Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tre store barn i baksetet?

Startet av Elbileier fra Sandnes, onsdag 01. januar 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

Elbileier fra Sandnes

Jeg har prøvesittet ID.3, og må si jeg er i tvil om den er brei nok til at tre store barn i alder 12-17 år vil sitte konfortabelt i baksetet på langtur. Skulderbredden på en Golf er i underkant av 137 cm i baksetet, som er litt i det snaueste laget. Er det noen andre som har prøvesittet og har noen formening om bredden i baksetet på ID.3 vs en e-Golf?
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Gnist

Jeg har ikke noe direkte svar på spørsmålet ditt, men har sett en voksen og to barn på anslagsvis 5-9 år sitte sammen i baksetet. Virket som de fikk akseptabel plass. Snakket ikke med dem etter prøvesittingen.

Elbileier fra Sandnes

Skulle ønske VW kunne oppgi komplette indre mål snart, slik som "Second shoulder room". Når jeg sammenlignet med f.eks e-Niro og XC40, var ID.3 en god del smalere i baksetet, men kanskje jeg husker feil?
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

pberg

Kan i hvert fall si at tre voksne er veldig intimt i baksetet på ID.3.. Det går, men jeg ville ikke sittet der spesielt lenge...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

ChristR

Jeg har ikke sett ID3 i levende live enda, men jeg fant i falle fall god info om størrelse på VW DK sine nettsider.
https://www.volkswagen.dk/da/modeller/id3.html?fbclid=IwAR1TVbmhZa9zCrA1y8yvU37DxyyrSq_Ry2EgI4Uhr-zFnw0HLXKFtVr2yYc


Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: pberg på tirsdag 21. januar 2020, klokken 13:47
Kan i hvert fall si at tre voksne er veldig intimt i baksetet på ID.3.. Det går, men jeg ville ikke sittet der spesielt lenge...

Jeg tror jeg er enig. Den kommer til å bli for trang for langtur med hele familien. Tror derfor jeg tar konsekvensen og venter til 45 kWh modellen siden ID.3 kun kan bli vår bil nummer 2. Eller dropper den og venter på en større bil...
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

tornaldo

Id3 er da ikke ment for langtur med familie på fem. Det tror jeg man kan slå fast med sikkerhet. De færreste såpass små biler er jo det. Ja den er romslig i lengden inne i kupeen, men bredden begrenser uansett komforten. Blir vel en klassisk løsning at vedkommende i midten bak blir sittende på en liten hump, og minst en av tre bak må sitte fremoverlente for at de andre to skal kunne lene seg tilbake.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sitat fra: tornaldo på søndag 26. januar 2020, klokken 23:04
Id3 er da ikke ment for langtur med familie på fem. Det tror jeg man kan slå fast med sikkerhet. De færreste såpass små biler er jo det.
De færreste store biler er vel det og. Utenom Tesla X finnes det jo ikke MPV type elbiler. Dvs biler som har tre eller flere likeverdige seter bak. F.eks en stor bil som etron er fremdeles 4+1 seter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

navyelsen

Ut i fra bildet med mål som sammenligner Golf/ID3, ser det da vitterlig ut som om bakeseteplassen blir dårligere i ID3:

Takhøyden bak redusert med 1-2 cm, og avstand fra gulv til sitteflate redusert med nesten 2 cm. Dette gir større vinkel i bena og mer ubehagelig sittestilling. Ser også ut som det blir noe trangere plass til føttene under forsetet...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Gnist

Sitat fra: navyelsen på mandag 27. januar 2020, klokken 08:50
Ut i fra bildet med mål som sammenligner Golf/ID3, ser det da vitterlig ut som om bakeseteplassen blir dårligere i ID3:

Takhøyden bak redusert med 1-2 cm, og avstand fra gulv til sitteflate redusert med nesten 2 cm. Dette gir større vinkel i bena og mer ubehagelig sittestilling. Ser også ut som det blir noe trangere plass til føttene under forsetet...

Det figuren ikke viser er at det er mye bedre plass mellom fremkant av baksetet og baksiden av forsetene.  Dette gjør opplevelsen i baksetet på en ID.3 mye bedre enn i en Golf. I den dimensjonen har man virkelig følelsen av å ha god plass som baksetepassasjer i ID.3.

Når forsetene i ID.3 er justert helt ned, så er det ikke mulig for baksetepassasjerer å få skoene inn under forsetene.

Cougar

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. januar 2020, klokken 06:55
Sitat fra: tornaldo på søndag 26. januar 2020, klokken 23:04
Id3 er da ikke ment for langtur med familie på fem. Det tror jeg man kan slå fast med sikkerhet. De færreste såpass små biler er jo det.
De færreste store biler er vel det og. Utenom Tesla X finnes det jo ikke MPV type elbiler. Dvs biler som har tre eller flere likeverdige seter bak. F.eks en stor bil som etron er fremdeles 4+1 seter.

Helt enig der, selv i Mondeoen min (som er 10 cm bredere enn ID3) er det ikke behagelig å sitte 3 i baksetet over lengre tid.
2019 Ioniq El + mange andre biler

Elmo

En viktig ting å få med seg i denne sammenheng er at ID.3 med det største bare er registrert for 4 pers.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA