Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Laderobot

Startet av jlan, søndag 29. desember 2019, klokken 18:04

« forrige - neste »

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rollep

#2
Gjøre lading enda dyrere ved hjelp av kompliserte og upålitelige løsninger, helt genialt  :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Viking800


Burger

Viking800: Dersom du ser videoen så kan man tenke seg at dette er beregnet for innendørs parkeringshus.

Motorwatt: Dersom du ser videoen din og til OP (Original Poster) så ser du et det er en stor forskjell, en robot som frakter ett batteri til der bilen står og kobler til det. Dersom det bare var å koble til lader automatisk så har du ett poeng.

Kul tanke, håper det blir kostnadseffektivt nok til at det kan settes i produksjon. Siden den blir tilkalt med app av mennesker så vil man nok fort lærse seg hvordan man skal parkere for at det skal virke. Audi vil nok slite med sin sinnsyke plassering av ladeluke dog dersom man har parkert litt trangt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

OhmPaPa

Jeg må si jeg sliter med å skjønne poenget med laderoboten. Mulig hjernen er treg etter mye julemarsipan...

Den skal altså brukes i parkeringshus. Kan man ikke ha ladestasjon montert på veggen? Så slipper man mange potensielle problemer med roboter som ikke gjør som man vil og batterier i robotene som har begrenset kapasitet?

Den har forsåvidt samme fordel som den automagiske ladearmen til Tesla - men en slik arm kan jo også monteres på en vegg.

Hvilken fordel er det med robotene?

TB

Slik eg forstår artikkelen er fordele at de "bringer ladeinfrastrukturen til bilen, ikke omvendt."

Dvs, for å slippe å montere en ladestasjon på hver enkelt plass vil robot kjøre rundt og hurtiglade biler som trenger strøm. Vil tro en kan løse mye med å sette av deler av arealet for ladebare biler, og bygge ut flere etter hvert som behovet er der.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Nei til klimasvindel

Sitat fra: TB på tirsdag 31. desember 2019, klokken 16:17
Slik eg forstår artikkelen er fordele at de "bringer ladeinfrastrukturen til bilen, ikke omvendt."

Dvs, for å slippe å montere en ladestasjon på hver enkelt plass vil robot kjøre rundt og hurtiglade biler som trenger strøm. Vil tro en kan løse mye med å sette av deler av arealet for ladebare biler, og bygge ut flere etter hvert som behovet er der.

Den roboten må da ha strømskinne i golvet eller i taket.
Blir ingen billig løsning i tillegg til evt "robotiske" problemer, fastkjøring, tilkoblingsproblematikk...

turfsurf

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tirsdag 31. desember 2019, klokken 17:08

Den roboten må da ha strømskinne i golvet eller i taket.
Blir ingen billig løsning i tillegg til evt "robotiske" problemer, fastkjøring, tilkoblingsproblematikk...
Roboten vil selvfølgelig ha batteri. Men bakoverkompabilitet vil bli en utfordring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nei til klimasvindel

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. desember 2019, klokken 17:32
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tirsdag 31. desember 2019, klokken 17:08

Den roboten må da ha strømskinne i golvet eller i taket.
Blir ingen billig løsning i tillegg til evt "robotiske" problemer, fastkjøring, tilkoblingsproblematikk...
Roboten vil selvfølgelig ha batteri. Men bakoverkompabilitet vil bli en utfordring.

Batteri på noe sånt skjer ikke.
Jeg ser bort fra en løsning der noen hjernedøde politikere bevilger andres penger (som vanlig) til et superdustete og dyrt prosjekt.
Hvordan skulle denne roboten se ut, som en shippingcontainer på hjul - fullastet med Li-Ion batterier?
Fantasien har løpt løpsk her, spesielt om det snakkes om hurtiglading.

Burger

#10
Folkens, det er en video i artikkelen som viser hvordan de har tenkt. Så slipper dere å vise at dere kommenterer på ting uten å sjekke.

Om det er gjennomførbart tar jeg ikke stilling til, men det er en løsning på å slippe å bygge mange ladeplasser i en parkeringskjeller.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: Burger på onsdag 01. januar 2020, klokken 18:55
Folkens, det er en video i artikkelen som viser hvordan de har tenkt. Så slipper dere å vise at dere kommenterer på ting uten å sjekke.
Og jeg så videoen før jeg kommenterte. Åpenbart at det er batteri i roboten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Ja og nei, det virket som roboten tauet ett batteri, koblet batteri til bil, slapp batteriet og kjørte avgårde. Så det blir kverulering om batteriet er robot eller 'tilhenger' :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

eivhelle

En utfordring kan være å få koblet til batteripakken. Det forutsettes i så fall at man parkerer bilen på en måte som gjør at ladeporten er tilgjengelig og at det er nok rom mellom bilene til at roboten slipper til. Ellers er konseptet en smart måte å gjøre lading tilgjengelig på uten å plassere ladere på hver eneste parkeringsplass.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: Burger på onsdag 01. januar 2020, klokken 19:08
Ja og nei, det virket som roboten tauet ett batteri, koblet batteri til bil, slapp batteriet og kjørte avgårde. Så det blir kverulering om batteriet er robot eller 'tilhenger' :-)
Uhm, nei. Roboten må åpenbart ha ett (lite) batteri i seg som vist på filmen. Hvordan skal den ellers komme seg imellom batteripakker og biler. I tillegg lades selvfølgelig bilene fra batteripakkene roboten tauer med seg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA