Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor går grensen for at elbilen er miljøvennlig?

Startet av elektrolux, tirsdag 31. desember 2019, klokken 06:20

« forrige - neste »

arthur

I min del av verden (landet) foregår all boligutvikling, og utvikling generelt, i nærheten av trafikknutepunkt og hvor tilgangen til kollektivtransport er best. Dette er ikke bifallt av alle da vi nordmenn har en tendens til å ville bo hvor vi selv vil og samtidig forlange at det offentlige skal legge til rette for det hva angår infrastruktur samtidig som det ikke skal koste noe (for den enkelte).
Og hvordan opptrer da publkum i forhold til å benytte seg av kollekttransporten? Tja, de kjøper en Tesla og kjører denne i kollektivfeltet! Joda, litt satt på spissen, men heller ikke så mye på spissen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på onsdag 01. januar 2020, klokken 12:58

Det har vært en økning i (personbiler) bilparken (1,85 millioner til 2.8 millioner i dag) bare siden 2000 og var livet så mye mindre verdt å leve da?

Økonomi (skatter og avgifter) er et, men fortsatt bare et, virkemiddel, men det må holdningsendringer til skal det monne. Jeg tror det er mulig.

Interresante tall. Jeg var ikke klar over at økningen var så stor. Kjører vi tilsvarende mer også, eller fordeler vi kilometerne på flere biler?

Flytrafikken har økt. Kollektivtrafikken, ihvertfall på Østlandet, har økt. Reiser vi mye mer enn for 20 år siden? Hvorfor det?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hgs

Sitat fra: automat på onsdag 01. januar 2020, klokken 18:23
Sitat fra: arthur på onsdag 01. januar 2020, klokken 12:58

Det har vært en økning i (personbiler) bilparken (1,85 millioner til 2.8 millioner i dag) bare siden 2000 og var livet så mye mindre verdt å leve da?

Økonomi (skatter og avgifter) er et, men fortsatt bare et, virkemiddel, men det må holdningsendringer til skal det monne. Jeg tror det er mulig.

Interresante tall. Jeg var ikke klar over at økningen var så stor. Kjører vi tilsvarende mer også, eller fordeler vi kilometerne på flere biler?

Flytrafikken har økt. Kollektivtrafikken, ihvertfall på Østlandet, har økt. Reiser vi mye mer enn for 20 år siden? Hvorfor det?

Nå har befolkningen økt fra 4.5 til 5.3 mill i samme periode da, det bør jo nevnes. Men ja, det er veldig mye unødvendig matpakkekjøring i storbyene der mange fint kunne tatt kollektivt, syklet eller gått.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

turfsurf

Sitat fra: automat på onsdag 01. januar 2020, klokken 18:23

Interresante tall. Jeg var ikke klar over at økningen var så stor. Kjører vi tilsvarende mer også, eller fordeler vi kilometerne på flere biler?
Vel, det fordeles på flere personer og. I samme perioden har befolkningen økt med 20%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Sitat fra: automat på onsdag 01. januar 2020, klokken 18:23
Interresante tall. Jeg var ikke klar over at økningen var så stor. Kjører vi tilsvarende mer også, eller fordeler vi kilometerne på flere biler?
Er også veldig vanskelig å få til samkjøring har jeg erfart. På vei til jobb så bor det 3 stk jeg deler kontorbygg med og ett par som jobber i ett av nabobyggene. Ingen vil være med på samkjøring.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Daruu

Antall registrerte biler trenger ikke bety så mye, man får som kjent ikke kjørt mer enn 1 om gangen uansett...

Vil tro det er flere som har flere biler for å dekke sitt totale behov.
Det må da være bedre totalt sett for miljøet å kjøre en liten nyere bil, typ eup eller lignende som daily driver samt ha en større(eldre) bil som man kan bruke de gangene man virkelig trenger det.

Skulle jeg ha dekket alle mine bilbehov med kun 1 bil måtte jeg ha hatt typ en land cruiser...
2020 VW Eup range

emurof

#36
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 31. desember 2019, klokken 06:20Mazda mener ved  rundt 35 kWt batterikapasitet:

Mazda har ingen troverdighet.

Videre:

"I kalkulasjonene har Mazda også inkludert et batteriskifte ved omtrent 160 000 kilometer."

Det må være trolling fra deres side.

SitatHar ofte selv argumentert for at de stadig større elbilene folk bytter ut fullgode dieselbiler til, ikke nødvendigvis gagner miljøet. Føler nå at jeg får en bekreftelse på at teorien min har et visst gehalt.

Selvsagt gagner det miljøet å velge elbil fremfor diesel. Du har ikke fått bekreftet noe, da Mazda ikke er noen god kilde i denne saken.

emurof

Sitat fra: automat på onsdag 01. januar 2020, klokken 17:58Dette er interressant. I Norge har vi en befolkning der mange har et sterkt ønske om å bo desentralisert. Og vi bor spredt, selv i relativt bynære områder. Boligbyggingen gjennom mange tiår har skjedd etter helt andre kriterier enn effektiv kollektivtrafikk.

Skal vi snart innse at desentraliseringspolitikken er miljøfiendtlig?

z4rd

Enig i at Mazda definitivt ikke er en god kilde. De har plutselig kommet på banen med løsningen, i sitt produkt.

For så vidt enig i at desentralisering ikke er optimalt for miljøet, men vi er nødt til å bo rundt omkring, slik at vi fortsatt kan claime vårt land. Men det blir fort en annen diskusjon igjen...

Personlig har vi ila de siste årene gått fra alltid å ha to biler i husholdningen (to dieselbiler eller én bensin og diesel) til å kun ha 1 elbil (med god rekkevidde) til alle formål. Jeg vil påstå at vårt lokale avtrykk er i alle fall blitt bedre. Total kjørelengde i året nå er på ca det samme.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

arthur

Sitat fra: Daruu på onsdag 01. januar 2020, klokken 20:00
Antall registrerte biler trenger ikke bety så mye, man får som kjent ikke kjørt mer enn 1 om gangen uansett...

Vil tro det er flere som har flere biler for å dekke sitt totale behov.
Det må da være bedre totalt sett for miljøet å kjøre en liten nyere bil, typ eup eller lignende som daily driver samt ha en større(eldre) bil som man kan bruke de gangene man virkelig trenger det.

Skulle jeg ha dekket alle mine bilbehov med kun 1 bil måtte jeg ha hatt typ en land cruiser...

Det finnes dokumenterbare tall for gjennomsnittlig kjørelengde på personbiler og den har ikke endret seg i særlig grad i de siste tyve årene hvor antall personbiler har økt med 50%. Deilig å slippe å synse så mye (uten noe egentlig grunnlag for synsingen) når det finnes statistikk for slikt.

https://www.dinside.no/motor/ikke-siden-1971-har-bilene-vare-kjort-kortere/66587894
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 08:57

Det finnes dokumenterbare tall for gjennomsnittlig kjørelengde på personbiler og den har ikke endret seg i særlig grad i de siste tyve årene hvor antall personbiler har økt med 50%. Deilig å slippe å synse så mye (uten noe egentlig grunnlag for synsingen) når det finnes statistikk for slikt.
Riktig det, og da er det litt uærlig å ikke ta med at befolkningen har økt med 20% i samme perioden. Dvs at antall biler pr person har økt med 25%. Fremdeles mye dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. januar 2020, klokken 09:15
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 08:57

Det finnes dokumenterbare tall for gjennomsnittlig kjørelengde på personbiler og den har ikke endret seg i særlig grad i de siste tyve årene hvor antall personbiler har økt med 50%. Deilig å slippe å synse så mye (uten noe egentlig grunnlag for synsingen) når det finnes statistikk for slikt.
Riktig det, og da er det litt uærlig å ikke ta med at befolkningen har økt med 20% i samme perioden. Dvs at antall biler pr person har økt med 25%. Fremdeles mye dog.

Joda, man kan alltid pynte litt på tallene ved å runde ned, og opp, etter som det passer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Sitat fra: RJK på onsdag 01. januar 2020, klokken 07:00om 50 år sitter vi kanskje å flirer av elbiler (de som eventuelt lever så lenge), der man suser av gårde i en thoriumdrevet farkost av ett eller annet slag.

En thorium-drevet bil vil nok være en elbil like mye som dagens biler med batteri er det. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Daruu

Statistikk kan alltid tolkes på flere måter..

De bruker jo ikke eksakte tall, men en god form for "synsing" i artikkelen linket til over her også.
"Å måle hvor langt vi faktisk kjører er imidlertid en vanskelig øvelse. OFV har nemlig ingen egne verktøy for å innhente dataene.

– Kildene våre kan for eksempel være forsikringsselskap, Statens Vegvesen og reisevane-undersøkelser. Men da er det basert på at folk svarer ærlig, forklarer OFV-direktøren."

Det står også følgende:
" Tall forteller også at det er i Akershus folk kjører mest bil - ikke Finnmark, som mange kanskje tror.

– Det er fordi det i befolknings- og bedriftstette områder er mye arbeidsreiser og pendling, forklarer direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV til Dinside."
Hvor mye av den transporten burde ha foregått med kollektivtransport? Som kjent er tilbudet der en god del bedre i Akershus enn i Finnmark...

Hvor langt transporteres vi av ulike transportmidler i dag vs feks 10-15-20 år siden? Å da ikke bare med bil, men totalt?
SE feks her: https://www.faktisk.no/faktasjekker/0nW/nordmenn-flyr-na-fire-ganger-mer-enn-svenskene-vi-er-pa-europa-toppen

At vi generelt er mer ute å farter er klart, det henger vel sammen med flere ting, men det meste kan sånn jeg ser det veldig grovt forklares med at vi har bedre råd, men dårligere tid...
2020 VW Eup range

arthur

Sitat fra: Daruu på torsdag 02. januar 2020, klokken 10:44
Statistikk kan alltid tolkes på flere måter..

Javel. I min verden er en bil en bil og en kilometer en kilometer. Nå er det høyst sannsynlig at kilometrene som brukes i de tall jeg linket til er omtrentlige, men har du noe bedre eller mere relevant tall? Mener du at tendenser og trender som fremkommer bare er synsing eller representerer de en utvikling, endring eller mangel på sådan?

Uansett: Elbil er ikke Løsningen med stor L, men et lite skritt på riktig vei, ikke minst hvis man reduserer antall biler og bruker alternativ transport i stor/større grad enn hva som synes (jada, synsing) å være tilfelle.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA