Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no

Startet av ruslebiff, torsdag 02. januar 2020, klokken 10:35

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: oophus på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:28Persoling syns jeg det er tullete å skulle lage et slikt produkt så tidlig i porteføljen når man istedet kunne laget et produkt som hele verden kunne tatt i bruk for å erstatte ICE.
Man må lage elektriske kjøretøy i alle klasser for å klare overgangen til 100% elektrisk. De andre bilprodusentene dekker hatchback-behovet ganske greit, og Model S/X/3/Y dekker til stor grad familiebil-behovet. Pickup er ett behov som foreløpig ikke er dekket, selv om Rivian/Bollinger, mf jobber med saken. Pickups er også noen av de mest forurensende bilene man får tak i, så det gjør stor forskjell på utslipp ved å få disse over på batteri. Det beviser også for tvilere at elektrisk duger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#316
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. januar 2020, klokken 06:46Hvor tar du det fra at CT har 1500kg i batterier? De vet du da ingen ting om. Det er jo tre versjoner med veldig stor forskjell på batterikapasitet, så det vil jo variere en god del.
Jeg mistenker egentlig at batteriene med 250/300 miles benytter dagens celler, og versjonen med 500 miles benytter Jeff Dahn/Maxwell teknologi, slik at vekten på 300 miles og 500 miles ikke er veldig ulik.

300 miles vil med 175 Wh/kg og 400 Wh/mile (250 Wh/km) være et batteri på 120 kWh/685 kg. Sier vi 500 miles legger på seg 200 kg, og øker forbruket til 450 Wh/mile (281 Wh/km), så vil batteripakken måtte være på 225 kWh/885 kg, og energitettheten 254 Wh/kg. Det krever altså en forbedring av energitettheten med ~45%.

Edit: Egentlig fullt mulig 250 miles = dagens 100 kWh batteripakke (18650-celler), og 300 miles = Model S Plaid batteripakken (2170-celler, Model 3 variant).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

oophus

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. januar 2020, klokken 06:46
Hvor tar du det fra at CT har 1500kg i batterier? De vet du da ingen ting om. Det er jo tre versjoner med veldig stor forskjell på batterikapasitet, så det vil jo variere en god del.

Du er så uærlig i omtalen om ting du vil snakke ned at det diskrediterer troverdigheten din i hele diskusjonen.

Tesla er først og fremst et amerikansk selskap, og i USA er trucks ett ekstremt viktig segment. Han sammenligner med F150 fordi det er den mest solgte i USA, og CT er i omfang omtrent like stor. At den kan laste mere med samme størrelse er jo bare en fordel.
1. Det er kun et estimat fra dagens batteri-teknologi, og baserer seg på 250kWh versjonen.

2. Klarer ikke helt se at jeg er uærlig i noe ved å dele hva jeg tenker om det?

3. Hvis formålet er å erstatte ICE så kjapt som overhodet mulig, så er ikke Trucks en prioritet imo rett og slett pga salgstall totalt sett. Men nå brukte de jo bare noen uker på å kaste sammen den, så kanskje det er greit allikevel for nå har jo Tesla China lansert ei render av ei mindre produkt som kan minne om ei Hatchback. Da er det jo helt i orden, at designerne har lekt seg litt med ei truck.

oophus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. januar 2020, klokken 08:24
Man må lage elektriske kjøretøy i alle klasser for å klare overgangen til 100% elektrisk. De andre bilprodusentene dekker hatchback-behovet ganske greit, og Model S/X/3/Y dekker til stor grad familiebil-behovet. Pickup er ett behov som foreløpig ikke er dekket, selv om Rivian/Bollinger, mf jobber med saken. Pickups er også noen av de mest forurensende bilene man får tak i, så det gjør stor forskjell på utslipp ved å få disse over på batteri. Det beviser også for tvilere at elektrisk duger.
Etter jeg skrev at Cybertruck er feil produkt å ta neste, så har jo Tesla China vist ei teaser kanskje av hva neste bil kan være, og den ligner jo på ei Hatchback. Ei Tesla Hatchback støtter jeg i mye større grad en ei truck, og jeg trur en slik bil kunne solgt veldig bra i forhold til ei truck som kanskje risikerer å måtte havne på C1, for ei truck med 800kg nyttelast er jo litt håpløst og ubrukelig. Så forhåpentligvis så er det noe rot i den tegningen/renderen.

Jeg syns dekningen til Rivian/Bollinger og kanskje "Workhourse" som hinter om noe de også er nok.

turfsurf

Sitat fra: oophus på fredag 17. januar 2020, klokken 10:04

1. Det er kun et estimat fra dagens batteri-teknologi, og baserer seg på 250kWh versjonen.

2. Klarer ikke helt se at jeg er uærlig i noe ved å dele hva jeg tenker om det?
Akkurat de to punktene du nevner der. Hvorfor skal de bruke dagens teknologi (og det er ikke det en gang, du må bruke tall fra S/X som har forrige generasjon), når bilen kommer om to år? Og du sier nå at du regner på den største versjonen, som du ikke spesifiserte i det opprinnelige utsagnet dit. Og det er heller ingen steder sagt at toppmodellen har 250kWh batteri. Se ellers Espen sin post som tilbakeviser påstanden din ganske greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: oophus på fredag 17. januar 2020, klokken 10:043. Hvis formålet er å erstatte ICE så kjapt som overhodet mulig, så er ikke Trucks en prioritet imo rett og slett pga salgstall totalt sett. Men nå brukte de jo bare noen uker på å kaste sammen den, så kanskje det er greit allikevel for nå har jo Tesla China lansert ei render av ei mindre produkt som kan minne om ei Hatchback. Da er det jo helt i orden, at designerne har lekt seg litt med ei truck.
Det er svært viktig å få pickup truckene over på batteri. Det mest solgte kjøretøyet i USA er Ford F-150. Og det selges 2,5-3 millioner pickup trucks i USA per år.

Supert om Tesla kan ta 10% av dette markedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: oophus på fredag 17. januar 2020, klokken 10:09Etter jeg skrev at Cybertruck er feil produkt å ta neste, så har jo Tesla China vist ei teaser kanskje av hva neste bil kan være, og den ligner jo på ei Hatchback. Ei Tesla Hatchback støtter jeg i mye større grad en ei truck, og jeg trur en slik bil kunne solgt veldig bra i forhold til ei truck som kanskje risikerer å måtte havne på C1, for ei truck med 800kg nyttelast er jo litt håpløst og ubrukelig. Så forhåpentligvis så er det noe rot i den tegningen/renderen.
Det naturlige å ta etter Model Y, Semi, Roadster og Cybertruck blir en hatchback. Men det er ikke som om markedet skriker ut etter flere hatchbacks. Det finnes mange å velge i.

Når det gjelder salg tror jeg Tesla vil være storfornøyd med 200-500.000 salg av Cybertruck per år globalt. Dette er en ganske moderat markedsandel. Og blir kvitt *store* utslipp av CO2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

oophus

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. januar 2020, klokken 10:12
Akkurat de to punktene du nevner der. Hvorfor skal de bruke dagens teknologi (og det er ikke det en gang, du må bruke tall fra S/X som har forrige generasjon), når bilen kommer om to år? Og du sier nå at du regner på den største versjonen, som du ikke spesifiserte i det opprinnelige utsagnet dit. Og det er heller ingen steder sagt at toppmodellen har 250kWh batteri. Se ellers Espen sin post som tilbakeviser påstanden din ganske greit.
Det er TM3 tall jeg bruker. Altså rundt 159Wh/kg på pakken. Jeg slang på en +/- fordi det er spekulasjoner. Om de har funnet på et nytt batteri, så har dem det og da blir jo kritikken av valget slettet. Kritikken min linkes til valget av et slikt produkt på dagens batterier.

250kWh batteri kommer fra dagens batteri-teknologi og hva de isåfall må trenge for rekkevidden ca. Altså spekulasjoner. Som sagt, om de har funnet på noe nytt så blir jo kritikken automatisk falsifisert grunnet spekulasjonene om batteriene. Så jeg ser ikke helt hvorfor man må gå på bakbeina i reaksjon her.

automat

#323
Sitat fra: oophus på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:43
Prisstigning hos IONITY!

Dette er relevant angående hurtiglading vs hydrogenpåfylling.

8.7NOK/kWh tilsvarer en dyrere pris for energi enn dagens dyre hydrogen på stasjonene rundt om kring, dog jeg må være enig å si at de dro greit på.
Ionity får 40 mill euro i subsidier. Hvor  mange hydrogenstasjoner vil man få for det, og hva vil det koste å fylle usubsidiert hydrogen fra de?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

oophus

Sitat fra: automat på fredag 17. januar 2020, klokken 10:56
Ionity får 40 mill euro i subsidier. Hvor  mange hydrogenstasjoner vil man få for det, og hva vil det koste å fylle usubsidiert hydrogen fra de?
Jeg vil anbefale å lese hydrogen-strategiene til de forskjellige landene i større grad, siden du vil få en mye bedre utfyllende svar der, enn hva jeg kan gi på det.

Subsidier på 40 millioner Euro til Ionity som er ei JV mellom en haug bilfabrikanter trur jeg du må ta med ei smule overblikk, for det er umulig å vite om de også driver og utvikler med egne midler over subsidiene. Dessuten så forstår jeg ikke helt formålet med å sammenligne? Subsidier til batteri-mobilitet vil hjelpe transport-bransjen i majoritet. Mens subsidier til hydrogen-mobilitet vil hjelpe transport-bransjen, i tillegg til de uante andre mulige løsninger man har problemer med, som grønn fornybar hydrogen er ment til å erstatte.

Enkelte land ønsker å erstatte naturgass for husvarme og matlaging. Vi må også erstatte 700 millioner ton CO2 utslipp i året fra grå hydrogen, over på grønn hydrogen også, som vil få dra hjelp av disse subsidiene. Alt fra sveisning til ammoniakk produksjon vil dra nytte av subsider fra hydrogen-mobilitet. Rett og slett fordi komponentene som brukes og utvikles er overførbart i stor grad, for å få ned kostprisen på grønn hydrogen.

turfsurf

Sitat fra: oophus på fredag 17. januar 2020, klokken 10:44
Altså spekulasjoner. Som sagt, om de har funnet på noe nytt så blir jo kritikken automatisk falsifisert grunnet spekulasjonene om batteriene. Så jeg ser ikke helt hvorfor man må gå på bakbeina i reaksjon her.
Ingen som går på bakbeina. Du slenger ut "1,500+/- kg i batterier" som om det var fakta, uten antagelsene (som er helt på vidda) og presiseringene du kommer med i etterkant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: oophus på torsdag 16. januar 2020, klokken 14:47
Sitat fra: emurof på torsdag 16. januar 2020, klokken 14:33Du ser bort fra eventuelle støtteordninger, fokus fra statlige aktører, fysisk plass, osv.
Nei, for det er ingen korrelasjon mellom logikken i at penger som går til en hydrogenstasjon automatisk ville havnet i en hurtig-lader, om du snakker om finansiering gjennom statlige kanaler. De pengene er allerede fastsatt og bevilget i starten av hvert år.

Det ville antakelig vært brukt mer på elbiler, men for all del, det er nok av andre nyttige ting i samfunnet å bruke penger på som nå blir kastet bort på hydrogen.

oophus

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. januar 2020, klokken 12:10
Ingen som går på bakbeina. Du slenger ut "1,500+/- kg i batterier" som om det var fakta, uten antagelsene (som er helt på vidda) og presiseringene du kommer med i etterkant.
Jeg skrev "+/-" fordi det er spekulasjoner basert på dagens teknologi. Jeg trudde jeg ikke trengte å spesifisere dette. Særlig når det er åpenbart at det er spekulasjoner grunnet hva vi vet om produktet?

Vi vet jo hva vekten på batteriene til Tesla Model 3 er. Vi vet også at Tesla Semi skal bruke dem, så da syns jeg det er helt legitimt å forvente at Cybertruck skal bruke dem også. Det må en jo forvente helt til det motsatte er bevist og dem legger ut en nyhet om nye batterier.

Espen Hugaas Andersen

Vi vet ikke at Semi skal benytte samme batterier som Model 3. Det er absolutt en mulighet, men Tesla har ikke sagt noe om det. Vi vet heller ikke hvilke battericeller Cybertruck vil benytte. Men som nevnt tidligere vil jeg tro det mest sannsynlige er 18650-celler på 250 mile utgaven, Model 3 2170-celler for 300 mile utgaven, og nye Jeff Dahn/Maxwell celler for 500 mile utgaven.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

oophus

Sitat fra: emurof på fredag 17. januar 2020, klokken 13:53
Sitat fra: oophus på torsdag 16. januar 2020, klokken 14:47
Sitat fra: emurof på torsdag 16. januar 2020, klokken 14:33Du ser bort fra eventuelle støtteordninger, fokus fra statlige aktører, fysisk plass, osv.
Nei, for det er ingen korrelasjon mellom logikken i at penger som går til en hydrogenstasjon automatisk ville havnet i en hurtig-lader, om du snakker om finansiering gjennom statlige kanaler. De pengene er allerede fastsatt og bevilget i starten av hvert år.

Det ville antakelig vært brukt mer på elbiler, men for all del, det er nok av andre nyttige ting i samfunnet å bruke penger på som nå blir kastet bort på hydrogen.

Nei, det er ingen korrelasjon på at det er en automatisk greie. Gå inn på regjerings sider og se på hva årets støtteordninger er til og mot. Det samme kan du gjøre til EU.

https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-search;freeTextSearchKeyword=;typeCodes=1;statusCodes=31094501,31094502,31094503;programCode=H2020;programDivisionCode=null;focusAreaCode=null;crossCuttingPriorityCode=null;callCode=H2020-JTI-FCH-2020-1;sortQuery=openingDate;orderBy=asc;onlyTenders=false;topicListKey=callTopicSearchTableState

Dette er f.eks årets støtteordninger for hydrogen-relaterte prosjekter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA