Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effektbasert tariff - hvordan prises det?

Startet av Truls Antonsen, onsdag 01. januar 2020, klokken 13:07

« forrige - neste »

Truls Antonsen

Hei

I mitt nettselskap er det innført ett effektledd i nettleien, som baserer seg på maks effekt brukt i en måned.



Men hvordan tolke dette?
Pr i dag så har jeg ett effekt-trekk på opptil 13kw når bilen lader.
Blir da månedsprisen for effekt:
- 13kw x 62,5 = 900,- ...eller
- 5kw x 37,5 + 5kw x 50 + 3kw x 62,5 = ca 600,-

I 2019 betalte jeg 44,9øre pr kWh i nettleie, pluss fastledd, nå i 2020 er det 30øre + effekt +fastledd.
Om jeg bruker den gunstigste regnemåten over, må jeg ned på 7,25kw maks effekt for å gå «break even» med 2019 på nettleie.

Ser for meg å sette monitorering på laderen for husets strømbruk, og tilpasse lade-effekten deretter. Mer å spare på dette enn å lade når strømmen er billigst iallefall. 


Flere som har fått slik nettleie i nye året?

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

Burger

#1
Det virket litt komplisert ja, med 13kw på en time i topp en måned så får jeg

((fastledd / 12) + (13 * 62.5)) / antall kwt den måneden + 30.04 øre

Så la oss si fastleddet er H4 og 2000 kwt den måneden.
(( 3400 / 12) + ( 13 * 62.5)) / 2000 + 0.3004 = 84.8 øre pr kwt brukt den måneden.

Det som gjør det morsomt er at de har en sum på årsbasis, en på månedsbasis og en på kwt. Det virker på meg som om det er to grunner til dette.


  • Man kan ikke lett regne ut hva det faktisk koster
  • Det er lagt opp i netteiers favør. Du klarer ikke å unngå slemme topper. Besøk og man har vært på tur, elbiler lades, lager mat, alle har dusjet, kjøleskapdør og fryser har vært åpnet noen ganger, turklær i vaskemaskin etc. Eneste måten man kan få ned dette på er å ha batteribank og jevne ut forbruket utover døgnet

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Truls Antonsen

Jo men er det 62,5 for hele 13 effekten, så fremstår det litt «tilfeldig» hva effektleddet blir. Om en normalt har 9,9kW som effekt, og spretter opp i 10,1kw en måned, koster jo denne 0,2kw økningen 120kr... Dvs fra 9.9x50 til 10,1x62,5...eller fra 500 til 625,-...




Sent from my iPhone using Tapatalk

Burger

Jeg tror du har rett Truls, men jeg klarer ikke å tolke teksten om man skal gange kwt på den værste timen eller ikke.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Svein_H

Send en mail til nettselskapet og spør, mye bedre med et korrekt svar fra kilden enn at vi skal sitte her og spekulere. Men da forsvinner kanskje litt av moroa med et forum... ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Truls Antonsen

Har gjort det...men tar tid å få svar..


Sent from my iPhone using Tapatalk

eisa01

Sitat fra: Burger på onsdag 01. januar 2020, klokken 22:13
Det som gjør det morsomt er at de har en sum på årsbasis, en på månedsbasis og en på kwt. Det virker på meg som om det er to grunner til dette.


  • Man kan ikke lett regne ut hva det faktisk koster
  • Det er lagt opp i netteiers favør. Du klarer ikke å unngå slemme topper. Besøk og man har vært på tur, elbiler lades, lager mat, alle har dusjet, kjøleskapdør og fryser har vært åpnet noen ganger, turklær i vaskemaskin etc. Eneste måten man kan få ned dette på er å ha batteribank og jevne ut forbruket utover døgnet
Hvis det går i netteiers favør, så må de sette ned prisene årene etter fordi de har tjent for mye. Effektprising er bare en annen metode å fordele kostnadene, det endrer ikke hvor mye som blir fakturert totalt fra nettselskapet

Jeg regner med prisplanen er 37.5 kr/kW for de første 5 kW, så 50 kr/kW for de fem neste osv. Men ja, blir fort komplisert å forholde seg til med slik progressiv prising! De differensierer jo allerede på årsavgiften basert på sikringsstørrelse, så det burde nesten vært unødvendig og også gjøre det på effektprisingen. Mulig de har gjort dette for at de fleste skal ha uendret nettleie totalt?

Truls Antonsen

De skriver i artikkelen sin at de regner med ca 80% av kundene vil ha uendret avgift.
For min del med elbil kan den med lademønsteret med 11kw på natt bli høy, så har justert ned effekten slik at jeg totalt på huset er på 9,9kW denne måneden.
Men med data for desember, må jeg ned på 7.25kw for å ha samme nettleie som før, siden kWh-prisen har gått ned 15 øre og slitt erstattet med effekt.
På måneder med mindre forbruk/sommer, nå jeg ned enda mer i effekt, som sikkert ikke blir noe problem, da bilen bruker mindre strøm...
Men, må tilpasse seg aktivt her...og utover en SMS med link til nettselskapet, har det vært lite fokus på det.


TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

#8
Her vil nok "early adaptor" ha mest å vinne. De som raskest tilpasser seg den nye virkeligheten. Når massene har tilpasset seg vris kostnadsskruene til enda hardere.

Eller omtrent som det vi nå opplever med stadig reduserte insentiver for å kjøpe elbil.

VVB er husets største enkeltforbruker. Vi har egen bimåler på vår og ser at den trekker like mange kWt som en hel leilighet i huset vårt. Samtidig kan den med meget enkle grep styres på en intelligent måte og brukes til å jevne ut forbrukstopper i huset.

Vi monterte akkurat opp en Eddi variabel sinus omformer på vår VVB, og har nå full kontroll med både tid og strømstyrken på denne. Nå varmer vi den 300l store vanntanken når strømmen er rimeligst mellom kl 12:00-15:00 og 01:00-05:00, og har satt et tak for ønsket strømtrekk.

Hadde vi hatt solceller ville eventuell overproduksjon gått til VVB og/eller lading av elbiler.

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at vi er forhandler av denne varen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. januar 2020, klokken 06:12

Vi monterte akkurat opp en Eddi variabel sinus omformer på vår VVB, og har nå full kontroll med både tid og strømstyrken på denne. Nå varmer vi den 300l store vanntanken når strømmen er rimeligst mellom kl 12:00-15:00 og 01:00-05:00, og har satt et tak for ønsket strømtrekk.

Snakker Eddi og Zappi sammen? Det nytter jo ikke å ha flere ting som uavhengig driver og lastbalanserer mot hovedsikring.

Det jeg ønsker meg er noe som kan styre VVB, elbilladere og husvarme opp mot effektbruk i huset og tid på døgnet i prioritert rekkefølge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#10
Selvfølgelig snakker de sammen og du velger selv alle parameter for maks sikringslast, prioritering etc.

Inntill 6 enheter snakker sammen. f.eks 2x Zappi, 2x Eddi, Harvi og HUB for  full kontroll via app.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Truls Antonsen

Snakket med nettselskapet i går, og prisingen er først 37,5 for første 5 kw, deretter 50 for neste 5kw osv

Avregnes pr klokketime, likt med forbruk pr time på Elhub.

Ser for egen del forskjell i forbruk før/etter elbil, så der jeg har mest å hente. Har varmepumpe på både gulvvarme og varmtvann.


Har ett grunnforbruk på 1-2kw, men med topper hver lørdag pga elektrisk tilleggsvarme for å kjøre 70 grader på varmtvann for desinfeksjon. Denne varer mer enn en time, og jeg sliter med å finne løsning for å justere denne da jeg ikke har tilgang på SW i varmepumpestyring.. Noen tips?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Truls Antonsen

Bildet til forrige post:



Sent from my iPhone using Tapatalk

Orbit

Sitat fra: Truls Antonsen på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:28
Har ett grunnforbruk på 1-2kw, men med topper hver lørdag pga elektrisk tilleggsvarme for å kjøre 70 grader på varmtvann for desinfeksjon. Denne varer mer enn en time, og jeg sliter med å finne løsning for å justere denne da jeg ikke har tilgang på SW i varmepumpestyring.. Noen tips?
Kan du stille klokken på varmepumpen med et avvik til riktig tid, slik at desinfeksjonen kommer på et gunstig tidspunkt? Det vil da også kreve at temperatur gjennom døgnet forskyves tilsvarende i innstillinene, men dersom du ikke ser så mye til dem til daglig er det kanskje levelig?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen

Har gjort det allerede...den starter lørdag 00:00...men klokka er 30 min feil, slik at den fordeles på 2 timer. Men den bruker mer enn 1 time...slik at time 2 blir høyere. Men kan sikkert finne optimalt «avvik» med fx 45 min i hver time.
Er forøvrig 3ph denne heateren, kanskje se på mulighet for å redusere effekt til 2x2kw i stedet for 3x2kw...men det må sjekkes mtp skjevlast..



Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA