Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

400v eller 230v (hytte)

Startet av svingen, torsdag 02. januar 2020, klokken 20:54

« forrige - neste »

svingen

Har nå ladet på skjøteledning i 5 år, (stor takk til @jkirkebo som ordnet 55 meter lang ledning) har ladet på 6a men med 2 elbiler på hytta og 1 pluging har behovet kommet får en litt mere stabill løsning (55m i over 1 meter  snø er eller ikke like gøy etterhvert som man blir eldre) så vil legge rør (blir graving men det er hvertfall på sommeren) og få satt opp 2 ladere som "snakker sammen" men blir ikke helt klar hva de er av volt her,svigerfar snakka om 63a 230v sist jeg fikset skjøteledning men er nå nytt sikringsskap og er ikke 63a lenger hvertfall. Men hva er det egentlig?

230v 40a 3 fase?
Ser ikke noe ethernet på strøm måleren som "smart" system er kanskje ikke like lett eller.

Siden det er på en felles plass som andre bruker(stor parkering med flere hytter som bruker parkeringplassen) ville det vært greit og ha en bryter inne på hytta eventuelt bare ta sikringen så andre ikke snylter strøm :)

Trenger "worst" case 90kwh på 40 timer så er ikke nødvendig med hurtiglading :) (Er alltid på hytte over en helg og trenger ikke være helt full ladet får og komme ned igjen med elbilene)

1 tesla ( 400v 32a 3 fase)
1 kia niro ( 1 fase 230v 32a maks)
1 pluging ( 1 fase 230 16a maks)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Orbit

Sitat fra: svingen på torsdag 02. januar 2020, klokken 20:54
230v 40a 3 fase?
Ser ikke noe ethernet på strøm måleren som "smart" system er kanskje ikke like lett eller.
Ser ut som 230V 3-fase IT 40A ja. Måleren trenger en tilleggsmodul (plugges i bak luken på toppen) for å få HAN-port, men flere av de lastbalanserende ladestasjonene baserer seg på å selv måle strøm i inntakskabel, og i så fall trenger du ikke tilkobling til måleren.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: svingen på torsdag 02. januar 2020, klokken 20:54
Trenger "worst" case 90kwh på 40 timer så er ikke nødvendig med hurtiglading :) (Er alltid på hytte over en helg og trenger ikke være helt full ladet får og komme ned igjen med elbilene)

Var 3x40A 230V det der ja. Et par EcoLite justert til 16A og tilkoblet en 20A kurs vil nok gjøre susen, da får du 3,7kW når en lader og 1,8kW når begge lader. Det bør holde til strømbehovet ditt, uten at du trenger å styre med lastbalansering mot hovedsikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Dersom du graver kabel, vurder 3-fase. Du får mulighet for noe mer effekt og bedre fordeling av last.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA