Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jage vekk ikke-Tesla biler fra destination chargers?

Startet av stefse, lørdag 28. desember 2019, klokken 18:30

« forrige - neste »

stefse

Er over grensa på et høyfjellshotell, hvor det er etablert 2 destinasjonsladere, plassen merket med «Tesla vehicles» skilt.
En Tesla og en jaguar okkuperer dem. Begge svenske. Spørsmålet er hvorvidt jaguaren har «rett» til å stå der, eller om den burde vært henvist til en schuko.

Det jeg lurer på er om Tesla på noen måte finansierer disse laderne ved utbygging, eller om det er hotellet som må kunne sies å ha full råderett over laderen?

Uansett blir det neppe et problem denne gangen, så Jaguaren får stå i fred for min del. Men når elektriske Audier og Jaguarer øker på, burde man hatt en praksis på dette. F.eks at laderen kun godtar å starte lading av Tesla.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

sjokomelk

Tesla gir vekk ladestasjonen gratis, men eieren må selv bekoste installasjonen og evt. vedlikehold. I bytte vil Tesla vise lokasjonen på ladekartet sitt.
Det er helt opp til eieren om de tillatter alle elbiler eller bare Teslaer å benytte seg av de.
Og det er også opp til eieren om de vil ta seg betalt for strømmen eller ikke.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

Tja, tidligere var det ihvertfall et vilkår for å kunne ta betalt for ladingen at kunden ikke benyttet seg av fasilitetens tjenester, for eksempel mat på et serveringssted eller overnatting på et hotell. Hensikten med å gi vekk inntil 3 veggbokser var altså at lading skulle tilbys som en tjeneste inkludert for Tesla og etablissementets felles kunder. Vet ikke om noe er endret i senere tid. Dokumentet som beskriver hensikt og vilkår hvor jeg har dette fra er en del år gammelt.

Nå er det riktignok enkelte steder som har gitt blanke i policyen og tatt ekstra betalt av allerede betalende gjester, selv etter at Tesla har tatt kontakt med dem og presisert avtalen. Ingen nevnes her.

stefse

Spørsmålet videre er om Tesla i kraft av å ha gitt vekk laderen, skilt mv. kan prosedere en eksklusiv rett for Tesla biler? Skiltet kan ihvertfall tolkes dit hen.
Er dette nevnt i dokumentene?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Orbit

Dersom laderen er «Tesla only», er den også konfigurert som default slik at ingen andre bilmerker får startet lading. Dersom eier har endret laderen til å tillate andre å lade, er det en bevisst gjerning. I så fall få en evt ta diskusjonen med hotellet eller lignende, og ikke med de som lader der.

(Om noen er plugget i uten aktiv lading, uansett merke, er det betimelig å anmode sjåfør om å flytte seg.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Motorwatt

Var i sommer på et hotell i Danmark med 3 stk. "Bare for Tesla"-ladere. Disse plassene var strategisk plassert 3-4 meter fra inngangspartiet, mens plassene for "vanlige folk" lå 100 meter unna. Ladingen var selvsagt gratis, men plassene var stort sett belagt med ikke-Tesla-biler. Snakket med resepsjonisten, men de hadde gitt opp kontrollfunksjonen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

At service-institusjoner som hoteller eller kjøpesentre skal ha egne "kun for Tesla"-sakteladere synes jeg er en skikkelig uting. Kjører Tesla selv, men slike liker jeg rett og slett ikke å bruke. Sakteladere bør være for alle.

Om de nå først skal ha slike kun-for-Tesla-ladere bør de plasseres lengst unna alt mulig, mest mulig bortgjemt, slik at ingen andre ser de...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Alle bilprodusenter står fritt til å tilby gratis ladestasjoner på samme måte som Tesla har gjort...

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på søndag 29. desember 2019, klokken 19:12
... og alle hoteller kan bestemme hvor de vil ha dem.

Helt klart. Men de burde ikke ta i mot om kravet er at de skal forbeholdes Teslaer. Da burde de heller kjøpe noen andre ladestasjoner, og tilby lading på lik linje til alle. Det er dumt av hoteller og kjøpesentre å forskjellsbehandle på denne måten, mange kunder vil nok ikke ta det bra opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

For å sette det litt på spissen: Hvis et hotell selger eller leier ut en del av sin tomt til en Superlader-stasjon, og hvor den nærmeste "public" ladestasjon lå 1 km. borte, så ville hotellets kunder kunne ta det ille opp?  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

stefse

Er enig i at andre elbiler kan få lade på en etablert ladeinfrastruktur, enn så lenge problemet med knapphet ikke det største.

Men prinsippielt sett, burde vel de som har opparbeidet ladeplassen gjennom sponsing av utstyret honoreres? Eller skal man forvente å stå i kø bak hvilken som helst elbil, selv om plassen er avmerket i kart osv. som en Tesla lader?

Ser ut som det er 2 policyer her, hvor den ene lar det være opp til eieren av etablissementet, og den andre ekskluderer fysisk lading av andre biler.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

OhmPaPa

Trodde destinasjonsladere var åpne for alle med rett plugg jeg.

Hvordan funker Porsche sine da - har sett de også ved noen hoteller?

jorgror

Tesla Destination Charger skal merkes med hvit skilt hvis den er åpen for alle elbiler, og rødt hvis den er tesla only. Om noen "destinations" velger å skilte/praktisere annerledes så går det jo an å informere dem hyggelig om skiltenes betydning.

2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

stefse

Sitat fra: jorgror på søndag 29. desember 2019, klokken 22:50
Tesla Destination Charger skal merkes med hvit skilt hvis den er åpen for alle elbiler, og rødt hvis den er tesla only. Om noen "destinations" velger å skilte/praktisere annerledes så går det jo an å informere dem hyggelig om skiltenes betydning.


Interessant. Den aktuelle her har rødt skilt. Forstår da at Tesla kunne valgt å låse den slik at den kun virker på Tesla, eller har de ingen slik mulighet remotely(dvs når en Tesla er tilkoblet)? eller er det eieren av laderen som styrer det med HW setting, ingen annen innstilling mulig
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA