Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dørlåser som fryser

Startet av Laban, tirsdag 23. januar 2007, klokken 23:21

« forrige - neste »

Laban

Nå som vinteren endelig kom har jeg fått problemer med dørlåsene på Buddy'n min  >:(
Irriterende å bruke 5 min på å få låst opp dørene.

Har nå brukt 1 boks låsspray/olje men låsene er spekt hver eneste dag jeg skal hjem fra jobb. Får kun satt inn nøkkelen halvveis før det butter i mot. Etter varming av nøkkelen og litt låsspray/olje går døren endelig opp. Har ikke vasket Budyen i vaskemaskin eller med høyttrykkspyler og den står i garasje om natten, så hvorfor den fryser hver dag er en gåte for meg.

Liker bedre låsen på Thinken som ikke er i håndtaket.

Noen som har et råd på hvordan dette kan ungåes  ???
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Hei! Det med låsene høres kinkig ut. Jeg har også hatt litt problemer med låsene mine til jeg skjønte at de skulle ha litt olje. Jeg bruker den som heter Eis-frei (selges overalt) to ganger i uken om vinteren og to ganger i mnd om sommeren. Jeg bruker også kupévarmer 0,5-1 time før jeg setter meg i bilen på vei hjem. Jeg har et koblingsur ( 5 kroner på OBS bygg) som slår på en kupévarmer plassert på setet på halv styrke. Da har jeg dører som åpner seg helt fint selv om det er -6 som vel er rekord her i Bergen. Jeg er forberedt på å ha med en pose med varmt vann om det blir veldig kaldt. Kristian
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

Laban

Fikk følgende svar fra ElBil Norge:

1) Ta litt fint smergelpapir og puss dørnøklene på kantene slik at
gradene blir borte.

2) Ta en tannstikker og skyv lokket foran dørlåsen til side (slik at
plastrøret til CRC-boksen ikke klippes av). Monter røret på en boks
CRC og fyll låsen godt.

3) Før nøkkelen ut og inn til lamellene løsner.

Noen av disse dørlåsene har vi hatt problemer med pga tørre lameller.
Men tiltakene ovenfor bør være tilstrekkelig.

Det hjalp meg ihvertfall. I Trondheim var det -16 i morges og jeg hadde ingen problemer med dørlåsen  :D
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Jeg synes ikke låsen på think er så mye bedre; knakk en nøkkel inni pasasjerlåsen i fjor.  >:(

På Caravellen er det imidlertid
mye verre. Der fryser alt. Håndbremsen har (til en forandring) frosset fast i nedre stilling. Bedre enn i pådratt stilling som den vanligvis gjør. Mekanismen i skyvedøra har frosset så den ikke gå ri lås igjen hvis jeg først får den opp. Ganske mange meter med paking som skal åpnes samtidig på ei slik skyvedør. Nei, takke meg til think'en. Den får jeg inn i garasjen uten å rydde, for den er så liten.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA