Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon borettslag

Startet av Myggsa, mandag 30. desember 2019, klokken 17:37

« forrige - neste »

Myggsa

Hei dere,
Jeg har lenge vurdert å kjøpe meg elbil, og den må jo lades.  Jeg er helt fersk når det gjelder både ladekontakter og hastigheter. Jeg bor i et borettslag hvor vi blir tilbudt følgende "ladestasjon": https://www.ledonline.no/ladeboks-elbil-m-jordfeil-ladeboks-elbil-schuko-m-maler.html#tab-product2 ". Jeg stusser litt over dette. Er dette egentlig en skikkelig ladestasjon? Eller bare en fancy stikkontakt? Hvilken ladehastigheter kan jeg feks forvente?  Prisen er på ca 6000kr /m montering.

M

siforko

Det er nok bare en fanzy stikkontakt. Du må fremdeles bruke laderen som følger med bilen. Ville heller valgt en ladeboks som kan gi deg minimum 16A
Bestillt ID4, men angrer nå

automat

Sitat fra: siforko på mandag 30. desember 2019, klokken 17:46
Det er nok bare en fanzy stikkontakt. Du må fremdeles bruke laderen som følger med bilen. Ville heller valgt en ladeboks som kan gi deg minimum 16A
Det kan jo hende borettslaget ikke ønsker man skal lade med 16A pga totalbelastning. Men en type-2 ladestasjon kan jo også begrenses til under 10A, og vil være en mye bedre løsning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: Myggsa på mandag 30. desember 2019, klokken 17:37
Hei dere,
Jeg har lenge vurdert å kjøpe meg elbil, og den må jo lades.  Jeg er helt fersk når det gjelder både ladekontakter og hastigheter. Jeg bor i et borettslag hvor vi blir tilbudt følgende "ladestasjon": https://www.ledonline.no/ladeboks-elbil-m-jordfeil-ladeboks-elbil-schuko-m-maler.html#tab-product2 ". Jeg stusser litt over dette. Er dette egentlig en skikkelig ladestasjon? Eller bare en fancy stikkontakt? Hvilken ladehastigheter kan jeg feks forvente?  Prisen er på ca 6000kr /m montering.

M

Det er en fancy stikkontakt, med en pris som er 3x så høy som den burde være. B-vernet er den dyreste komponenter her, og det koster en drøy tusenlapp. Resten er en kapsling til et par hundrelapper og en kontakt til maks en hundrings. Så her tjener noen STORE penger....

Om det er dette som styret mener dere skal kjøpe så har de gjort en meget slett jobb.

Du får ordentlige ladestasjoner med type 2 uttak til en drøy tusenlapp mer enn den prisen der, som også har samme type vern innebygget.

10A er heller ikke all verdens. Om de mener 10A er maks som kan tas ut pga. begrensning på tilførsel burde de heller gått for en lastbalansert Zaptec-løsning. Da kunne alle fått ladet med 32A når kapasiteten er god nok, samt at man hadde fått integrert måling av strømforbruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Myggsa

Tusen takk for gode svar. Jeg har sendt en melding til styret angående dette, men det ser ut som det er den løsningen alle el-bilene i borettslaget har. Enda et amatørspørsmål: er det slik at maksimal ladehastighet er 2.3 kW med en slik kontakt? Så sant det er snakk om 10a. Dette må da være i laveste laget for folk flest.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Myggsa på mandag 30. desember 2019, klokken 20:28
Er det slik at maksimal ladehastighet er 2.3 kW med en slik kontakt? Så sant det er snakk om 10a. Dette må da være i laveste laget for folk flest.
Ja, med husholdningskontakt (Schuko av tysk "Shutzkontakt") seier regelverket no max 10A. Dette er forsåvidt lavt, men faktum er at dei fleste har nok med dette over natta likevel. Om borettslaget er etablert med desse så vil det nok sitte langt inne å få ei anna boks. Avhengig av størrelsen på anlegget kan det tvinge seg fram utvidelse til eit anlegg  med automatisk fordeling etter kvart. Desse eksisterande boksane kan nok relativt lett byggast om med kontaktorstyring for å inngå delvis i eit nytt system, men det er ikkje sikkert det blir særleg billegare enn å bytte alt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Sitat fra: Myggsa på mandag 30. desember 2019, klokken 20:28
Tusen takk for gode svar. Jeg har sendt en melding til styret angående dette, men det ser ut som det er den løsningen alle el-bilene i borettslaget har. Enda et amatørspørsmål: er det slik at maksimal ladehastighet er 2.3 kW med en slik kontakt? Så sant det er snakk om 10a. Dette må da være i laveste laget for folk flest.

Alt kommer jo an på både din daglige kjøring, og hvor mange timer du kan stå koblet til laderen. Her lader du med en hstighet som tilsvarer 1 til to mils kjøring per time lading. Kjører du lengre enn det per dag til vanlig?

Uansett, de fleste står parkert hjemme minst 10 timer per døgn, og da har du altså nok strøm til et sted mellom 10 og 20 mil. Er det ofta at du kjører så mye daglig, er dette absolutt for lite, men tipper de fleste klarer seg lenge med dette.

Selv lader jeg på delt lader i borettslaget, og har mulighet for 7,4 kW effekt, og derved 7,4 kWh per time. Da fyller jeg bilen fra bortimot tom til full på rundt 9 timer, men kan ikke ha glede av å plugge inn når som helst (kan være opptatt), og jeg må uansett frem med kortet for å betale 20 kroner for en time, eller 10 kroner for halve effekten, dersom jeg vil forvarme fra ledning, som visstnok er eneste muligheten på min. Den tar ikke forvarming fra batteriet uten at jeg går ut og starter bilen.

Blir nok bedre med 2020-versjonen som vil ha app, men vet ikke om den vil støtte forvarming fra batteriet.

Men jeg hadde vært overlykkelig for den muligheten der, spesielt om jeg som leier blir inkludert, så om borettslaget plutselig ville finne på dedikere en plass per leilighet der det finnes bil i husholdningen, og sette opp tilsvarende ladere på alle plasser der det blir stående elbil, så hadde jeg hoppet til selv om det finnes enda bedre løsninger.

Tross alt, det var ikke den dyreste løsningen, og det er langt bedre enn ingenting eller slik det er hos oss.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#7
Lading av elbil i borettslag (og sameier) er et tema med flere sider.

Her er det varianter etter hvordan parkering er organisert, når borettslaget opprettet ladeplasser, økonomi, med mer.

En rangering kan være slik:
- Borettslag som ikke tillater noen form for lading. Disse blir det gjerne færre av, da lovverket gir beboer rett til å etablere ladeplass, men der det ikke er ikke faste parkeringsplasser vil være noe mer komplisert.

- Borettslag som benytter eksisterende elektrisk anlegg, opplagt med tanke på motorvarmer. Dette kan gå bra for et lite antall biler, men er etter dagens retningslinjer ikke innenfor. En midlertidig ordning, som må fases ut.

- Borettslag som legger opp standard stikk, med jordfeil vern type B, dvs. etter nye retningslinjer, eller ladestasjoner uten støtte for lastbalansering.
Det er her borettslaget trådstarter bor i er. Kostnaden kan variere sterkt, men det fungerer fint så lenge antall biler er lavt og kabelstrekk korte. "Ladeboksen" inneholder et jordfeilvern type B, og en måler, slik at forbrukt strøm kan leses av (manuelt). Det vil også være en kurssikring i tavlen der strømmen hentes fra.

En stor ulempe med løsningen er at den skalerer dårlig:
- Hver beboer / boks legger beslag på 10 A, uansett dag / tid på døgnet.
(Er en type 2 ladestasjon benyttet kan det settes en annen grense, fra 6 til typisk 16A.)

Eksempel med 10 A pr plass:
- Om borettslaget kan sette av 63 A x 230 V trefase IT = 25 kW til ladbare biler tilsvarer det 10 biler.
  Ved 80 A = 31 kW = 13 biler

Så lenge en har god kapasitet, dvs. tilstrekkelig effekt fungerer dette fint, men når antallet biler overstiger effekten er det stopp. Da må en enten øke effekten, som kan være kostbart, eller bygge om til et lastbalansert anlegg. I mange tilfeller vil det ikke lønne seg å benytte noe av eksisterende anlegg videre. Beboere må dermed betale en gang til, som kan være mindre populært.

Om den mye omtalte effektavgiften blir av en slik modell at høy effekt vil gi en større kostnad vil en slik løsning potensielt bli meget kostbar, spesielt på vinterstid ved at det blir høye effekttopper. Ved at det er få beboere som kan benytte ordningen blir det en høy kostnad pr. beboer.


- Borettslag som legger opp lastbalansert anlegg.
Det legges en eller flere kurser ut til parkeringsplasser, som beboere kan koble seg til. Det klargjøres for et større antall plasser, ved at kabel går forbi plassen, men det er ikke nødvendig å koble til flere en dem som faktisk trenger det fra starten av. Kostnader for installasjon er høyere, men en kan unngå å øke effekten inn, og flere kan få koblet seg til lading.

Om den mye omtalte effektavgiften blir av en slik modell at lavere effekt vil gi en redusert kostnad en slik løsning potensielt spare borettslaget for høye effekttopper, og dermed blir strømmen til ladeanlegget relativt billigere.

Det vil dermed være mulig å regne på en ny måte:

- Om borettslaget kan sette av 63 A x 230 V trefase IT = 25 kW til ladbare biler tilsvarer det 1500 km pr 12 timer ved 0,2 kWh km. Snitt kjørelengde pr. dag er ca 40 = 37 biler.

- Ved 80 A = 31 kW = 46 biler

Legg merke til, her er det bare 12 timer pr døgn som benyttes. Ved flere beboere som kan lade på dagtid vil tallene bli bedre.

- Borettslag oppretter noen dedikerte ladeplasser, som beboere om rullere på.
Plassene kan være med, eller uten lastbalansering, det viktige er at ladeplassen bare benyttes når bilen lades, så må den flyttes. Beboer betaler da bare for tiden en benytter plassen.

Tanken her er å utnytte de få plassene som opprettes best mulig. Tanken er god, og gjør at investeringen blir lavere. Men, det er noen ulemper:
- Komfort er den største ulempen, en må flytte bilen, mellom ladeplass, og p-plass, eller motsatt om det ikke var ledig når en kom hjem.
- Kostnad for å lade blir høy om en trenger å lade ofte. Dvs, passer best til dem som kjører lite.
- Passer best til biler med stort batteri, som ikke trenger å lade så ofte.
- Ikke praktisk for biler som krever at kabel står i for kunne forvarmes.
- Kostnader til administrasjon / innkreving av penger vil være en høy % av beløpet.
- Pris for å lade må være så høy at det er et insentiv for å flytte bilen.

En sammenligning jeg har benyttet ofte er fellesvaskeri. Mange borettslag ble bygget med, og en del har fortsatt fellesvaskeri. Fordeler: Slipper å bruke plass og penger på en vaskemaskin pr husstand, kan i stedet ha noen få solide, store vaskemaskiner.
Ulempe er det praktiske - må reservere tid, så må en gå til fellesvaskeri og vaske, og hente klær igjen, og en må betale en høy % av beløpet i administrasjon / innkreving av penger. (Kortsystem o.l.)

Det beste blir da både og: Noen fellesplasser, som gjester og beboere som kjører lite kan benytte. Kan også være aktuelt for beboere som har to ladbare biler, for å slippe to ladebokser, og likevel ha mulighet til å lade begge samtidig noen ganger.

Samtidig: Mulighet for beboer å få en ladestasjon med lastbalansering på sin egen plass.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på tirsdag 31. desember 2019, klokken 01:30

- Borettslag som legger opp standard stikk, med jordfeil vern type B, dvs. etter nye retningslinjer, eller ladestasjoner uten støtte for lastbalansering.
Det er her borettslaget trådstarter bor i er. Kostnaden kan variere sterkt, men det fungerer fint så lenge antall biler er lavt og kabelstrekk korte. "Ladeboksen" inneholder et jordfeilvern type B, og en måler, slik at forbrukt strøm kan leses av (manuelt). Det vil også være en kurssikring i tavlen der strømmen hentes fra.

En stor ulempe med løsningen er at den skalerer dårlig:
- Hver beboer / boks legger beslag på 10 A, uansett dag / tid på døgnet.
(Er en type 2 ladestasjon benyttet kan det settes en annen grense, fra 6 til typisk 16A.)

Eksempel med 10 A pr plass:
- Om borettslaget kan sette av 63 A x 230 V trefase IT = 25 kW til ladbare biler tilsvarer det 10 biler.
  Ved 80 A = 31 kW = 13 biler

Så lenge en har god kapasitet, dvs. tilstrekkelig effekt fungerer dette fint, men når antallet biler overstiger effekten er det stopp. Da må en enten øke effekten, som kan være kostbart, eller bygge om til et lastbalansert anlegg. I mange tilfeller vil det ikke lønne seg å benytte noe av eksisterende anlegg videre. Beboere må dermed betale en gang til, som kan være mindre populært.

Om den mye omtalte effektavgiften blir av en slik modell at høy effekt vil gi en større kostnad vil en slik løsning potensielt bli meget kostbar, spesielt på vinterstid ved at det blir høye effekttopper. Ved at det er få beboere som kan benytte ordningen blir det en høy kostnad pr. beboer.

Effektavgiften vil, dersom prisene legges "rett" kunne omgåes i mange tilfeller ved at bileier via bilens egen programvare stilles inn til kun å lade i de timene hvor forbruket ellers er lavt. Det fordrer selvsagt at man betaler etter faktisk effektbruk, og ikke anleggets makskapasitet, noe man må forvente at blir tilfelle.

I et lite borettslag vil slik "justis" kunne opprettholdes ved at man legger inn systemer som belønner og "straffer" brukerne etter dems egen ladefrekvens. Altså, de som for det meste lader i "de stille timer", får en lavere månedspris enn beboere som ofte lader på dagtid.

Det krever selvsagt at borettslaget på en eller annen måte kan se aktiviteten til hver ladeboks, i form av å ha innbakt systemer som varsler når visse standardverdier passeres, fremfor manuell "snoking" i hver enkelt beboers ladekurve.

Dersom det legges opp helt fritt for bruker, så vil ikke brukerne nødvendigvis se noen incentiv til selv å passe på ladingen, annet en ens personlige samvittighet. Da er det langt større sjanse for det skrekkscenariet du viser til at kan inntreffe.

Når det er sagt, om ladeboksene legges opp slik at man kan se forbruket per time, så er vel dette nesten så avansert og derved kostbart, at et lastbalansert system likevel er å foretrekke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Tragisk boks som krever bruk av ikke anbefalt "nødlader" ( Ladekladd ) for å lade bilen.

La inn anmeldelse på produktet, men den kommer ikke fram, og blir nok sensurert vekk i stedet for å bli lagt ut.

Ved bruk av slik "ladeboks" mister en både lastballansering mot andre ladende biler, og mot bygget. Hull i lovverket gjør at en slik løsning er lovlig.

Velger dere en slik løsning vil dere etter et vist antall ladepunkter ende opp med at bygget ikke har kapasitet til flere punkter, og må ha kostbar oppgradering av strøminntaket.

En rimeligere totalløsning er å gå for en ordentlig ladeløsning som i stedet for 2,3 kW gir inntil 22 kW for hvert ladeuttak, og uten oppgradering av byggets strøminntak kan tilby alle lademulighet. Best og billigst er fremdeles https://zaptec.com/elbillading-borettslag-sameie/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Myggsa

Denne løsningen er allerede valgt dessverre. Fått beskjed om at ingen andre løsninger er tillatt, selv om de er klar over at "boksen" de anbefaler ikke er en ladestasjon.

TB

Sitat fra: Myggsa på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:35
Denne løsningen er allerede valgt dessverre. Fått beskjed om at ingen andre løsninger er tillatt, selv om de er klar over at "boksen" de anbefaler ikke er en ladestasjon.
Så lenge beboere og styret i borettslaget er klar over, og enig om at dette er status er ikke dette noe problem. Når tiden er inne må disse boksene bli tatt ut av bruk. Når det er tid for det bør styret ha en plan for, slik at det ikke kommer overraskende på beboere.

En fordel med å vente er at utvalget stadig blir bedre, og prisene lavere for systemer med lastbalansering.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: Myggsa på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:35
Denne løsningen er allerede valgt dessverre. Fått beskjed om at ingen andre løsninger er tillatt, selv om de er klar over at "boksen" de anbefaler ikke er en ladestasjon.

Hva er grunnlaget for å ikke tillate skikkelige ladestasjoner da, om de også stilles inn på 10A og har samme type vern innebygget? På sikt blir disse schuko-boksene antageligvis ulovlige å sette opp, jeg vil tro nye ladekurser med schuko-kontakt blir forbudt i neste utgave av NEK400. Den avgjørelsen er egentlig på overtid allerede, burde kommet i 2018-utgaven.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:05
Hva er grunnlaget for å ikke tillate skikkelige ladestasjoner da, om de også stilles inn på 10A og har samme type vern innebygget?
Antakeligvis at borettslaget ikkje klarer å bestemme seg for 'short-list' for anbefalte ladestasjoner. Typiske propiertære løysingar med Easee Charge, Zapcharger Pro, KEBA C/EATON S, TWC, Schneider, osv vil jo bli ein del jobb med for å integrere saman. Skal du opp på ein OCPP modell kostar det også...
Om ein vil sette opp ein Mode3 boks for 10A med fast eller laus kabel så burde jo det vere greit, med forståelse for at utlegget er tapt ved neste anleggsoppgradering.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

#14
Støtter siste innlegg.

Trådstarter, og andre beboere i samme situasjon bør bruke minst mulig på en egen løsning, da det vil være tapt når en ombygging må gjøres. I dette tilfelle er det forholdsvis rimelig, ca 6000kr /m montering er ikke noen stor kostnad. Flere historier om de som har betalt over ca 20 000 kr for ladestasjon, kabelstrekk og montering.

Flere tilfeller der borettslag kommer frem til at en løsning med lastbalansering må på plass, og dermed må alle ladestasjoner være fra en bestemt leverandør og modell. Beboer som da alt har betalt for en ladestasjon føler seg da lurt og kan motsette seg endringen.

Det er ikke praktisk gjennomførbart for et borettslag å få ladestasjoner fra ulike produsenter til å kommunisere i sammen idag. Det kan være mulig å få til, men kostnader vil fort overstige hva en sparer. Beboere forventer at det "bare fungerer". Ønske om å være betatestere, og feilsøke er generelt lavt.

Forhåpentligvis kan det bli ferdige løsninger på dette fremover, der en kan styre en rekke ulike produsenter fra samme løsning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA