Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørelengde på fullt batteri.

Startet av Håkon77, søndag 29. desember 2019, klokken 20:31

« forrige - neste »

Håkon77

Kjørte en tur i dag fra Fredrikstad til området rundt Hokksund via Oslofjordtunnelen og tilbake samme vei. 29mil og 76% brukt. Var fulladet og oppvarmet en time før avreise og turen gikk i temp 3-8 pluss på våte veier i fartsgrense. Er det innafor eller begynner batteriet å svinne hen?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

RJK

Forbruket har veldig mye med kjørestil og fart å gjøre, så om du får ca 30 mil på 75 %, og da anslått 10 mil igjen, så høres det faktisk ut som du har kjørt relativt rolig med tanke på at distansen du har kjørt innehar mye 100 og 110-sone i seg.

Selv har jeg anslått rundt 330 km i noen få minus, men jeg kjører lite inni byen, og mest mellom Oslo og Strømstad, og mellom Oslo og Eidsvoll-området. Der går det fort i 130 i 110-sonen og 120 i 100-sonen.

Og så går det i mer aktiv kjøring i bynære områder, og altså ingen spesiell tanke på å strekke kjørelengden, selv om jeg holder fartsgrensen i sub-80-områder. Altså stor overvekt av høy fart over distanser, og ellers "sporty" kjøring i byen, og ingen forvarmingsmuligheter siden jeg lader i borettslag på delte ladepunkter.

Tipper derfor batteriet ditt er helt topp, og lite å bekymre seg for. Noe rekkevidde taper det seg selvsagt i kulden og i motorveihastigheter, men du bør greit klare mere når det blir varmere vær igjen. Men med enda mere minus og snø eller sludd på veien, så vil du nok oppleve enda litt mindre rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amoss

Sitat fra: RJK på søndag 29. desember 2019, klokken 21:08
Selv har jeg anslått rundt 330 km i noen få minus, ...

Hvilket er eksakt det samme som Din Side kom til i sin vintertest. Rett  nok lavere både fart og temperatur.
https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420
Model S 85D

Håkon77

Ved start estimerte den 350km, men siste kjøring var hjem fra jobb julaften og da var det så mange susehuer på veien at jeg holdt venstre felt i flere mil med 110-140km/t. Vanskelig å anslå om den gjetter ut i fra de siste 10 mil eller tar mere kjøring i betraktning. I dag gikk det pent for seg da jeg heller vil ha 20min lenger kjøretid enn 30min på hurtiglading med 3 trøtte unger i bilen.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

RJK

Sitat fra: Amoss på søndag 29. desember 2019, klokken 21:52
Sitat fra: RJK på søndag 29. desember 2019, klokken 21:08
Selv har jeg anslått rundt 330 km i noen få minus, ...

Hvilket er eksakt det samme som Din Side kom til i sin vintertest. Rett  nok lavere både fart og temperatur.
https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420

Ja, er det lavere temperatur, så kan man ta igjen for noe av det med å holde lavere fart. Ellers ville de nok fått enda lavere rekkevidde med min fart og lavere temperaturer.

Med snø eller fare for frost på veien, så er det greit å tenke på at det er en tung liten kule å kjøre med, så da er det greit å skaffe seg enda litt sikkerhetsmargin med større avstand til forankjørende, dempe fart før sving og generelt justere farten sin. Men da er det som sagt sikkerhet og ikke rekkevidde som er årsaken.

Føler bilen har såpass med rekkevidde at jeg ikke orker å økonomikjøre med mindre jeg er usikker på lademuligheter på langturen. På tur til Strømstad så rekker jeg fint frem, og så kan jeg heller stille meg på hurtigladeren til Ionity på returen om jeg ikke får toppet opp mens jeg shopper.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Håkon77 på søndag 29. desember 2019, klokken 22:14
Ved start estimerte den 350km, men siste kjøring var hjem fra jobb julaften og da var det så mange susehuer på veien at jeg holdt venstre felt i flere mil med 110-140km/t. Vanskelig å anslå om den gjetter ut i fra de siste 10 mil eller tar mere kjøring i betraktning. I dag gikk det pent for seg da jeg heller vil ha 20min lenger kjøretid enn 30min på hurtiglading med 3 trøtte unger i bilen.

Tror det er en kombinasjon her, der den kalkulerer både ut fra lagret kjøring, men og både forbruket ditt der og da. Sett på setevarmeren, så går rekkevidden ned litt. Hold litt høyere fart, så reduserer den og rekkeviddeanslaget.

Det blir alltid en vurdering på langkjøring om man vil redusere hastigheten for å slippe hurtigladeren, eller holder farten oppe, og så ta seg en ladepause på veien. Med unger i bilen, så skjønner jeg godt at en ladepause ikke er ønskelig om man kan unngå det.

Ladepauser er aldri noe man foretrekker, men noe man eventuelt planlegger inn. F.eks. så hender det jeg kjører harryturen om formiddagen om jeg har fridag, og så legger inn "brunch/lunch" på MacD ved Ionity-laderen på Moss om jeg ikke har orket å sette bilen på lading dagen/kvelden før, eller det var opptatt ved fellesladerne i borettslaget (ulempe ved å ikke ha egen dedikert lader), og derved ikke vil rekke helt frem med det som er igjen på "tanken".

Med tanke på at Ionity-ladingen i seg selv bare koster 80,- kroner foreløpig, mens 8 timer på 7,4 kW-laderen kommer på 160,- kroner (20 per time, så ca 2,70 per kWh), så blir det ikke veldig mye ekstra, samtidig som jeg da ikke må beregne inn flere måltider før jeg er hjemme igjen.

Normalt betyr en harrytur at man tar et måltid på senteret eller i Strømstad, som selvsagt må regnes inn i de totale reiseomkostningene, med fradrag for hva jeg ellers måtte betalt for et måltid hjemme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håkon77

Må presisere at jeg ikke kjørte saktere enn fartsgrense skulle tilsi, men det oppfattes kanskje sånn iom at normal trafikk går i overkant fort.  Men nedoverbakke ble utnyttet med regenerering, alle unødvendige stopp ble unngått ved å planlegge. Bremser ble knapt brukt på hele turen. I det daglige bruker jeg bare vanlig brems for å unngå opprustede bremser
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA