Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Russland

Startet av Rosstopher, onsdag 01. januar 2020, klokken 19:41

« forrige - neste »

Rosstopher

Vi planlegger tur til St. Petersburg og lurer på hvordan det er med lading på strekningen Helsinki - St. Petersburg - Tallinn. Ser det er Tesla Supercharger øst for Helsinki, men hvordan er det på resten av ruta? Ser ingenting i appene Plugsurfing eller PlugShare. Fins det andre apper som dekker Russland? Fins det noe hurtiglading? AC-lading? Eller er vi prisgitt det vi får ladet over natta? Det er jo noen år siden det visstnok ble påbudt med lademuligheter på alle russiske bensinstasjoner, så det må vel finnes noe?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sjekket kjapt i ABRP, og satte både TMS 90D og Hyundai Kona opp mot hverandre (planla 2 ganger), og begge skal klare det med siste lading i Pythää, finland, og ankomst St. Petersburg med 10 %.

Men når jeg planlegger for Kona, så kommer det opp en lader i Wyborg, Russland med en stk 50 kW CCS-lader. Dette er ca midt på ruta, så den kan kanskje lønne seg å stoppe innom om du skal kjøre om vinteren og med flere folk og bagasje i bilen.

Det vises også mange ladere i St. Petersburg, når jeg planlegger med Kona som utgangspunkt.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=e105b4fd-6c28-4db7-a5f2-d9a00d5eb251
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Takk for tips om ABRP. Jeg har aldri hatt behov for den før, så jeg tenkte ikke på å sjekke der.
Mulig jeg bør få skaffet CCS-adapter til Teslaen før en slik tur.
Men ABRP viser tilsynelatende kun hurtigladere(?). Skulle gjerne hatt en app eller et kart som også viser Type 2-ladere. Eventuelt tenker jeg jeg sjekker hvem som drifter hurtigladerne på ruta og sjekker hver enkelt ladeoperatør sitt kart.

Du har nok rett i at man fint kommer seg fra siste lader i Finland og til St. Petersburg. St. Petersburg til Tallinn er det nok verre med. Mulig det blir en overnatting på den strekninga, men det er uansett fint å vite om det fins noe raskere enn schuko på ruta.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kaiat

Gå inn i settings på ABRP og hak av for Type 2-ladere. De kommer ikke som default på biler med DC-hurtiglading.

OhmPaPa

Avhengig av når du drar - ser du på Tesla sitt kart over superladere er det dukket opp flere kommende ladere de siste dagene - bla i St. Petersburg. Er du heldig blir noen av disse aktive før turen din.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA