærmere, men det blir jo en smakssak, som det meste når det gjelder bil.

et minst like godt alternativ med garantert bedre plass og løsninger Inklusive løse skruer strødd rundt om i konstruksjonen  :D

Ingen taklast (skivebom, katastrofalt!) Hvis du trenger tørkestativ på taket har du kjøpt for liten bil.

Men det her hører vel egentlig hjemme i tråden om mach-e vs konkurrenter.

gekko300

Sitat fra: Casualkuffar på tirsdag 04. februar 2020, klokken 13:23
Ingen taklast (skivebom, katastrofalt!) Hvis du trenger tørkestativ på taket har du kjøpt for liten bil.
Ja, for lange gjenstander (plank etc) kan du selvfølgelig kutte opp og legge inne i bilen.  ;)

Chimp

Har ikke behovet for taklast selv pr nå. En ting er andrehåndsverdien, det er et faktum at svært mange kjører rundt med takboks. Med hund som ikke har kanin-størrelse og en eller to barn, så er det vanskelig få skiene inn i bilen. Da har du ihvertfall ingen elbiler på markedet som egner seg særlig hvis du ikke kjører skiene opp i en takboks.
Og så er det de som liker å kjøre kano/kajakk, det må jo ta plass på taket. Selvfølgelig kan ikke alle biler oppfylle alle krav, og jeg er enig i at vi glir over i sammenlikning av biler nå - men mustangen skal da være en SUV? Ikke helt norgesbil-SUV ihvertfall :)

Casualkuffar

Mach-E blir markedsført som SUV ja men jeg registrerer at de fleste (?) mener det er en "crossover". Etter å ha sett på den syns jeg ikke den kan kalles SUV, den er ikke spesielt høyreist, har nokså lite bagasjeplass og kan enn så lenge bare trekke en liten henger (det er der de plankene skal).

For min del er ikke muligheten for takstativ viktig, spesielt siden jeg syns det er et slit å lesse på og av oppå taket. Har gjort det tilstrekkelig mange ganger på tidligere doninger til at jeg syns det klarer seg.


batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Kroplingen

Virker som flere i tråden her tar det for gitt at takstativ ikke blir et faktum tross at Ford melder de jobber med saken. Har ikke folk troa eller hva tyder på at det ikke blir noe?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA