Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny el-bil, hvilken?

Startet av errey, mandag 30. desember 2019, klokken 20:27

« forrige - neste »

errey

Hei!

Det er snart på tide å bytte ut min Ford Focus 2014 modell 1.6l 182HK med ny bil, og da tenker jeg i retning el-bil, altså da vår første el-bil. Har egentlig vært fornøyd med Ford'en. Den har vært feilfri, og vært god og morsom på veien. Jeg kjører ca 20.000 km i året, og bilen er for meg ikke bare et fremkostmiddel. Det må være noe glede med bilen, noe som gir det lille ekstra. Når jeg kjøpte Ford'en ny i 2014 så syntes jeg at jeg fikk mye bil for pengene.

Vi har to biler i husstanden. Jeg har Focus'en som jeg bruker mest, og så har vi en Ford Mondeo stasjonsvogn utenom som min samboer bruker og som vi bruker som felles bil til ferier/turer etc. Vi har to barn og 1 hund. Begge bilene vil ha to barneseter bak.

Jeg har i mange år hatt veldig sansen for Tesla, og måten de håndterer software og oppdateringer på appellerer veldig til meg (er dataingeniør av yrke). Av det jeg har hørt og lest så fungerer dette veldig bra hos Tesla i motsetning til flere andre merker. Ulempen med Tesla har for min del vært prisen, 8-900k har ikke vært aktuelt. Med Tesla Model 3 så ble jo dette annerledes, men selv den kommer godt over 400k med den konfigurasjonen jeg ønsket meg. Et annet ankepunkt med Tesla var at de ikke hadde servicesenter her i byen (Haugesund), jeg følte det blir stress å måtte kjøre til Stavanger for den minste ting. Nå åpner de snart nytt senter og verksted i Haugesund, så det blir en game changer. All oppmerksomheten i media rundt antall feil og ventetider på service har også gjort at jeg har vært litt skeptisk til Tesla.

Jeg stilte meg derfor i "kø" på VW sin første store satsing på ny plattform, VW ID.3 1st. Der så jeg potensiale for en god bil under 400 000 kr, og jeg tenkte at tyskerne har erfaring med storskala produksjon, det er god kvalitet og et velorganisert serviceapparat. Jeg hadde sett for meg VW ID.3 Max, men av det jeg hørte kom den til å krype godt over 400 000 kr. Jeg har også vært å sett den, sittet i den å studert den i noen timer og jeg fikk aldri den "wow"-følelsen og det smilet som bare sa "denne MÅ jeg ha". Jeg tenkte at den ikke er verdt ~440 000 kr, så Plus-modellen var alternativet. Samtidig føler jeg også mye usikkerhet og risiko rundt dette med software, oppdateringer og den "infotainment"-biten. VW har noe på gang med "vw.os" og de skal bygge opp en helt ny enhet med mange softwareutviklere og de skal standardisere på ett system på tvers av konsernet, men dette tar tid. Jeg har lest at Audi e-tron har en rekke problemer med app'en, og jeg er en person som hadde irritert meg grønn over slike feil. Da synes jeg det bedre uten noen ting slik jeg har det i dag, enn å ha masse forventninger og så fungerer ikke ting som jeg forventer det.

Etter litt betenkningstid har jeg bestemt meg for å legge litt mer penger i potten og gå opp en størrelse på bil. Jeg har prøvd Tesla Model 3 og syntes spesielt at bagasjerommet var lite praktisk, fikk for eksempel ikke inn barnevognen der.

Akkurat nå banker hjertet mitt mest for Tesla Model Y. Den ser praktisk ut, god plass, og jeg får i hvert fall den lille wow-følelsen når jeg setter meg bak en Tesla.

I denne prisklassen er også Polestar 2 en bil jeg har snust litt på. Jeg digger designet på den, virkelig en fin bil! Men mindre igjen enn Tesla Model Y. Jeg liker også Polestar og kombinasjonen Android Automotive OS. Men når de vil være i samme prisklasse så sliter jeg med å velge den som er en god del mindre. Da er kanskje Polestar 3 et alternativ, men den vet jeg ingenting om. Polestar er også noe "nytt" igjen. Nå har jo Tesla noen år på baken, de har prøvet og feilet og ting blir bedre og bedre vil jeg tro. Polestar har sagt de skal utnytte Volvo sitt apparat, og de skal hente og bringe bil og alt det der, men synes fremdeles det er en del usikkerheter rundt dette.

VW ID.4 er også en bil jeg kommer til å følge med på, det samme med Skoda sin.
I og med at jeg er en "Ford-venn" er helt klart Mach E også en jeg har snust litt på, den modellen som starter på 422 000. Designet på Mach E har ikke helt vokst på meg ennå, men det kan nok jobbes med. Plassen virker også å være mindre enn Model Y. Den Mach E first edition til 600k er uaktuell. Jeg vet det er delte meninger om denne store "paden" i bilen, men jeg liker det konseptet, og her går jo Mach E all-in, og de går ut allerede nå og lover OTA oppdateringer.

Men akkurat nå så er Tesla Model Y favoritten.

Hva tenker dere?

- Hvordan er Tesla for tiden? Jeg ser det er en tråd her med feil på TM3 som har vokst seg godt over 60 sider på forumet. Er det bagateller? Er servicen god? Blir det fikset? I min hverdag så vil det være en veldig stressfaktor og skal måtte levere inn bilen og la den stå der over lengre tid. Vi er nødt til å ha to biler. Ser dere at kvaliteten og antall feil går rett vei?

- Denne autopiloten til 50 000 tenker jeg en del på. Er det verdt 50 000 kr? Trenger jeg det? Hva får jeg av funksjonalitet om jeg ikke velger Autopilot? Eksempel; På min Focus fra 2014 har jeg følgende: 1) Blindsonevarsler med lys i sidespeil, 2) Automatisk lukeparkering, 3) Skiltgjenkjenning, 4) "Lane keeper", 5) Vanlig cruise control (ikke adaptiv) og 6) Automatisk brems i en viss hastighet (tror det er under 40 km/t eller noe).

DagfinnN

#1
Sitat fra: errey på mandag 30. desember 2019, klokken 20:27
- Denne autopiloten til 50 000 tenker jeg en del på. Er det verdt 50 000 kr? Trenger jeg det?
For FSD (Full self driving) får du i dag intet - eller nesten. Eneste kanskje smart summon og autopark? I framtida, hvem vet. Kanskje blir det mye verdt en gang, men når?
Autopilot (som bilen har) inneholder TACC og Lane assistent. Det er det viktigste. Jeg henter en TM3 i morra og valgt ikke FSD.
Men så har jeg dette i vår S100D.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Electrix

#2
Vi er veldig godt fornøyd med vår Model3. Vi er familie på 5 og bruker den på ferieturer, inkludert 1 ukes telttur. Bruker takboks når vi skal ha ekstra mye med, men det gikk bra uten takboksen på tur i jula med gaver og alt. Da kjørte vi litt over 300 km 0 grader der mesteparten er motorvei 100/110 + ca 30 min ferge og ladet opp igjenb på 9A der. Stoppet bare 5-6 min på supercharger på hjemveien pga vi skulle på etannet besøk rett etter vi kom hjem og ville ikke tyne rekkevidden helt da.

Har bare hatt et problem og det var at glasstaket måtte tilpasses litt for å få på takbøylene, men det ordnet de på kort varsel. Tror det er veldig stedsavhengig hvor det er problemer, og så er det en del som har ekstremt høye forventninger. Leser også stadig om folk som får dekket feil/skader selv om bilen er utenfor garanti og så klager de fordi de ikke får dekket leiebil.

Må bare legge til at vi også er veldig fornøyd med Leafen vår som har vært så og si problemfri i sine 7 år nå, men jeg merker at jeg smiler litt mer hver gang jeg kjører Teslaen, og tenker at det er gøy å kjøre bil...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Det virker som du har mer lyst på en mobil gadget enn et framkomstmiddel, og da er nok et av Tesla sine kjøretøy midt i blinken. Prøvekjør en Tesla 3 så blir du nok overbevist. Ville sagt en brukt S, men som du sier med lang vei til nærmeste servicesenter er det nok bedre å satse på en 3er.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kiwiehelt

Hiver meg på denne jeg også, uten å skrive nytt tema.

Jeg er også på utkikk etter ny bil, trenger denne begynnelsen av april og max 400 000kr.

De jeg har sett på er, Kia E-niro, Hyundai Kona, Kia E-Soul, Opel Ampera.

Det er først og fremst disse med 400+ km i rekkevidde som jeg trenger.

E-niro er det lang venteliste, Kona 6mnd, E-Soul og Ampera kan du få nesten på dagen.

Ser det ligger noen på finn til salgs av E-niro og Kona, men føler disse er overpriset?

Et annet spørsmål, er det noe forskjell på Kona 2019 kontra 2020? Ser de skal komme med nye utstyrsvarianter(mail fra selger) Life, Trend og Premium, 334 000, 350 000 og 380 000 kr.

ToWalkOrDrive

Jeg hadde en Tesla Model S i 4,5 år, og var godt fornøyd med den, men den måtte på verkstedet ofte. Men Tesla var veldig greie på å gi lånebil. Etter hvert ville de heller kjøre meg til jobb, og hente meg, som føltes litt vel intimt. Hvis du skal gå for brukt Tesla ville jeg ikke kjøpt eldre enn 2015/2016, selv om de heller ikke er feilfrie.

Etter å ha gått over til Tesla Model 3 Performance i mars så har jeg kjørt 15.000 km uten noen feil. Den fungerer fantastisk. Men hvis du skal kjøpe en Model 3 så bør du kjøpe en eller annen moderne kompakt-barnevogn som slår seg veldig sammen. Bør gjerne og ha takboks, evt tilhengerfeste-bagasjeboks (som kan gi 500liter ekstra bagasje)...eller selvfølgelig....vente på Model Y. Den ser ekstremt lovende ut. Velger du 5-setersversjonen så får du en bil som er omtrent like høy som en Model X (etter siste rapporter), og med veldig stor bagasjeplass kan det virke som.

Kan uansett garantere en ting: Kjøper du en Model 3 kommer Mondeoen til å stå parkert veldig mye mer.

Sånn ellers kan jeg nevne at Kia e-niro har utrolig mye større barnesete/baksete-plass enn Hyundai Kona. Særlig hvis en selv er høy. Har prøvekjørt Kona, men ulempen er jo fremhjulsdrift, så den spinner hver gang en skal litt kjapt i gang...mens Tesla Model 3 sitter klistret (har kun prøvd 4-hjulsdrift av den, men 2-hjulsdrift går på bakhjulene, som er bra når vekten skiftes bakover ved aksellerasjon).

Det beste med Tesla Model 3, (utenom rask aksellerasjon, god i svinger, god benplass, og ok bagasjeplass (ta vekk lokk i bunn av bagasjerommet)) er superladenettverket, som nå vil bli økt med V3-ladere, som kan gi opp til 250kW (til Long Range på Tesla Model 3 for eksempel). I tillegg bygger de ut mange nye lengst nord i Norge, mens landet for øvrig er godt dekket. Standard Range kan ikke lade like fort, men fort likevel (jeg ville strukket meg mye for Long Range, om en tenker å kjøre en del langt). Når det er sagt så er ladenettverket i ferd med å bli så bra utbygd at du kommer deg over alt, og skjermen viser hele veien forslag i navigasjonen.

Det andre er infotainmentsystemet, som ingen andre matcher. Det kommer nye funksjoner hele tiden. For eksempel kan en nå se på TV når en lader (altibox). En kan og se Netflix....er så mye at en kan skrive mange sider...
https://electrek.co/2020/01/01/tesla-updates-2020-supercharger-map/

Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA