Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jage vekk ikke-Tesla biler fra destination chargers?

Startet av stefse, lørdag 28. desember 2019, klokken 18:30

« forrige - neste »

Orbit

Laderen kommer originalt låst til kun Tesla, via en innvendig bryter som ikke kan fjernstyres. Skal andre kunne lade, må montør (på oppdrag av anleggseier) endre innstillingen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sjokomelk

TWC fungerer fint på de aller fleste biler selv om den står i "Tesla only" modus. Det betyr bare at den snakker CAN-bus med bilen, og hvis den ikke får til det, går den over til J1772 som er den normale kommunikasjonen mellom bil og ladestasjon. Noen biler blir sure av CAN-bus-forsøket, men de aller fleste blinker bare litt rødt i starten, og så blir alt OK når TWC går over til J1772.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kodax

Kjempebra med slike plasser! Burde selvfølgelig være reservert for oss med nyere X eller S, simple 3-ere og andre fattigmanns-Tesler burde i hvert fall få beskjed om å flytte seg hvis vi kom. Elon har jo sagt at det er vi som har gjort det mulig for bermen å få råd til Tesla. Videre burde de ha reservert de beste bordene i restauranten for oss, rommene med best utsikt, og ellers burde alle simple «mennersker» se ned i bakken hvis vi ikke ga dem tillatelse om noe annet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

z4rd

#18
Destination chargere er en «integrert» perk for Tesla-kunder. Vi får de opp i appen og i bilens navi. Det er dog selvfølgelig helt opp til lokasjonseier hva slags regime de vil ha rundt bruken... men hvis de er satt opp med visse betingelser, ref. Tesla Only, så er det kun rimelig at dette overholdes. Jeg har ved flere anledninger benyttet meg av denne lademuligheten ifm reise og overnattinger i inn- og utland. At en lokasjon har hatt denne lademuligheten har ved et par anledninger vært avgjørende for at jeg har valgt denne fremfor et alternativ uten.

Når det er sagt, så er det verdt å nevne at hvis en lader er opptatt, så løser det seg som regel med dialog eller med litt venting :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

kodax

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. desember 2019, klokken 17:40
At service-institusjoner som hoteller eller kjøpesentre skal ha egne "kun for Tesla"-sakteladere synes jeg er en skikkelig uting. Kjører Tesla selv, men slike liker jeg rett og slett ikke å bruke. Sakteladere bør være for alle.

Om de nå først skal ha slike kun-for-Tesla-ladere bør de plasseres lengst unna alt mulig, mest mulig bortgjemt, slik at ingen andre ser de...
:+1:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

z4rd

#20
Sakteladere bør være for alle? Hva med Superladere, de teller ikke? Hva er forskjellen her egentlig? Litt av et mantra...

Destination Charger er en kommersiell deal mellom Tesla og en bedrift.

Tesla etablerte/innførte dette for maange år siden - for at det skulle være lettere å reise rundt, spesielt til litt «eksotiske» destinasjoner. At det finnes flere elbiler på veiene nå er jo delvis pga slike tiltak.

Blir litt vel mye jantelov etter min smak når det kommer til å legge disse ladestasjonene lengst mulig vekk fra alt, slik det er blitt foreslått i tråden. Det blir neppe å skje da jeg tror at disse laderne plasseres ene og alene pga økonomiske hensyn - antall meter kabel osv.

Synes foreløpig at mange steder har løst dette fint med å ha både hvit og rød skilting slik at alle kan lade.

Hadde alle eller de aller fleste kjørt rundt i elbil, så er jeg enig at det hadde vært rart med egne merkespesifikke ladestasjoner og plasser.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

kodax

Helt ok at det settes opp egne ladere, men ikke dersom plasseringen av dem går ut over andre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Det blir sært å kreve en TWC for kun Teslaer. Viktigst er at ICE, deretter plug in hybrid, så fulladet bil ikke står der og blokkerer. Destinasjonslading er viktig for alle elbiler, og de har nesten blitt allemannseie. Hvis man vil skille seg ut og føle seg priveligert, velg HY.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

En annen sak er hvorvidt hotellet bør ha en køordning. Jeg har vært på hotell der 4 Schuko var blokkert av 2 ferdigladede Teslaer og 2 plugin. Alle ble stående over natten...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mthoring

Disse hotellene står vel fritt til å ikke motta utstyr til ca 15000kr (3xtwc) gratis hvis de ikke ønsker en løsning med to ladere forbeholdt Tesla.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jkirkebo

Sitat fra: z4rd på mandag 30. desember 2019, klokken 00:54
Sakteladere bør være for alle? Hva med Superladere, de teller ikke? Hva er forskjellen her egentlig? Litt av et mantra...

Superladere betales 100% av Tesla (også installasjon og strøm) og de plasseres på egne plasser normalt ikke tilhørende et spesielt sted (men unntak finnes). En superlader er heller ikke noe man normalt trenger ved et hotell, der holder en saktelader lenge siden man normalt overnatter på slike steder. Jeg mener det vanskelig kan sammenlignes med sakteladere som kun kan brukes av stedets gjester, der installasjon og strøm betales av stedet og som plasseres på stedets vanlige P-plasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: mthoring på mandag 30. desember 2019, klokken 11:13
Disse hotellene står vel fritt til å ikke motta utstyr til ca 15000kr (3xtwc) gratis hvis de ikke ønsker en løsning med to ladere forbeholdt Tesla.

Ja, og det er det jeg mener hotellene burde gjøre. Invester i ladere som kan brukes av alle elbiler isteden. Med andre ord ladere med type 2 uttak, ikke med fast kabel. Med kun TWC kan ikke biler med type 1 inntak lade i det hele tatt, og de andre ikke-Teslaene må kjempe om 1 av 3 ladere. Det mener jeg sender dårlige signaler om forskjellsbehandling til stedets gjester, noe jeg personlig også ville tatt dårlig opp selv om jeg kjører Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: daktari på mandag 30. desember 2019, klokken 11:11
En annen sak er hvorvidt hotellet bør ha en køordning. Jeg har vært på hotell der 4 Schuko var blokkert av 2 ferdigladede Teslaer og 2 plugin. Alle ble stående over natten...

Man kan ikke kreve at folk står opp kl. 2 på natta for å flytte en ferdigladet bil. Da er ladepunktene i så fall null verdt. Når det er sagt har jeg alltid skjøteledning i bilen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TøddiVedder

@kirkebo. Er det innenfor å bruke skjøteledning på slike plasser? Stiller du ned A i bilen? Hvor mange A er greit med skjøteledning?

geear

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. desember 2019, klokken 11:27
Sitat fra: mthoring på mandag 30. desember 2019, klokken 11:13
Disse hotellene står vel fritt til å ikke motta utstyr til ca 15000kr (3xtwc) gratis hvis de ikke ønsker en løsning med to ladere forbeholdt Tesla.

Ja, og det er det jeg mener hotellene burde gjøre. Invester i ladere som kan brukes av alle elbiler isteden. Med andre ord ladere med type 2 uttak, ikke med fast kabel. Med kun TWC kan ikke biler med type 1 inntak lade i det hele tatt, og de andre ikke-Teslaene må kjempe om 1 av 3 ladere. Det mener jeg sender dårlige signaler om forskjellsbehandling til stedets gjester, noe jeg personlig også ville tatt dårlig opp selv om jeg kjører Tesla.
Hva med eiere av fossilbiler da? Skal de diskrimineres?! Både dyrt drivstoff og ingen fyllemulighet på hotellet? Selvfølgelig satt på spissen, men jeg forstår ikke logikken du bruker for å forklare dette. Dette er private foretak som velger å ta imot en til tre gratis ladebokser og plassere de et eller annet sted, mest sannsynlig basert på tilgang på strøm og lengde på kabling og graving, for å gi kundene sine et bedre tilbud, et tilbud de kanskje ikke hadde hatt i det hele tatt om ikke Tesla hadde levert gratis ladere. Det er 100 % opp til hvert enkelt foretak å søke Tesla om destinasjonsladere. Det er hva det er, verken mer eller mindre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA