Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det kommet noen standard for elsykkel?

Startet av Håkon77, mandag 30. desember 2019, klokken 11:39

« forrige - neste »

Håkon77

Jeg tenker da på batteriene. Om man tenker å ha sykkelen 10-20år vil det da være mulig å enkelt kjøpe ett nytt batteri? Eller er disse syklene til 20-30K å regne som kast etter batteriets levetid?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Ferry


Håkon77

Yes, jeg så at det selges batterier flere steder. Men det hjelper lite om de ikke passer om hverandre hvis det er spesielle løsninger på ulike sykler? Og om batteriet konker om 6-8år så kan man da være sikker på at ingenting av det jeg finner på google i dag passer.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

sjokomelk

Hvis batteriet er bygd opp av 18650-celler, så burde det være forholdsvis enkelt å skifte de ut senere. Og den typen celler ser ikke ut til å forsvinne med det første. Tesla bruker de i Model S og X, laptoper var fulle av de og "alt" av billig elektronikk med innebygd oppladbart batteri bruker de også (bl.a. oppladbare batteribanker/nødladere).
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

PerBear

Energybus er en slik standard. Den skal gjøre det mulig å bruke batteri og ladere på forskjellige sykler.

I kommende elsykkelstandard ISO 4210-10 er det definert en harmonisert ladeprotokoll. Det er et viktig ledd i få standardiserte elsykkelbatterier på sikt. Det vil nok på sikt bli et krav på utleiesykler for enkelt å kunne bytte batteri.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA