Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autonom kjøring nivå 4 (Poll)

Startet av Motorwatt, tirsdag 31. desember 2019, klokken 16:38

« forrige - neste »

IbizaMan

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. januar 2020, klokken 14:35
Sitat fra: Handyman på torsdag 02. januar 2020, klokken 14:02
FSD er ingen offisiell definisjon på nivå for selvkjøring. Det er en «fremtidsvisjon» på det mange oppfatter som autonomi level 4 og 5.
Når Tesla lanserte FSD med AP2 var det veldig mange (inkludert Tesla) som i praksis satte likhetstrekk med level 5 (bilen kan hente deg på jobben). I 2019 tonet de det kraftig ned, og bruker det nå mere som ett sett med funksjoner (NoA, automatisk filbytte, smart summon, automatisk parkering, trafikklys og stoppskilt håndtering) i en pakke, som ikke i seg selv er nok til hverken level 4 eller 5.

Ja, ser at Tesla nå har tonet ned hva som ligger i FSD begrepet på sine nettsider. Det er nok klokt ettersom de nå har fått et enormt fokus på hva dette egentlig vil si praksis og hvilke lovnader de må levere på framover.

Ser man nærmere på hva som ligger i definisjonene på Level 4 og 5 i henhold til SAE-J3016 (som vel er å anse som de meste offisielle definisjonene p.t.)  så ligger vel Tesla nå et sted mellom Nivå 2 og 3. Jeg føler meg rimelig sikker på at vi aldri kommer til Nivå 4 med dagens biler og HW. Steget fra f.eks. 3-4 er jo enormt mye større enn steget fra 2-3. For ikke å snakke om steget fra 4 -5.

Jeg er stor tilhenger av det Tesla har fått til rundt "selvkjøring" og det er jo grisemorsomt å følge med utviklingen både hos Tesla og andre i tiden som kommer. Nivå 4 er mange år frem i tid og Nivå 5 tror jeg kanskje ikke jeg er ung nok til å få oppleve dessverre.......  :(

Det som er mer interessant å forstå er hva som faktisk kommer til å bli levert under betegnelsen "FSD" i tiden som kommer og hvor stor nytteverdi dette egentlig representerer på norske veier og forhold.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA