Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hva kan man forvente? (Hyundai kundeservice)  (Lest 1852 ganger)

Bård Dahl

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Hva kan man forvente? (Hyundai kundeservice)
« på: Torsdag 02. Januar 2020, klokken 14:28 »
Så var det den ene gangen ting skulle gå galt.

Datoen er 29.12.2019, en lykkelig elbileier er på tur med sin Ioniq i fra Narvik til Oslo. En strekke jeg hadde kjørt to uker tidligere uten noen problemer. Etter et ladestopp på Harran i Trøndelag kjørte jeg videre. Plutselig kjenner jeg et rykk i bilen og ser at en gul trekant med EV lyste opp som en julestjerne på nattehimmelen. Jeg fikk ikke kjørt videre da bilen hadde satt seg selv i nøytral. Rart tenkte jeg? Kunne det være overopphetet batteri som var årsaken. Jeg startet bilen på nytt. Kjørte ca. 200m før det samme skjedde igjen. Fikk snudd bilen med den farten jeg hadde og klarte å rulle tilbake til Cirkle K på Harran. Der ble det ble bestilt berging gjennom Hyundai service. Etter en time ble bilen satt på bergningsbilen og kjørt til et merkeverksted på Namsos. Her fikk jeg utlevert en leiebil som jeg kunne ha i 3 dager. Etter noen telefonsamtaler viste det seg at det ikke var noen hotell ledig i Namsos, og dermed måtte jeg (og dama + hund) kjøre til Steinkjer. Her måtte vi bare vente til mandagen for å høre hva som hadde skjedd med bilen og om vi kunne forvente å kjøre den ned til Oslo før nyttåret.
Da mandagen kom stakk vi innom verksted. Feilkoden som kom opp når dem feilsøkte var overslag på en av høyspentkablene. Dette er en problematisk feil da man må måle og finne ut manuelt hvor dette overslaget er. Dermed måtte bilen stå igjen på Namsos. Etter en samtale med Tryg forsikring viste det seg at dem ikke dekker denne saken da dette er mest sannsynlig en garantisak. Hørte så med verksted der bilen var inne om de hadde bil til utlån. Noe de ikke hadde. Prøvde igjen å ringe hyundai assistanse for å høre eventuelt hva som blir dekt. Leiebil utover 3 dager blir ikke dekt. Dropgebyret på leiebil blir IKKE dekt. Flybilletter for 2 stk pluss 3 kolli og en hund skulle bli dekt (tror jeg hørte ikke det med hund). Skal man fly med hund må man ha godkjent flybur, dette hadde vi ikke. Så da var å fly ikke et alternativ. Dermed endte vi opp med å kjøre ned til Oslo med den leiebilen vi hadde fått utlevert.

Har vært i dialog med Hyundai der det står: Sitat fra mail:

Dessverre dekkes ikke slikt gebyr av oss. Ideelt sett vil man i en slik sak få leiebil i 3 dager dekket av en gyldig Hyundai Assistanse – noe dere fikk.

Man forventer at en bil er utbedret innen disse dagene. Dager utover dette dekkes av oss, om det skulle vise seg å være en tid man må vente på deler. Om det finnes andre grunner til at det tar lengre tid enn dette, må forhandler (selgende eller reparerende) finne en løsning for sin kunde.

Når det gjelder reiseutgifter for å hente egen bil, så dekkes dette av Hyundai Assistanse. Dette må forhånds godkjennes av de. Ideelt sett kjører man leiebilen tilbake igjen, og slipper da drop-off gebyr.
"

Nå står vi her da, med et drop-off gebyr, vi må fly tilbake til Namsos for å hente bilen, og vi er uten bil.

Så da spør jeg dere. Hva kan man forvente i en slik situasjon.

PS: En stor takk til Grong bilbergning som var på raskt på stedet klokken 04:00 natt til søndag.