Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jage vekk ikke-Tesla biler fra destination chargers?

Startet av stefse, lørdag 28. desember 2019, klokken 18:30

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla-eier er var kanskje et kjøpesterkt klientell som ikke gikk på MacDonalds for middag?  :D  ;)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på mandag 30. desember 2019, klokken 12:27
Tesla-eier er var kanskje et kjøpesterkt klientell som ikke gikk på MacDonalds for middag?  :D  ;)

Tesla er perfekt familiebil. McDonald er veldig flink med barna med leker på kjøpet og mat som ikke smaker noe som helst, så Teslafolk går nok ofte å spiser på slike steder.

Alt for barna!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. desember 2019, klokken 11:34
Sitat fra: daktari på mandag 30. desember 2019, klokken 11:11
En annen sak er hvorvidt hotellet bør ha en køordning. Jeg har vært på hotell der 4 Schuko var blokkert av 2 ferdigladede Teslaer og 2 plugin. Alle ble stående over natten...

Man kan ikke kreve at folk står opp kl. 2 på natta for å flytte en ferdigladet bil. Da er ladepunktene i så fall null verdt. Når det er sagt har jeg alltid skjøteledning i bilen ;)
Enig i det, men å flytte bilen kl 22 synes jeg hører til, også på ca 90% ladet. Og helt klart før frokost. De bilene jeg snakker om var ferdig ladet på ettermiddagen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: daktari på mandag 30. desember 2019, klokken 13:06
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. desember 2019, klokken 11:34

Man kan ikke kreve at folk står opp kl. 2 på natta for å flytte en ferdigladet bil. Da er ladepunktene i så fall null verdt. Når det er sagt har jeg alltid skjøteledning i bilen ;)
Enig i det, men å flytte bilen kl 22 synes jeg hører til, også på ca 90% ladet. Og helt klart før frokost. De bilene jeg snakker om var ferdig ladet på ettermiddagen.

Da kan man jo ikke ta et glass vin eller to til middagen da. Å frigjøre en sakteladeplass før frokost, når man allikevel skal kjøre avgårde en halvtime senere ser jeg heller ikke det store poenget med.

Men man bør jo flytte bilen så fort det ikke medfører noen stor praktisk ulempe, hvis man skal være der lenge.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: TøddiVedder på mandag 30. desember 2019, klokken 12:05
@kirkebo. Er det innenfor å bruke skjøteledning på slike plasser? Stiller du ned A i bilen? Hvor mange A er greit med skjøteledning?

Ja, det synes jeg. En god 2,5mm2 skjøteledning tåler fint det schukoen kan levere, vi snakker vel typisk 10m her og ikke 50-100m. Så hva jeg stiller den på kommer helt an på hvor lenge jeg skal stå og hvoordan schukoen er montert samt hva den er sikret med. Jeg har ladet med så lite som 5A (og fikk varmgang...) og så mye som 16A (som har vært helt uproblematisk de gangene jeg har behøvd det).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 30. desember 2019, klokken 12:19
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. desember 2019, klokken 11:27
Sitat fra: mthoring på mandag 30. desember 2019, klokken 11:13
Disse hotellene står vel fritt til å ikke motta utstyr til ca 15000kr (3xtwc) gratis hvis de ikke ønsker en løsning med to ladere forbeholdt Tesla.

Ja, og det er det jeg mener hotellene burde gjøre. Invester i ladere som kan brukes av alle elbiler isteden. Med andre ord ladere med type 2 uttak, ikke med fast kabel. Med kun TWC kan ikke biler med type 1 inntak lade i det hele tatt, og de andre ikke-Teslaene må kjempe om 1 av 3 ladere. Det mener jeg sender dårlige signaler om forskjellsbehandling til stedets gjester, noe jeg personlig også ville tatt dårlig opp selv om jeg kjører Tesla.
Hva med eiere av fossilbiler da? Skal de diskrimineres?! Både dyrt drivstoff og ingen fyllemulighet på hotellet? Selvfølgelig satt på spissen, men jeg forstår ikke logikken du bruker for å forklare dette. Dette er private foretak som velger å ta imot en til tre gratis ladebokser og plassere de et eller annet sted, mest sannsynlig basert på tilgang på strøm og lengde på kabling og graving, for å gi kundene sine et bedre tilbud, et tilbud de kanskje ikke hadde hatt i det hele tatt om ikke Tesla hadde levert gratis ladere. Det er 100 % opp til hvert enkelt foretak å søke Tesla om destinasjonsladere. Det er hva det er, verken mer eller mindre.

Det kan ikke sammenlignes. Om hotellet satte opp fyllemulighet for kun Ford-eiere så kan det sammenlignes. Om det hadde vært særdeles praktisk for BMW-eiere å også fylle på dette hotellet ville de nok blitt mugne de også.

Eller hva med om parkeringen nær inngangen ble forbeholdt Mercedes-eiere mens alle andre måtte parkere 400m unna?

Siden den største kostnaden med installasjon av ladebokser normalt er fremføring av strøm og andre elektriker-kostnader (og ikke selve ladestasjonen) ville jeg foretrukket at hotellet satte opp 2 stk. ladetasjoner med type 2 uttak fremfor 3 stk. TWC. Prisen ville nok ikke blitt veldig ulik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Sitat....ville jeg foretrukket at hotellet satte opp 2 stk. ladetasjoner med type 2 uttak fremfor 3 stk. TWC. Prisen ville nok ikke blitt veldig ulik.

Men det billigste er vel TWC? Gratis, som du skriver over:

SitatSuperladere betales 100% av Tesla (også installasjon og strøm)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

På butikken Jakobs i Oslo er det 4 Tesla only-plasser (og to handicap-plasser) rett ved inngangen. Sikkert strøm-praktiske grunner til plasseringen, men etter min mening totalt dust med Tesla only,
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

z4rd

#38
Og merkelig nok står det mesteparten av tiden BMW i3 og hybrider der. Personlig aldri sett en Tesla lade der :)

De har nok bare åpnet opp for andre biler etter forespørsel.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

stefse

Emneknaggen er kanskje litt aggressiv, eller tabloid, men poenget er ikke at noen skal være ladepoliti og konsekvent bedrive vekk-jaging av andre elbiler mens man slår rundt seg med spissfindigheter. Men en avklaring av det prinsippielle konseptet er interessant i seg selv. Hva om det var Mercedes sine ladere? Jeg har en liten mistanke om at de ikke ville vært like raus som Tesla...

Nå var vi 3 elbiler som delte på 2 ladere og det gikk selvfølgelig helt fint, dog fikk jeg «gleden» av å jage vekk en 100% fossil Porsche idet den skulle parkere antageligvis uten å ha sett skiltet.  ;D

Det ser ut som det enkleste er å la ballen ligge en stund, og se det hele an til problemet med knapphet blir såpass stort at det må ses på med nye og flere øyne
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

kodax

#40
Sitat fra: z4rd på mandag 30. desember 2019, klokken 16:36
Og merkelig nok står det mesteparten av tiden BMW i3 og hybrider der. Personlig aldri sett en Tesla lade der :)

De har nok bare åpnet opp for andre biler etter forespørsel.
Man skiller seg i hvert fall ikke spesielt ut med en Tesla her oppe:)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

#41
Synd skiltet ble ødelagt etter bare noen få dager.

På Jacobs er det nok mye infrastruktur som har avgjort plassering. Men de brukes av alle uansett til både parkering og lading. Lite å få ut av 230V uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. desember 2019, klokken 13:56
Sitat fra: gr på mandag 30. desember 2019, klokken 12:19
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. desember 2019, klokken 11:27
Sitat fra: mthoring på mandag 30. desember 2019, klokken 11:13
Disse hotellene står vel fritt til å ikke motta utstyr til ca 15000kr (3xtwc) gratis hvis de ikke ønsker en løsning med to ladere forbeholdt Tesla.

Ja, og det er det jeg mener hotellene burde gjøre. Invester i ladere som kan brukes av alle elbiler isteden. Med andre ord ladere med type 2 uttak, ikke med fast kabel. Med kun TWC kan ikke biler med type 1 inntak lade i det hele tatt, og de andre ikke-Teslaene må kjempe om 1 av 3 ladere. Det mener jeg sender dårlige signaler om forskjellsbehandling til stedets gjester, noe jeg personlig også ville tatt dårlig opp selv om jeg kjører Tesla.
Hva med eiere av fossilbiler da? Skal de diskrimineres?! Både dyrt drivstoff og ingen fyllemulighet på hotellet? Selvfølgelig satt på spissen, men jeg forstår ikke logikken du bruker for å forklare dette. Dette er private foretak som velger å ta imot en til tre gratis ladebokser og plassere de et eller annet sted, mest sannsynlig basert på tilgang på strøm og lengde på kabling og graving, for å gi kundene sine et bedre tilbud, et tilbud de kanskje ikke hadde hatt i det hele tatt om ikke Tesla hadde levert gratis ladere. Det er 100 % opp til hvert enkelt foretak å søke Tesla om destinasjonsladere. Det er hva det er, verken mer eller mindre.

Det kan ikke sammenlignes. Om hotellet satte opp fyllemulighet for kun Ford-eiere så kan det sammenlignes. Om det hadde vært særdeles praktisk for BMW-eiere å også fylle på dette hotellet ville de nok blitt mugne de også.

Eller hva med om parkeringen nær inngangen ble forbeholdt Mercedes-eiere mens alle andre måtte parkere 400m unna?

Siden den største kostnaden med installasjon av ladebokser normalt er fremføring av strøm og andre elektriker-kostnader (og ikke selve ladestasjonen) ville jeg foretrukket at hotellet satte opp 2 stk. ladetasjoner med type 2 uttak fremfor 3 stk. TWC. Prisen ville nok ikke blitt veldig ulik.

Etablissementer som setter opp TWC-er sponset av Tesla kan naturligvis sette opp andre bokser uten fast kabel i tillegg, slik at også mindretallet av elektriske langturbiler (de med Type 1) kan lade.
Jeg synes de som setter opp to eller tre TWC-er der en av dem er åpen for alle elbiler (med Type 2) gir et supert tilbud, og jeg foretrekker slike overnattingssteder når jeg er på reise. Hvorvidt de ville satt opp noe som helst uten tilbudet om sponsa TWC-er, blir bare spekulasjoner.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:48
Jeg synes de som setter opp to eller tre TWC-er der en av dem er åpen for alle elbiler (med Type 2) gir et supert tilbud, og jeg foretrekker slike overnattingssteder når jeg er på reise. Hvorvidt de ville satt opp noe som helst uten tilbudet om sponsa TWC-er, blir bare spekulasjoner.

Da prioriterer vi annerledes. Jeg velger vekk slike steder, og bruker av prinsipp ikke sakteladestasjoner med fast kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Ved nærmeste skianlegg er det flere ladere med fast kabel samt noen stolper med stikk. De med fast kabel brukes alltid først og mest. Virker som den mest populære løsningen og helt klart den jeg selv foretrekker. Men klarer å finne frem kabler/adaptere om jeg må.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA