Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor går grensen for at elbilen er miljøvennlig?

Startet av elektrolux, tirsdag 31. desember 2019, klokken 06:20

« forrige - neste »

Rævedilter

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:30
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 08. januar 2020, klokken 18:25
Svenskene flyr 1/4 så mykje som oss innenriks.
Totalt (innen- og utenriks) halvparten.
Så ikkje presist av meg, men relativ klar trend.
Normenn flyr 10 ganger så mykje innenriks som snitt i EU.




https://www.faktisk.no/faktasjekker/0nW/nordmenn-flyr-na-fire-ganger-mer-enn-svenskene-vi-er-pa-europa-toppen
https://www.framtiden.no/aktuelle-rapporter/811-norge-pa-flytoppen-2/file.html

Jeg har faktisk sett meget nøye på dette! Når det hevdes at "nordmenn flyr fire ganger mer enn svenskene" så må man naturligvis se på total flyvning, både innenlands og utenlands og flyvninger mellom to utland. Konteksten her er jo CO2-utslipp og det er en global utfordring. Nordmenn må altså stå ansvarlig for alle sine CO2-utslipp i fly, uavhengig av hvor de skjer. I dette tilfelle synes jeg at faktisk.no bommer katastrofalt når de bare knytter utsagnet til innenriks flyvning.

Selv tar jeg gjerne Finnair til Helsinki og deretter til Seoul Sør-Korea) og samme retur. Det eneste som registreres i norske statistikker er turen til Helsinki (altså ca 6% av CO2-utslippet).

Min påstand er at svensker reiser like mye utenlands med fly som nordmenn (og dansker enda mer) og reisene utenlands overgår innenriksreisene mange ganger (i følge statistikk jeg har sett på). Om du mener noe annet, får du dokumentere det!

Hadde du giddet å lese linkene står det der, nordmenn flyr nesten dobbelt så mykje utenriks som svenskene:

emurof

Sitat fra: arthur på fredag 10. januar 2020, klokken 09:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 09. januar 2020, klokken 21:32
Sitat fra: arthur på torsdag 09. januar 2020, klokken 08:12
Samlet sett slipper internett ut like mye CO2 som flytrafikken, men ikke alle er villig til å logge av?

Internett slipper ikke ut CO2! Strømmen som driver Internett kan enkelt bli fornybar!

Huff da, beklager at du (også) klarte å misforstå dette, men det er omtrent teksten som brukes i diverse sammenhenger mht hvilken energi som brukes til å drive internettet i forhold til f.eks flytrafikken.

La meg heller endre teksten til f.eks;

Når du leser denne artikkelen bidrar du til CO2-utslipp. Klimagassutslippene fra bruk av internett er like store som utslippene fra all flytrafikk i ... ( https://transitmag.no/2018/12/15/nar-du-er-pa-internett-sa-bidrar-du-til-klimaendringer-hevder-danske-forskere/)

eller

Samlet sett slipper internett ut like mye CO2 som flytrafikken, men ikke alle nettaktiviteter er like klimabelastende. (https://forskning.no/internett-klima-teknologi/slik-bruker-du-internett-med-god-klimasamvittighet/1348425 )

Hvis du fortsatt ikke tar poenget så kan du henvende deg til f.eks Norsk Språkråd?

Jeg tror ikke du skjønte hva han prøvde å si. Han påpeker at det er strømproduksjonen som fører til CO2-utslipp, og at strømproduksjon kan gjøres fornybar - som da vil redusere CO2-utslipp igjen.

Når det er sagt, er det snakk om at Tesla driver og ser på elektriske fly, så det er ikke umulig at Musk revolusjonerer luftfarten også. Kanskje elektriske fly for kortere avstander i utgangspunktet, og SpaceX til lengre avstander (lavere utslipp også her, selv om planen er å benytte raketter som går opp i atmosfæren og så ned igjen på for eksempel andre siden av jorden).

jkirkebo

Sitat fra: emurof på onsdag 15. januar 2020, klokken 08:27
Når det er sagt, er det snakk om at Tesla driver og ser på elektriske fly, så det er ikke umulig at Musk revolusjonerer luftfarten også. Kanskje elektriske fly for kortere avstander i utgangspunktet, og SpaceX til lengre avstander (lavere utslipp også her, selv om planen er å benytte raketter som går opp i atmosfæren og så ned igjen på for eksempel andre siden av jorden).

Rakettene vil også bli drevet av fornybart drivstoff. Den nye Raptor-motoren går på metan, som skal produseres ved at man spalter vann (elektrolyse) i oksygen og hydrogen. Hydrogenet kombineres med CO2 i Sabatier-prosessen til CH4 (metan) mens oksygenet brukes som det er (begge deler komprimeres og kjøles ned til det er flytende). All energi-input kan komme fra fornybare kilder, og siden en del av metanet vil bli forbrent utenfor atmosfæren kan hele prosessen faktisk bli karbon-negativ.

Det er samme prosess som man skal bruke for å produsere drivstoff på Mars, men prosessen og utstyret må selvsagt utvikles og testes her på jorden først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emurof

Det høres jo enda bedre ut.

SpaceX og Tesla burde vel slå seg sammen til ett selskap. Og verdens flyselskaper vil bli utkonkurrert, akkurat som produsentene av fossilbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA