Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no

Startet av ruslebiff, torsdag 02. januar 2020, klokken 10:35

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ruslebiff på søndag 25. oktober 2020, klokken 17:29
Sitat fra: Ferry på søndag 25. oktober 2020, klokken 16:45
Sitat fra: RJK på søndag 25. oktober 2020, klokken 13:43
Og man bør ikke bo noe særlig mer enn maks 5 mil fra en slik stasjon,

Fem mil er fryktelig langt å kjøre for å fylle bilen. Jeg tror tettheten må være betydelig større.

Rekker å hurtiglade litt på tiden det tar å kjøre 5 mil t/r ja  ;)

5 mil var referert til som maks, ja.

Klart det er langt å kjøre om det bare er for å fylle. Det blir ikke så ille om stasjonen ligger på ruta til jobb/hjem, så man kan ta en stopp på veien. Eller om man må kjøre en liren omvei på noen få km fra denne ruta.

Men selvsagt, dette vil kreve at du er hydrogen-forkjemper, og er villig til å ofre litt.

Poenget er at når det begynner å komme såpass med stasjoner, så kan man kanskje begynne å tro på at det vil komme enda flere stasjoner etterhvert, og derved utgjøre et slags tilbud. Og siden de 4-5 stasjonene som fantes før, nå er redusert til 1 offentlig tilgjengelig, og en i Trondheim på lukket område om jeg husker rett (Asko sin?), så bør det bli en god del stasjoner før man begynner å tro på a det kan være et alternativ.. Og så har vel kanskje Asko fyllestasjon her sørpå også.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: Rosstopher på søndag 25. oktober 2020, klokken 17:42
Sitat fra: ruslebiff på søndag 25. oktober 2020, klokken 09:55
https://www.elbil24.no/nyheter/startskuddet-for-hydrogen/72934375

Fra artikkelen:
SitatMirai, som også er å definere som en elbil (hydrogenelektrisk) får dessuten en rekkevidde som ingen andre biler på markedet per i dag kan vise til, med sine 65 mil

Morsom uttalelse siden man nå faktisk får kjøpt elbil med 65 mil rekkevidde...

Det står i artikkelen .."65 mil - sommer som vinter". Det er vel det som ofte er nevnt som fordel med hybridtransport, at rekkevidden er mindre påvirket i kaldt vær..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: vinterdekk på søndag 25. oktober 2020, klokken 19:38Det står i artikkelen .."65 mil - sommer som vinter". Det er vel det som ofte er nevnt som fordel med hybridtransport, at rekkevidden er mindre påvirket i kaldt vær..
"sommer som vinter" er jo bare ren faktafeil.

Hydrogenbiler kan ha noe mindre reduksjon av rekkevidde på vinteren, men det er ikke noen absolutt sannhet. Stort sett det de tjener på er at de har mer spillvarme, men varmepumpe veier stort sett opp for dette, på de bilene som er utstyrt med det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rosstopher

Sitat fra: vinterdekk på søndag 25. oktober 2020, klokken 19:38
Det står i artikkelen .."65 mil - sommer som vinter". Det er vel det som ofte er nevnt som fordel med hybridtransport, at rekkevidden er mindre påvirket i kaldt vær..

Jeg valgte å ignorere den delen både siden det er faktafeil og fordi jeg regner med at Toyota ikke kommer med noen garanti om at forbruket ikke påvirkes av været...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ferry

Sitat fra: RJK på søndag 25. oktober 2020, klokken 19:01
Klart det er langt å kjøre om det bare er for å fylle. Det blir ikke så ille om stasjonen ligger på ruta til jobb/hjem, så man kan ta en stopp på veien. Eller om man må kjøre en liren omvei på noen få km fra denne ruta.

På det lille stedet jeg er vokst er det så vidt liv laga for et par pumper for bensin og diesel. Nærmeste fyllesteder utover dette er 3 og 4 mil unna. Det ville blitt ramaskrik om pumpene forsvant. Det er slettes ikke alle som kjører til disse andre stedene verken daglig eller ukentlig. Kanskje ikke så ofte som én gang i måneden engang.
Om pumpene forsvinner vil det være minst 3 mil lenger til bensin og diesel enn til hurtiglader. Samt at alle husstander har strøm lett tilgjengelig. På slike små steder vil elbil være mye enklere å ha enn hydrogenbil. Det blir ikke noen hydrogenstasjon der det ellers ikke lar seg gjøre å holde fossilpumper i drift. Tipper det finnes mange små steder i samme situasjon.

Electric cars in Norway

#560
Da er den saken klar!

Les denne fra NRK i dag.

Bråstopp for salg av hydrogenbiler i Norge.

https://www.nrk.no/norge/brastopp-for-salg-av-hydrogenbiler-i-norge-1.15197581

Kopi:

I juni i fjor eksploderte det på en hydrogenstasjon i Sandvika. Siden har det vært vanskelig å selge hydrogenbiler. Hyundais PR-sjef sier at de har solgt null slike biler hittil i år.

Hyundai er regnet som en av de to store innen personbiler som drives med hydrogen i Norge. Toyota er den andre store leverandøren av disse bilene i Norge. Informasjonssjef i Toyota Norge Espen Olsen sier de har solgt 15 biler av den første generasjonen Mirai hydrogenbiler så langt i 2020.

Dette er en formidabel nedtur fra et av toppårene i 2017, da det ble solgt mer enn 50 hydrogenpersonbiler i Norge.

Salget av personbiler med hydrogen som drivstoff hadde gode fremtidsutsikter så seint som våren 2019, men så eksploderte det i hydrogenstasjonen til Uno-X i Sandvika utenfor Oslo i juni 2019.

Amatøren

Med tanke på maks fem mil fra fyllestasjon så vil det si at i verste fall mister man 10 mil rekkevidde på bilen hvis den faktisk er fem mil unna og den ligger i motsatt retning av der man ferdes. Man må jo ha de siste fem milene til å komme seg bort til fyllestasjonen igjen (hvis man tør kjøre helt til null km rekkevidde) for å fylle opp igjen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Ferry på søndag 25. oktober 2020, klokken 20:24
Sitat fra: RJK på søndag 25. oktober 2020, klokken 19:01
Klart det er langt å kjøre om det bare er for å fylle. Det blir ikke så ille om stasjonen ligger på ruta til jobb/hjem, så man kan ta en stopp på veien. Eller om man må kjøre en liren omvei på noen få km fra denne ruta.

På det lille stedet jeg er vokst er det så vidt liv laga for et par pumper for bensin og diesel. Nærmeste fyllesteder utover dette er 3 og 4 mil unna. Det ville blitt ramaskrik om pumpene forsvant. Det er slettes ikke alle som kjører til disse andre stedene verken daglig eller ukentlig. Kanskje ikke så ofte som én gang i måneden engang.
Om pumpene forsvinner vil det være minst 3 mil lenger til bensin og diesel enn til hurtiglader. Samt at alle husstander har strøm lett tilgjengelig. På slike små steder vil elbil være mye enklere å ha enn hydrogenbil. Det blir ikke noen hydrogenstasjon der det ellers ikke lar seg gjøre å holde fossilpumper i drift. Tipper det finnes mange små steder i samme situasjon.


Vi er faktisk ikke uenige om at dette er situasjonen mange steder, og der hjemmelading av elbil blir det naturlige valget. Det har jeg faktisk skrevet i eldre kommentarer i diskusjoner bårde her inne og i andre fora.


Faktum er at det er mange bygder som ligger relativt isolert, og som sliter med å få opprettholdt levering av drivstoff til bygda, fordi leveringskostnaden blir for betydelig.


Dog, der er det gjerne en viss svikt i omsetning fordi folk jobber i byen eller er der en gang i måneden eller så. Og som folk flest tenker man mer på egen lommebok, og man fyller derfor heller på pumper som er billigere, uten å tenke på at en med det er med på rasering av lokaltilbudet.


Når man i tillegg legger mathandelen til Rema'en, Kiwien elle Coop'en (inkludet Extra, Obs etc) eller andre kjeder inne i byen, så fjerner man og bidraget til landhandleren som prøver å skaffe seg levebrød og samtidig gi tilbud til de som ikke kommer seg ut av bygda, ved å kombinere landhandleriet med en bensinpumpe eller to.


Likevel tror jeg det sitter hardt inne for mange av disse å skulle klare seg med elbil, bl.a. fordi det mangler hurtiglader, og man er usikker på rekkevidden og om behovet dekkes.


Da hjelper det ikke at selv en moderne E-Up hadde dekket behovet, og man kunne gjort 100 % av fyllinga med strøm fra egen bolig. Mekaniker-naboen/brøytebilsjåføren/(hva annet han har som tilleggsjobb) kjenner ikke til elbiler, og kan sikkert ikke hjelpe om det skjer noe.


Selv om det eneste som kanskje trengs er skift av luftfiler, smøring av bevegelige deler, bremseservice og hjuloppheng, mens resten nesten er som et evighetsmaskineri bortsett fra at man må fylle på med strøm til batteriet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Amatøren på søndag 25. oktober 2020, klokken 23:30
Med tanke på maks fem mil fra fyllestasjon så vil det si at i verste fall mister man 10 mil rekkevidde på bilen hvis den faktisk er fem mil unna og den ligger i motsatt retning av der man ferdes. Man må jo ha de siste fem milene til å komme seg bort til fyllestasjonen igjen (hvis man tør kjøre helt til null km rekkevidde) for å fylle opp igjen.


Hvor langt unna man tillater seg å bo, er jo selvsagt et personlig valg. 5 mil fordrer egentlig at dette ligger langs en rute man stadig kjører, slik at det ikke blir ens tur for fylling. Og det krever selvsagt at man er HY-entusiast. Det var derfor jeg satte så vid grense.


For de fleste andre er vel alt over 1 eller to mil maks, og igjen fordret av at det da er langs ruta. Og jo lengre "isolert" man bor, dess høyere er viljen til å akseptere såpass med avstand. For mange andre, vil nok 5 km føles alt for langt, fordi man er godt vant.


Minner forøvrig om Enova sin anbefaling fra 2014, der hurtigladerstasjoner helst skal ligge med ikke mere enn 50-70 km mellom hverandre.


Obs: PDF-fil:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiCk9fr6dDsAhVyAhAIHU4PAGYQFjABegQIBxAC&url=https%3A%2F%2Fwww.enova.no%2Fdownload%3FobjectPath%3D%2Fupload_images%2FF26510FC78D64C44B6B51B3A2DFF7534.pdf&usg=AOvVaw3UE2ojEuHJYzjU0t_d5_AW


https://www.toi.no/forskningsomrader/transportteknologi-og-miljo/huritgladere-bor-bygges-tettere-for-a-gi-optimal-lading-article35385-1301.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 25. oktober 2020, klokken 23:53
Hvor langt unna man tillater seg å bo, er jo selvsagt et personlig valg. 5 mil fordrer egentlig at dette ligger langs en rute man stadig kjører, slik at det ikke blir ens tur for fylling. Og det krever selvsagt at man er HY-entusiast. Det var derfor jeg satte så vid grense.

Med disse avstandene til fyllestasjoner vil jo rekkevidden i praksis være mye mindre enn oppgitt. I tillegg vil jo da forbruket være høyere hvis man må kjøre ens ærend for å fylle.

Skal HY bil fungere må man enten bo i nærheten av eller ferdes jevnlig forbi en fyllestasjon.

Det er den store forskjellen på HYEV og BEV. Batteribilene trenger ikke hurtigladere i nærheten siden man kan lade hjemme. I tillegg kan man lett sette opp semihurtigladere rundt om kring.

HYEV vil kreve en massiv utbygging før det kan brukes av massene, i motsetning til BEV hvor man kan bygge ut i takt med antall biler i drift.

Når vi kjøpte vår første Tesla var nærmeste superlader 22 mil unna. Det var helt uproblematisk, men ville åpenbart ikke funket med HYEV.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. oktober 2020, klokken 23:12
Da er den saken klar!

Les denne fra NRK i dag.

Bråstopp for salg av hydrogenbiler i Norge.

https://www.nrk.no/norge/brastopp-for-salg-av-hydrogenbiler-i-norge-1.15197581

Takk for interessant link. Jeg kan være enig med MDG i mye men synes Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn framstår med ett mer fornuftig syn om hydrogenbiler. Det er ikke elbil «eller» hydrogenbil, det er den høye oljeavhengigheten og påfølgende klimagassutslipp som er elefanten i rommet det må gjøres noe med. Hele bilparken består av 2.8 millioner (2019) biler, det blir mange hurtigladere og kanskje hydrogenstasjoner når alle skal kjøre utslippsfritt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

automat

Det er selvfølgelig fint å være for både batteri og hydrogen. Spørsmålet er bare hvem som skal betale for det. Hydrogeninfrastruktur krever massive investeringer. Hvis offentlige penger går til dette istedet for til ladestasjoner, så må det være lov å stille spørsmål om kost/nytte.

Hafseld i Hynion må omtrent ha levd av offentlige subsidier i flere år. Heldigvis satte Akershus fylkeskommune til slutt foten ned, lenge etter at Enova gjorde det. Skal Hafseld få en ny runde med subsidier nå?

La Toyota og Hyundai betale, på samme måte som Tesla har betalt for sitt eget superladernettverk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

Helt enig med det automat sier. Det er betenkelig at Uno-X/NEL har mottatt mange titalls millioner kroner i subsidier til hydrogenfyllestasjoner, med forbehold om at de skulle holdes åpne i minst 3 år, og så ble hydrogenfyllestasjonene stengt etter eksplosjonen i Sandvika.

Disse pengene bør kreves tilbakebetalt, og så kan man eventuelt vurdere å gi de samme subsidiene til noen andre, med samme forbehold. De kan gjerne øke det til 10 år, også.

Det at staten skal finansiere hele hydrogensatsningen, der private aktører kan berike seg på å levere elendige løsninger som legges ned så snart subsidiene stopper eller ting slutter å fungere, er helt latterlig.

Jeg kan til en viss grad skjønne at folk mener staten skal være nøytral i forhold til hva de støtter, men det å støtte både hydrogenbiler og elbiler virker for meg som noe ala det som skjer i noen stater i USA, der både evolusjon og intelligent design skal undervises som to likeverdige teorier...

Det er ikke slik at alle løsninger eller teorier er likeverdige. Staten har en plikt å velge side der det er til det beste for samfunnet (uten å bryte med menneskerettighetene).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

vinterdekk

Hydrogen-satsing har nå enda ikke bevist å være en katastrofe som «månelandingen» på Mongstad, det skal brukes opp mange skatte-milliarder før vi er der heldigvis. :p

Kan se at det er grunner til å være skeptisk til hydrogenstasjonutbygging for personbiler isolert sett. Det må nok helst bygges i trafikknutepunkter med tanke på å imøtekomme hydrogenbehov i flere sektorer parallelt. F.eks. om det satses på hydrogenbuss kan man bygge en stasjon som er tilrettelagt for personbiler i tillegg. Da tror jeg risikoen reduseres.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. oktober 2020, klokken 06:27
Sitat fra: RJK på søndag 25. oktober 2020, klokken 23:53
Hvor langt unna man tillater seg å bo, er jo selvsagt et personlig valg. 5 mil fordrer egentlig at dette ligger langs en rute man stadig kjører, slik at det ikke blir ens tur for fylling. Og det krever selvsagt at man er HY-entusiast. Det var derfor jeg satte så vid grense.

Med disse avstandene til fyllestasjoner vil jo rekkevidden i praksis være mye mindre enn oppgitt. I tillegg vil jo da forbruket være høyere hvis man må kjøre ens ærend for å fylle.

Skal HY bil fungere må man enten bo i nærheten av eller ferdes jevnlig forbi en fyllestasjon.

Det er den store forskjellen på HYEV og BEV. Batteribilene trenger ikke hurtigladere i nærheten siden man kan lade hjemme. I tillegg kan man lett sette opp semihurtigladere rundt om kring.

HYEV vil kreve en massiv utbygging før det kan brukes av massene, i motsetning til BEV hvor man kan bygge ut i takt med antall biler i drift.

Når vi kjøpte vår første Tesla var nærmeste superlader 22 mil unna. Det var helt uproblematisk, men ville åpenbart ikke funket med HYEV.


HY er vel å sammenligne med diesel og bensinbiler når det gjelder påfylling. Riktignok kunne man på en gard tillate seg å ha et fat stående, noen fikk og installerte egne nedgravde tanker, om enn ikke like store som ved bensinstasjoner, men da hadde man slik at man klarte seg i lengre perioder uten levering henting av drivstoff, og man kunne kanskje spekulerere i å fylle de store tankene når drivstoffet var billigere enn normalt. Men også disse fikk jo reelt sett lavere rekkevidde pga drivstoff brukt for å hente mere drivstoff


Dette er jo en av de tingene som er genialt med elbil og eget, sikkert strømuttak på veggen/i garasjen. Og nå som rekkevidden øker og flere typer elbiler kommer på banen, vil være egnet til å forlate tankegangen om at man må ha en bensinstasjon i bygda for at man skal kunne ha biler og få varer utenfra.


Kanskje vil det for noen bønder kunne være en idé å sette opp en hurtig/lynlader eller to ved gården, og servere skikkelig gårdsmat, som tillegg til selve gårdsdriften, siden man har trafo på gården, og 400 V både i fjøset og selve hovedgården. Kanskje kunne de fått støtte av kommunen til selve ladestasjonen og tilkoblingen, og bygda kunne skrtyte av å kunne tilby lading og et godt måltid i samme slengen. Gjerne basert på lokal tradisjonsmat, og produkter egen gård og fra nabogårdene eller lokale fiskere..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA