Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Massivt flertall for å redusere elbil-fordelene

Startet av Måkemannen, torsdag 02. januar 2020, klokken 18:46

« forrige - neste »

Måkemannen

..i følge Dagbladet.

Gjelder altså innføring av moms på elbiler som koster mer enn 600k.

Det står Dagbladets meningsmåling, men jeg aner ikke om dette er en ordentlig spørreundersøkelse (representativt utvalg mm), eller om det bare er en "undersøkelse på nettsiden". Faktaboksen sier ikke så mye om metode.


emurof

Tror nok det er en vanlig spørreundersøkelse, dvs. ikke bare en online-avstemning.

Amoss

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 10:06
Tror nok det er en vanlig spørreundersøkelse, dvs. ikke bare en online-avstemning.

Saken er også diskutert i en annen tråd. Følg lenken i sitatet under for å lese debatten. Alt ser altså ut til å være nettopp en online avstemning, selv om dette ikke er klart omtalt noe det burde hatt vært.
Sitat fra: Amoss på mandag 06. januar 2020, klokken 10:41
Sitat fra: xyzzy på mandag 06. januar 2020, klokken 08:45
Det er litt mer informasjon om undersøkelen i Nettavisen. Spørsmålsstillingen er klart ledende.

Takker :)

Fikk ikke alle svarene der heller, men det danner seg ett bilde av en uhøytidelig spørreundersøkelse ifm. med en artikkel på dagbladet med ett ledende spørsmål og få respondere.

Verdien av denne "undersøkelsen" er nok dessverre null dersom det forholder seg slik det nå danner seg ett bilde av at det gjør.  Ikke at jeg påstår at tallet egentlig er motsatt, bare at det fortsatt er ukjent hva resultatet hadde vært ved en skikkelig utført meningsmåling av ett representativt utvalg av befolkningen.

Edit: Ser også at Nettavisen gjør ting korrekt i sin egen undersøkelse:
Sitat
Støtter du Arbeiderpartiets forslag om nye avgifter på de beste elbilene?

Dette er en uhøytidelig måling for hva leserne i denne saken mener. Resultatet trenger ikke være representativt for gjennomsnittet av befolkningen.
(min uthevning)
Model S 85D

emurof

Sitat fra: Amoss på tirsdag 07. januar 2020, klokken 11:21
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 10:06
Tror nok det er en vanlig spørreundersøkelse, dvs. ikke bare en online-avstemning.

Saken er også diskutert i en annen tråd. Følg lenken i sitatet under for å lese debatten. Alt ser altså ut til å være nettopp en online avstemning, selv om dette ikke er klart omtalt noe det burde hatt vært.

Jeg klarte ikke å finne noe i Nettavisen-artikkelen om at det var en online-avstemning, bare at de reagerte på formuleringen av spørsmålet?

arthur

Det står jo at dette er basert på 955 spurte hvilket jeg tolker som at disse har blitt kontaktet og forelagt et spørsmål som fremkommer av linken. Svarene er ikke overraskende basert på måten dette er gjort (spurt) på. Å tolke det som at et klart flertall er for å redusere elbil.fordelene er i beste fall misvisende siden spørsmålet KUN gjelder beløp over 600.000.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 12:09
Jeg klarte ikke å finne noe i Nettavisen-artikkelen om at det var en online-avstemning, bare at de reagerte på formuleringen av spørsmålet?

Korrekt, og derfor skrev jeg også "Alt ser altså ut til å være nettopp en online avstemning", uten å vise til at det har blitt bekreftet at det er det. Kan noen påpeke at det er dokumentert at det er en skikkelig spørreundersøkelse med representativt utvalg m.m. så skal jeg så klart gi meg på det, men så lenge dette ikke er oppgitt, og at det er en avis som står bak og har gjennomført undersøkelsen, så mener jeg det må kunne tolkes som en online spørreundersøkelse. Det lave antallet responser peker også i samme retning.
Model S 85D

emurof

Sitat fra: Amoss på tirsdag 07. januar 2020, klokken 12:26
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 12:09
Jeg klarte ikke å finne noe i Nettavisen-artikkelen om at det var en online-avstemning, bare at de reagerte på formuleringen av spørsmålet?

Korrekt, og derfor skrev jeg også "Alt ser altså ut til å være nettopp en online avstemning", uten å vise til at det har blitt bekreftet at det er det. Kan noen påpeke at det er dokumentert at det er en skikkelig spørreundersøkelse med representativt utvalg m.m. så skal jeg så klart gi meg på det, men så lenge dette ikke er oppgitt, og at det er en avis som står bak og har gjennomført undersøkelsen, så mener jeg det må kunne tolkes som en online spørreundersøkelse. Det lave antallet responser peker også i samme retning.

Det relativt lave antallet tilsier heller at det nettopp ikke er online, da det er ganske sterke meninger på begge sider her.

Amoss

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 12:48
Det relativt lave antallet tilsier heller at det nettopp ikke er online, da det er ganske sterke meninger på begge sider her.

Skal man ha ett tilstrekkelig representativt utvalg bør nok antallet responser være høyere enn dette. Det lave antallet kan tyde på at artikkelen den var koblet til ikke var så fryktelig populær.

Men altså - så lenge Dagbladet ikke dokumenterer hvordan undersøkelsen ble utført er alt mer eller mindre kvalifiserte gjetninger. Dersom Dagbladet ønsker at den skal taes seriøst, så bør de også dokumentere hvordan den er utført. Inntil så er gjort tar i alle fall ikke jeg den seriøst. Hva du velger er opp til deg.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA