Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vakumpumpe bremsen

Startet av Doggie35, torsdag 02. januar 2020, klokken 13:52

« forrige - neste »

arthur

Nå fikk jeg akkurat en telefon fra Motorforum da han som ringte meg nå ikke var klar over kollegaens mail/telefon i går og i samtalen kom det frem en vesentlig nyanse i saken:

Vakumpumpen på vår bil ble skiftet da vi hadde klaget på bremsene og de skiftet da vakumpumpen på garanti, ikke basert på en "kampanje". Vi var akkurat innenfor fem år fra kjøpsdato.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ok67

Men når pumpa vart skifta, så får du fel 5 nye år med reklamasjonsrett?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

e-max

Ga opp å få nyvakuum pumpe på ION. De henviste til at det var byttet tidligere, versjon 2 med sort hus. Så versjon 2 er også dårlig, men de ligger så utsatt til at det er fantastisk hvis de skulle tåle en saltstrødd vinter. Kjøpte en kinapumpe (vistnok samme som er i VW hybrider) UP28 til Kr. 650.
Med litt hjelp så ble plata med pumpa tatt ut, Selvsagt var det mye rust da alt sølevannet spruter rett opp i pumpe. Knekker noen skruer...Men borrer de ut. Pelte ut den defekte og kappet kabelen tett ved gammel pumpe og ytters på kabelen til nye pumpa, lappet sammen kablene slik at gammel kontakt kunne brukes. Sveisete inn to vinkeljern og monterte UP28 pumpa horisontalt så suge stussen står rett opp. Satte inn nye skruer i rustfritt 316. Koblet til og vola! Alarm lyd og varsellampa slukket og bremsene er som nye! Hadde tilgang på sveise apparat og godt verktøy så var jobben gjort på 3-4 timer. Hvis denne pumpa også skulle svikte så er det enkelt å montere inn en ny pumpe til 650 kroner. Original "dritpumpe" fra Mitsubishi koster ca 10.000.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

engolf

Så bra du kunde lösa det själv!:)
Har du länk till pumpen du köpte?
Och kanske också bilder på hur monteringen ser ut?

e-max

Prøver å legge inn litt bilder på utbytting til uorginal vakuumpumpe. Den sorte er versjon 2 og alufarget er den som originalt sto i bilen (2011). Hadde ikke strøm på mobilen til bilder når det ble ferdig, men skal se om jeg får gjort det når jeg tar av motorlokket neste gang.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

engolf

Ojojoj, den bilen ser ut att ha badat i salt:(

bunnlose

Sitat fra: e-max på mandag 15. juni 2020, klokken 10:33
Prøver å legge inn litt bilder på utbytting til uorginal vakuumpumpe. Den sorte er versjon 2 og alufarget er den som originalt sto i bilen (2011). Hadde ikke strøm på mobilen til bilder når det ble ferdig, men skal se om jeg får gjort det når jeg tar av motorlokket neste gang.

Fantastisk! Da må eg bare lære meg å sveise .... eller finne andre måter å feste pumpen på, strips?
Nermest umulig å få tak i brukt del. Og ny som er blitt nevnt er dyrt. Fikk pris fra mitt lokale verksted at bertel skulle ha 16k +mva, så mer enn det som ble nevnt tidligere.

Kan også nevne at eg har forsøkt å få opp lokket og få på ny tettningsmasse. Det gikk ikkje helt veien siden bitsen som er brukt på skruene til plastlokket er veldig spesiell. 5tannet torx med hull. bestillte fra ebay men den kommer ikkje til siden den har 1/4"pipe holder på seg.

Men etter all sannsynlighet er det bedre å bruke energien på å få montert en ny pumpe på tilsvarende måte som det du har gjort.

bunnlose

#22
Ka skjedde med innlegget mitt? test test, elendige forumgreier.

For n'te gang! Kortere og kortere post for hver gang den nekter å poste :P

Eg endte opp med pumpe Hella UP28, siden den var på lager i europa. Kjøp på ebay.
Link til pumpe: http://hellahd.com/index.php/default/electrics/universal-electric-vacuum-pumps/electrics-product-11/
Mangel på sveiseutstyr og kunnskap om sådan var det til nærmeste byggevare og anskaffe noe vinkler. Litt popping og herjing med vinkelkutter så kom den på plass. Måtte bytte plugg også til strøm, men virker som en drøm.

Bilder for referanse.

engolf

Förresten, pumpen från i3 är nästan identisk med den som har avbildats i tråden:
https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=062001&dk=1430

engolf

#24
Murphy slår till igen, och i dag havererde min vakuumpump.
Den elektriska motorn går, men den drar inte vakuum.
Ingenting att göra, demonterade och tog isär pumpen.
Specialskruvar, så jag borrade ut dem, under plastlocket sitter pumpdelen inkapslad i ett stålhus.
Väl inne såg jag att "impellern" (ser ut som skovhjul) hade exploderat, och det vara massa plastbitar som bara låg där. På den ena bilden har jag limmat ihop bitarna, och så ser den ut. På den andra bilden är det pumpdelen där skovhjulet ska sitta uder ett lock.
Den svaga delen är självklart plasthjulet, och jag ska se om jag kan laga motsvarande i t ex aluminium, eller kanske hårt gummi.
Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Och i morgon ska jag köpa och montera pump från en i3, återkommer senare med beskrivning om hur det gick.
Dessa pumpar verkar det finnar en del av, och jag har inte hört om att dessa har drabbats av omfattande fel heller.

engolf

Jag lånar tråden igen, blir säkert lättare att söka upp om allting ligger samlat.
Uppdatering:
monterade i dag pumpen från BMW i3, och den fungerar alldeles utmärkt:)
Iställer för att svetsa om fästet köpte jag ett par ögleskruvar på biltema, borrade och gängade upp hålen, och voila (se bilder). Det är i tillfälle jag monterar tillbaka originalpumpen i framtiden.
Samtidigt "kapslade" jag in pumpen in skumgummi så den inte hörs i kupen.
Pumpen kostade 1000kr, och det verkar finnas en del av dessa på finndel.no.
Den elekriska kontakten lät jag vara som den är, och bara byglade över med ett par motsvarande ledningar med passande kabelskor.
Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

valvolainen

Nydelig kreativ løsning, særlig på skruene :+1:

engolf

#28
Om pumpen trodde den kunde förtidspensionera sig tog den riktigt fel:)
Jag lagade motsvarande "skovhjul" i hårdplast, och nu suger pumpen som bara f igen.
Se bilder: skovhjuet som sprack i bitar vs det som jag lagade själv.
Det är riktigt små toleranser, så det tog ett par timmar att slipa och fila innan det passade perfekt, men det är inte omöjligt. Det hade varit lättare om man hade 3D-skrivare, då kunde man kanske till och med lagat flera i tillfälle efterfrågan finns. Det är definitivt den svagaste delen, plast som utsätts för extrema centrifugalkrafter och värme/friktion.
Men nu har jag i alla fall en extrapump i reserv.
Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA