Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Åpning av dør i kulden..

Startet av Elgolferen, søndag 29. desember 2019, klokken 18:56

« forrige - neste »

Elgolferen

Forleden skulle jeg åpne side dør bak. Det hadde blitt kaldt etter jeg var i besøk, så når jeg skulle åpne døren var det som kjent litt å jobbe med for å få dørhåndtaket opp da de var frosset.

Hadde ikke pose med varmt vann for hånden, så åpnet døren og da jeg lukket den igjen havnet ruten på utsiden av bilen, altså "bøyde" seg i toppen slik at øvre del ikke gikk i sporet igjen, slik at det oppsto en stor glippe på noen få cm.

Åpnet og lukket igjen og ruten gikk da inn i sporet som vanlig, men noen som har opplevd dette, og er dette noe jeg nå burde la tesla se på/følge opp?

TøddiVedder


srolvag

Har opplevd at vinduet ikke hadde gått ned i lukkeposisjon når jeg skulle lukke bakdør. Vinduet gikk opp på utsiden av chromen og lagde stygge merker.
God service hos SC som bytte listen og sa at dette skal ikke skje. Går utefra fra de har kalibrert vinduet også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hyundai Ioniq 5 2023
VW E-Up! 2017
Tesla Model 3 LR RWD - Mandagsbil - Solgt 2020
VW E-Up! 2015 - Solgt 2019

Handyman

Hvis glasset fryser fast i lista i underkant av glasset så vil de hindre glasset i å gå ned når du åpner døra. Det er vanlig på biler med rammeløse vinduer og krever litt mer av brukeren. Ikke bruk kraft og dra opp døra uten at glasset kan gå ned. Dersom man lukker døra uten at glasset får gå ned skader man kromlista, og glasset blir stående i bend.
Forvarming hjelper, men dersom man ikke har tid til det, så kan man dra et bankkort el. mellom glasset og lista slik at glasset kan bevege seg. Silikonspray på lista kan hjelpe mot fastfrysing, ellers hjelper det godt renhold og tørking av bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Jeg har opplevd at vinduet gikk opp på utsiden og skadet listen, og det var i plussgrader. Tesla byttet listen på garanti/goodwill.  Jeg blir likevel litt stresset når noen som er ukjent med bilen fikler med dørene. Spesielt de som er vant til TMX. De trykker gjerne på håndtaket uten å holde i det. Da kan vinduet begynne å gå opp og ned i et voldsomt tempo, og kan lett gå på utsiden. Jeg tror Tesla har bommet litt med løsningen her. Jeg har sammenlignet med andre biler, og der går vinduet fort ned, men døren må være lukket en stund før det går opp igjen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

srolvag

#5
Det var plussgrader hos meg også. Ingenting med frost å gjøre.
Lukker ikke dører før jeg ser at glasset faktisk er nede.
Hyundai Ioniq 5 2023
VW E-Up! 2017
Tesla Model 3 LR RWD - Mandagsbil - Solgt 2020
VW E-Up! 2015 - Solgt 2019

ladov

Sitat fra: jlan på søndag 29. desember 2019, klokken 22:12
Jeg har opplevd at vinduet gikk opp på utsiden og skadet listen, og det var i plussgrader. Tesla byttet listen på garanti/goodwill.  Jeg blir likevel litt stresset når noen som er ukjent med bilen fikler med dørene. Spesielt de som er vant til TMX. De trykker gjerne på håndtaket uten å holde i det. Da kan vinduet begynne å gå opp og ned i et voldsomt tempo, og kan lett gå på utsiden. Jeg tror Tesla har bommet litt med løsningen her. Jeg har sammenlignet med andre biler, og der går vinduet fort ned, men døren må være lukket en stund før det går opp igjen.
Hvor var den skaden? Jeg har lagt merke til en liten bulk i lista over førerdøra, omtrent over speilet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Gjør et bildesøk på Google så ser du eksempler på skader.
https://www.google.com/search?newwindow=1&biw=1440&bih=718&tbm=isch&sxsrf=ACYBGNQHv78jUxouXDDGVvd8E5vwmH1FJQ%3A1577794541236&sa=1&ei=7TsLXqvzDYrOrgTRpJnYCA&q=scratch+chrome+trim+model+3&oq=scratch+chrome+trim+model+3&gs_l=img.3...9992.10684..10963...0.0..0.108.588.5j2......0....1..gws-wiz-img.......35i39.ZpB2NMp7DqE&ved=0ahUKEwjrnaLZ7t_mAhUKp4sKHVFSBosQ4dUDCAY&uact=5#imgrc=_

Hvis døra tror den er lukket går glasset opp og det er lett å se hvor glasset treffer lista.
Hvis man vil provosere det frem, kan man bruke en skrutrekker og "vippe over sluttstykket i dørlåsen" (vanlig å gjøre når man folierer vinduene).
Da går vinduet opp, og det er lett å se hvorfor skaden oppstår. Skal lite krefter til for å skrape lista, så vær forsiktig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: ladov på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:54
Hvor var den skaden? Jeg har lagt merke til en liten bulk i lista over førerdøra, omtrent over speilet.
Hos meg var det riper vertikalt på listen, flere steder bortover. Døren ble lukket litt ubestemt, og jeg så faktisk at glasset beveget seg oppover på utsiden, mens døren hang i første hakk på låsen. Jeg reagerte forresten litt på glasset var så skarpt i kanten at det ble riper. Dette var bak. Foran kan det kanskje bli en bulk i forkant, der presset er størst.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ladov

Sitat fra: Handyman på tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:22
Gjør et bildesøk på Google så ser du eksempler på skader.
https://www.google.com/search?newwindow=1&biw=1440&bih=718&tbm=isch&sxsrf=ACYBGNQHv78jUxouXDDGVvd8E5vwmH1FJQ%3A1577794541236&sa=1&ei=7TsLXqvzDYrOrgTRpJnYCA&q=scratch+chrome+trim+model+3&oq=scratch+chrome+trim+model+3&gs_l=img.3...9992.10684..10963...0.0..0.108.588.5j2......0....1..gws-wiz-img.......35i39.ZpB2NMp7DqE&ved=0ahUKEwjrnaLZ7t_mAhUKp4sKHVFSBosQ4dUDCAY&uact=5#imgrc=_

Hvis døra tror den er lukket går glasset opp og det er lett å se hvor glasset treffer lista.
Hvis man vil provosere det frem, kan man bruke en skrutrekker og "vippe over sluttstykket i dørlåsen" (vanlig å gjøre når man folierer vinduene).
Da går vinduet opp, og det er lett å se hvorfor skaden oppstår. Skal lite krefter til for å skrape lista, så vær forsiktig.
Takker. Bilde nr2 på det søket hadde en bulk som var identiske med det jeg ser på min bil, et svakt innpress på lista, på innsiden av speilet, akkurat der glasset begynner.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA