Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levetid Modell S før Vraking

Startet av Jejl, lørdag 28. desember 2019, klokken 16:30

« forrige - neste »

Kvalvag

Hvordan er det å skru på Tesla S selv? - bortsett fra elektronikken - skulle det være enklere .... hjuloppheng og bremser mye det samme - antar...    noen som har betalt for motor eller batteriskift selv?

Jejl

Jeg snakket med en som drev et taxifirma med 75 Teslaer i Nederland for noen mnd siden. Han ramset først opp alt som kunne gå galt med bilene, og hans råd var at jeg kvittet meg med min 2013 mod og heller kjøpte meg en minst 2-3 år nyere bil. Han mente det var betydelig bedre kvalitet på de nyere modellene. De kjørte bilene ca 400 km pr dag i snitt.
Jeg velger heller foreløpig å være optimist og tro at det viktigste er tatt når jeg hadde bilen under garanti. Ellers har jeg hatt et verksteds besøk til nå som har kostet i overkant av 30 lapper til nå etter 123 K km.




Jejl

Sitat fra: Kvalvag på onsdag 01. januar 2020, klokken 17:10
Hvordan er det å skru på Tesla S selv? - bortsett fra elektronikken - skulle det være enklere .... hjuloppheng og bremser mye det samme - antar...    noen som har betalt for motor eller batteriskift selv?
Motor og batteripakke har 8 års garanti, så det er neppe mange som har måttet betale for det. Når det gjelder motor så skal det være en ny og forbedret utgave i motorene som er utskiftet siste året eller så med ca 1 Mill miles levetid. Hvis jeg husker rett så koster en motor ca 750 dollar å produsere. Og en mekaniker klarer å skifte en motor på 2-3 timer etter hva jeg har hørt, så prisen burde ikke bli all verden. Etter det jeg har forstått så har det også vært en fiks på batteripakkene på de tidligste årgangene som skal forbedre levetiden betydelig.

Muffinman

Driveunit for rwd er kommet i mange iterasjoner og feilene, som det var mange av og som alle reduserte levetiden, er blitt færre og færre. Vi har byttet tre ganger på vår 2013, men har slettes ikke siste utgave. Men den holder så lenge med "konebruk" at den kommer seg over 8-årsmerket før det blir problemer i vårt tilfelle. Å bytte på 2-3 timer er nok fantasi, for de brukte 4-5 timer på ihvertfall ett av byttene på vår bil. Og da jobbet 2 mekanikere på bilen samtidig. Husk at hele subframen må skilles fra bilen, og senkes. Deretter må hjulopphengene demonteres slik at akslingene kan tas ut før driveuniten kan byttes. Så skal alt remonteres før subframen med alt monteres opp i bilen igjen. Til slutt må hjulvinklene justeres, og bilen prøvekjøres.

Pris for DU-bytte var 65k for et par år siden (noen klarte å få en pris, usikker på hvorfor). Det kan være endret nå, men jeg går ikke rundt og tror at det blir en billig sak.

Det er ikke sagt noe om hvor lenge disse skal holde. En million miles er nok ønsketenking; Selv de første P85D som hadde mange versjoner nyere utgave av den bakre DU`en enn de tidlige bilene begynte ofte å vise symptomer rundt 100-120.000km. Det er gjort flere endringer på disse siden da (tidlig 2015), og holdbarheten er forbedret. Vår 2013-modell ligger ihvertfall 2-3 versjoner bak det den ville fått ved et eventuelt bytte nå.

Selv den lille driveuniten som virker veldig slitesterk trenger nye simmerriger på utgående akslinger etterhvert. Og om du må bytte en runde med akslinger på en D-bil koster det fort 40-60k. Deler til Model S er DYRT, og det er ikke alt man bør kjøpe brukt.




Jejl

Musk twittret 13 april om 1 Mill miles levetid på DU. Men det var på Model 3. Hvor lenge de siste versjonene på Model S vil vare gjenstår å se. Men varer de over 3-400 000km vil de neppe ha særlig innvirkning på levetiden på bilen.
2-3 timer på utskiftning mener jeg de brukte på vår. Kona var ihvertfall å handlet på Ikea imens den ble skiftet.

Muffinman

Da var de nok flere som jobbet på bilen samtidig :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA