Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jage vekk ikke-Tesla biler fra destination chargers?

Startet av stefse, lørdag 28. desember 2019, klokken 18:30

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:09
Da prioriterer vi annerledes. Jeg velger vekk slike steder, og bruker av prinsipp ikke sakteladestasjoner med fast kabel.
Hvorfor det?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 31. desember 2019, klokken 21:49
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:09
Da prioriterer vi annerledes. Jeg velger vekk slike steder, og bruker av prinsipp ikke sakteladestasjoner med fast kabel.
Hvorfor det?

Fordi jeg mener det er helt feil å installere ladestasjoner som kun kan brukes av halvparten av elbilparken, når det er så enkelt å installere noen som kan brukes av alle. Det blir litt som å bygge en bensinstasjon som kun selger bensin, og ikke diesel. Idiotisk konsept.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Nå er vel type 2 europeisk standard? Type 1 er det vel bare noen bakstreberske bilfabrikanter som har valgt å bruke, og det er vel knapt noen som selges med det fremdeles.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Fast kabel er uten tvil det mest praktiske, så jeg foretrekker det. Veldig greit å slippe å styre med skitten og våt kabel ut og inn av bilen! Den største bakdelen (om man ikke er blandt de som ikke kan bruke akkurat den kontakten som sitter i enden) er at det kan ta tid før det blir reparert når kabelen går i stykker.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. januar 2020, klokken 12:45
Det blir litt som å bygge en bensinstasjon som kun selger bensin, og ikke diesel. Idiotisk konsept.
Nei, det som er idiotisk er å levere biler som ikke følger den etablerte standarden for landet. Skulle liksom alle hatt med seg egen slange til bensinpumpen?

Hele konseptet med at alle skal ha med seg egen ladekabel er egentlig helt dustete, det fører til at man har mange flere ladekabler enn nødvendig, som jo bruker unødvendig med ressurser. Så hadde man slippet røret med å drasse med seg kabel i bilen og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

#50
Veldig enig. Men nå er jo ikke verden perfekt, så vi får fortsette å drasse med oss disse kablene og ta de inn og ut av bilen.

Jeg velger alltid hoteller som har ladere med fast kabel om mulig. Mindre fikling er bra, og det er ikke alltid helt optimalt å legge noe som har vært ute hele natta inn i bilen. Bedre å la dritten være igjen ute. Det innebærer for eksempel at når jeg er på tur til de trønderske øyer blir Hjorten i Fillan valgt bort til fordel for Dolmsundet eller Frøya Hotell.

Øyvind.h

De fleste stedene jeg har sett som har både fast kabel og stikk har høyest effekt med fast kabel. Men da kan man jo velge lavere effekt med medbragt utstyr om det passer bedre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. januar 2020, klokken 09:38
Hele konseptet med at alle skal ha med seg egen ladekabel er egentlig helt dustete, det fører til at man har mange flere ladekabler enn nødvendig, som jo bruker unødvendig med ressurser. Så hadde man slippet røret med å drasse med seg kabel i bilen og.

Flere kabler blir det ikke, tvert imot færre. Type 2 kabelen følger med bilen, og de aller fleste bruker den også hjemme. Skal offentlige ladepunkter ha fast kabel kommer jo den i tillegg til den kabelen man alt har. Skal man ha fast kabel hjemme istedenfor løs kabel som følger bilen kommer den også i tillegg til den faste på den offentlige stasjonen.

Hver bil sin kabel fører mao. til minst ressursbruk.

Vi ser allerede problemer på hurtigladestasjoner med kabler som er for korte for enkelte biler, jeg tipper problemet ville blitt det samme på sakteladestasjoner. Da må evt. alle sakteladerne ha veldig lange kabler. Disse vil nok ofte ikke bli kveilet opp igjen og bli liggende med kontakten i snøen slik at den er full av is eller søle når du kommer og skal bruke den...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Samme prinsipp hjemme, vi valgte ladebokser med fast kabel for å slippe å drasse kabel inn og ut av bilen. Mye enklere. Den ene boksen ble faktisk handlet hos Kirkebø  :)

Det stemmer vel heller ikke at alle biler allerede har type 2 kabel. Vi måtte kjøpe 2 ekstra kabler, en til hver Tesla, i tillegg fordi det er en risiko for å havne et sted hvor man trenger den. Den ene er ubrukt, mens den andre er brukt to-tre ganger.

Selv den brukte Leaf`en vi kjøpte nylig manglet kabel. Løse kabler er egentlig bare en måte å tillate produsenter av biler, utstyr og ladesteder å ikke standardisere, og er på lengre sikt en uting.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:09
Samme prinsipp hjemme, vi valgte ladebokser med fast kabel for å slippe å drasse kabel inn og ut av bilen. Mye enklere. Den ene boksen ble faktisk handlet hos Kirkebø  :)

Det stemmer vel heller ikke at alle biler allerede har type 2 kabel. Vi måtte kjøpe 2 ekstra kabler, en til hver Tesla, i tillegg fordi det er en risiko for å havne et sted hvor man trenger den. Den ene er ubrukt, mens den andre er brukt to-tre ganger.

Selv den brukte Leaf`en vi kjøpte nylig manglet kabel. Løse kabler er egentlig bare en måte å tillate produsenter av biler, utstyr og ladesteder å ikke standardisere, og er på lengre sikt en uting.

Jepp, solgte bokser med fast kabel før da jeg ikke hadde tilgang på annet, men de ble raskt faset ut etterhvert ;) Har dessverre hatt mye reklamasjoner på kablene, det er en av grunnene. Mye enklere å bytte en løs kabel.

Ja, før måtte man kjøpe egen type 2 kabel men nå følger det vel med stort sett alle elbiler (og de fleste hybrider)? Jeg tror dog at schuko-kablene blir faset ut på sikt slik at kun type 2 kabel medfølger.

Løse kabler er en måte å tilby fleksibilitet på, der man selv kan endre lengde på kabel om behovet endrer seg, eller enkelt kan bytte ut en defekt kabel uten å tilkalle en dyr elektriker. Det hindrer også hærverk, og gir mye mindre slitasje da kablene ikke henger ute i all slags vær og vind.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Vi måtte i så fall hatt flere kabler uansett da vi har behov for 10 meter hjemme og det neppe er hensiktsmessig å kjøre rundt med en så lang i bilen. Boksen fungerer for øvrig fint den og vil ikke bli byttet ut før den dauer på seg :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA