Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakluke i vaskehall

Startet av Oddsen, mandag 30. desember 2019, klokken 12:39

« forrige - neste »

Oddsen

Jeg har en AUDI e-tron 55 (to måneder gammel, 2020-modell). For et par dager siden skulle jeg vaske den i vaskehall (børsteløs vask, ESSO). Ved oppstart av vaskeprosessen, la jeg merke til at lyder utenfor bilen hørtes ut som om et vindu var åpnet. Plutselig fikk jeg en vannsprut i nakken, og da jeg snudde meg, så jeg at bakluka var åpnet. Jeg hadde nøkkelen i lomma og satt stabilt og støtt uten å bevege meg da dette hendte.  Det var temmelig ubehagelig, og det var vanskelig å vite hva jeg burde gjøre. Vaskeanlegget stoppet da en staglignende føler kilte seg fast i låskjeften på bakluka. Vaskehallstekniker ble tilkalt, og han måtte bruke vinkelsliper for å frigjøre bilen fra vaskemaskina. Da hadde kreftene fra vaskeanlegget greid å vri bakluka slik at den ikke lot seg lukke. Låsen var ødelagt.

Flere med tilsvarende erfaringer? Synspunkter på årsak? Hvem har ansvaret for skadene på bil og vaskeanlegg?

OhmPaPa

Føler med deg - må være frustrerende å oppleve!

Kan ikke skjønne annet enn at det må gå på vaskehallen sin forsikring. At vaskemaskinen ødela bilen din er det ingen tvil om.

Hvorfor bakvinduet var åpent aner jeg ikke men det burde uansett ikke ført til at vaskemaskinen herpet bilen din.

Lykke til!

Jambo

Har denne bilen sånn automatisk åpning av bakluka ved vifting av fot under bakfanger, som en del andre biler har? Kan dette ha blitt utløst av børste eller annet i vaskeautomaten? Går det an å deaktivere dette for vaskeautomat?

Polestar

Plutselig åpnet bakluka seg– midt i bilvasken:
https://www.tv2.no/a/7752150/

Relativt vanlig problem, dessverre.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Hårek

Den var ille.
Sensoren under støtfanger kan ikke aktiveres når nøkkel er inne i bilen.
Man må trykke på nøkkelknappen to ganger for å åpne, så den burde være ganske sikker.
Men håndtaket trenger ikke stor kraft for å aktiveres. Kan det være mulig at en kraftig vannståle er nok?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Jalla

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 30. desember 2019, klokken 12:48
Føler med deg - må være frustrerende å oppleve!
Kan ikke skjønne annet enn at det må gå på vaskehallen sin forsikring. At vaskemaskinen ødela bilen din er det ingen tvil om.
Hvorfor bakvinduet var åpent aner jeg ikke men det burde uansett ikke ført til at vaskemaskinen herpet bilen din.
Lykke til!
Du kan ikke ha lest hva han skriver. Det er ikke bakvinduet, men hele bakluka som er åpnen.
Og hvordan du kan påstå at dette er vaskehallen/vaskemaskinen sin skyld er tvilsomt.

Ingeniøren

Har opplevd at bakluka på I-pace åpnet seg under spyling med hageslangen...har fotåpning ja...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vikingsemb

Jeg har merket flere ganger at min bakluke har åpnet seg når jeg selv bruker høytrykkspyler på bakluken. Og det ikke nødvendigvis bare når jeg spyler under skjermen ved sensoren! Har ikke klart å finne ut av hva som utløser åpningen.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


OhmPaPa

Sitat fra: Jalla på mandag 30. desember 2019, klokken 13:49
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 30. desember 2019, klokken 12:48
Føler med deg - må være frustrerende å oppleve!
Kan ikke skjønne annet enn at det må gå på vaskehallen sin forsikring. At vaskemaskinen ødela bilen din er det ingen tvil om.
Hvorfor bakvinduet var åpent aner jeg ikke men det burde uansett ikke ført til at vaskemaskinen herpet bilen din.
Lykke til!
Du kan ikke ha lest hva han skriver. Det er ikke bakvinduet, men hele bakluka som er åpnen.
Og hvordan du kan påstå at dette er vaskehallen/vaskemaskinen sin skyld er tvilsomt.

Du har rett - leste det som bakvinduet.

Ønsker uansett lykke til (til OP)!

Hårek

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 30. desember 2019, klokken 14:19
Har opplevd at bakluka på I-pace åpnet seg under spyling med hageslangen...har fotåpning ja...
Men går du da med nøkkel i lomma? Det er en helt annen situasjon, viktig å se forskjellen.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Viking800

Hjelper det å låse bilen innvendig?

Trond.m

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 30. desember 2019, klokken 12:48
Kan ikke skjønne annet enn at det må gå på vaskehallen sin forsikring. At vaskemaskinen ødela bilen din er det ingen tvil om
Den logikken forstår jeg ikke. At bakluken er åpen er da ikke vaskehallens ansvar.

OhmPaPa

Sitat fra: TM på mandag 30. desember 2019, klokken 17:06
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 30. desember 2019, klokken 12:48
Kan ikke skjønne annet enn at det må gå på vaskehallen sin forsikring. At vaskemaskinen ødela bilen din er det ingen tvil om
Den logikken forstår jeg ikke. At bakluken er åpen er da ikke vaskehallens ansvar.

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 30. desember 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Jalla på mandag 30. desember 2019, klokken 13:49
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 30. desember 2019, klokken 12:48
Føler med deg - må være frustrerende å oppleve!
Kan ikke skjønne annet enn at det må gå på vaskehallen sin forsikring. At vaskemaskinen ødela bilen din er det ingen tvil om.
Hvorfor bakvinduet var åpent aner jeg ikke men det burde uansett ikke ført til at vaskemaskinen herpet bilen din.
Lykke til!
Du kan ikke ha lest hva han skriver. Det er ikke bakvinduet, men hele bakluka som er åpnen.
Og hvordan du kan påstå at dette er vaskehallen/vaskemaskinen sin skyld er tvilsomt.

Du har rett - leste det som bakvinduet.

Ønsker uansett lykke til (til OP)!

elektro

Sitat fra: vikingsemb på mandag 30. desember 2019, klokken 14:22
Jeg har merket flere ganger at min bakluke har åpnet seg når jeg selv bruker høytrykkspyler på bakluken. Og det ikke nødvendigvis bare når jeg spyler under skjermen ved sensoren! Har ikke klart å finne ut av hva som utløser åpningen.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Kan du ha kommet borti nøkkelen i lommen? Løsning uansett er å låse bilen og legge nøkkelen noen meter unna.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Først, utrolig kjedelig! Få en takst og hør hva forsikringen din dekker og hva ev. egenandel og ikke minst bonustap koster, kontra å ta det selv med én gang. Kanskje Møller er greie og gir deg en lånebil eller lignende? Hvis bensinstasjonen dekker dette, er det ren godvilje. Ville ikke anstrengt meg for å få dette til å skje,  hvis de nekter.

Jeg har også åpnet bakluka når jeg har spylt under der, men da har jeg hatt nøkkelen i lomma og har utløst fotsensoren. Ved håndvask, legg nøkkelen i bilen v. førerplass, eller aller helst, lås bilen og legg den et annet sted utenfor bilen (jeg har opplevd å låse nøkkelen inne i bagasjen med Passat keyless). Det er tre muligheter for hva som kan ha skjedd her;

- Du har sittet på nøkkelen og åpnet luka (mest sannsynig).
- Du har åpnet luka med knappen i førerdøren.
- Strålen fra høytrykksspyleren har utløst åpneren, altså i håndtaket, over skiltet. Sensoren virker ikke hvis nøkkelen er i bilen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA