Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

MB250e vs. Leaf (30kwh)

Startet av dr.flo84, lørdag 28. desember 2019, klokken 11:08

« forrige - neste »

dr.flo84

Hei.
Jeg vurderer å kjøpe min første elbil. Det blir pendelerbil til jobb og tilbake. Det er ca 25km bilkjøring en vei med en 12 min fergetur i midten.
Det står i utgangspunktet mellom MB 250e og Nissan leaf med 30 kWh. Av og til skal bilen også brukes til handleturer til byen (en vei ca 35 km) med familien (2 barn med barnesete). Prismessig er disse bilene ganske så likt og rekkevidde skal også være noenlunde det samme. Optisk og kvalitetsmessig liker jeg Mercedesen best, men jeg er litt bekymret over rekkevidde om  vinteren. Her tenker jeg på den fergeturen jeg har hver dag og da på oppvarming av batteri. Blir dette et problem? Eller kan jeg bare ha Mercedesen slått på på fergen slik at batterien ikke må varmes opp på nytt etter fergeturen? Hurtiglading er ikke nødvendig da vi har hybridbil for langturer.
Har dere noen tips til meg? Evtl kommer med andre biler som kunne passe til midt behov.
Vh Florian

z4rd

Vil si at Zoe også er en ypperlig bil til dette formålet. Usikker på bruktmarkedet nå, men det bør gå ann å gjøre et godt kjøp da ny modell har kommet nå.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

dr.flo84

Takk for tipset. Har sett litt på Zoe (40kwh versjon) også, men siden rekkevidde er ikke så viktig, så får en ganske lite "utstyr" for samme pris sammenlignet med B250e og leafen.

Vollis47

Du bør si litt mer om din egen kjøring, hvor er det du kjører, eller hvilken temperaturer har du om vinteren og hvor lang er fergeturen? Hva slags lademuligheter har du hjemme? Og på jobb? Hvilket prisleie ønsker du å holde deg i?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Elektro12

Sitat fra: dr.flo84 på lørdag 28. desember 2019, klokken 11:08
Hei.
Jeg vurderer å kjøpe min første elbil. Det blir pendelerbil til jobb og tilbake. Det er ca 25km bilkjøring en vei med en 12 min fergetur i midten.
Det står i utgangspunktet mellom MB 250e og Nissan leaf med 30 kWh. Av og til skal bilen også brukes til handleturer til byen (en vei ca 35 km) med familien (2 barn med barnesete). Prismessig er disse bilene ganske så likt og rekkevidde skal også være noenlunde det samme. Optisk og kvalitetsmessig liker jeg Mercedesen best, men jeg er litt bekymret over rekkevidde om  vinteren. Her tenker jeg på den fergeturen jeg har hver dag og da på oppvarming av batteri. Blir dette et problem? Eller kan jeg bare ha Mercedesen slått på på fergen slik at batterien ikke må varmes opp på nytt etter fergeturen? Hurtiglading er ikke nødvendig da vi har hybridbil for langturer.
Har dere noen tips til meg? Evtl kommer med andre biler som kunne passe til midt behov.
Vh Florian

Leafen vil fungerer flott. MB er større, men jeg ville sjekket ut tilgjengelighet på deler til Tesla-drivlinjen og hvor driftsikker den er?

Leaf går veldig fint 16+ mil i vått, kjølig klima.

Kitchendog

Batteriet vil ikke miste no varme av betydning på en 12 min fergetur. Jeg hadde gått for Leaf den har mulighet til å hurtiglade og kvaliteten på B klassen er ikke på nivå med det Mercedes vanligvis er kjent for. Motor og batteri kommer fra Tesla. Må legge til at jeg er Mercedes entusiast, men av de to hadde jeg helt klart tatt Leafen.

Trekkoppbil

Jeg tviler på at batterivarmer er noe særlig aktuelt ved småkjøring i kyststrøk. I alle fall på Leaf, så trigges varmekappa av ganske låge temperaturer.

Det kan være størrelsesforskjeller på bilene som nevnes her. Når det gjelder plass til barneseter, så kommer det mye ann på beinlengdene til de som sitter foran.

Leaf er en ganske pålitelig bil. Problemet er at batteriet eldes over tid. Det burde ikke være noe problem ved småkjøring i kyststrøk, hvis man parkerer svalt så batteriet ikke blir unødig varmt, og man unngår unøidge toppladinger. Fordelen med 30kwt, er 8 års/160 000km kapasitetsgaranti.

Jeg har vært ganske fornøyd med Leaf 24 til lignende pendling som du skisserer, dog uten ferjehopp. En stopp på 12 minutter kan ha noe å si for vannbårne kupevarmere, hvor vanne må varmes opp på nytt, men det er ikke så mangel biler som har det lengre. Det er gjerne kø og venting som gjør at varmeapparatet bruker ekstra energi. Kunsten med Leaf er å bruke Leaf Spy Pro for å følge med på hvor mange kwt man har igjen, ellers er man ganske blind for gjenværende kjørelengde.  Batterikapasitet kan variere mye fra bruktbil til bruktbil, avhengig av hvordan bilen er holdt.

dr.flo84

Tusen takk for alt innspill. Kanskje noen som har hatt begge biler i sitt eie og kan komme med førstehånds erfaring.
Som skrevet liker jeg utifra tekniske spesifikasjoner og optikk B250e bedre, men har hørt om en god del episoder der DU måtte byttes og da er det litt risikabelt å kjøpe brukt bil med begrenset gjenstående garanti.
Håper å få prøvekjørt begge bilene neste uke.

chriso89

Ville ikkke kjøpt brukt mercedes uten at DU allerede er byttet.  høres ut som et sagkvern...

Når det er sakt så ender veldig mange som kjøper elbil som bil nr 2 til å bruke den som bil nr 1 igså på lengre tur med 1 ladestopp på veien. Leafen er mer fremtidssikret slik sett.

Hva men en kia soul ev?    hadde 2 versjoner av denne.  Den blir fort varm, god og høy sittekomfor med setevarme og kjøling i sete på exclusive,

Den støtter raskere hurtiglading en leafen i tillegg.  Varmepumpen på denne er fenomenal!  bruker lite strøm og varmer godt.   j min gamle 2018 soul kom seg ca like langt nå på vitneren som min nye leaf 40 kwt!

Panduck

Er det ikke LEAF 30kWh som har hatt mer batteri-problem enn de andre? Rent bortsett fra det er nok en bruk LEAF en god bil, og man skal ALDRI undervurdere nytten av å ha en bil som kan hurtiglades. MB250e eiere som sitter å tvinner tommeltotter på en AC lader mens bilen fyller på 11kW, er et trist syn. Av og til drar man lengre med elbilen man har enn man hadde tenkt. Da gir LEAF muligheter du ikke har med MB250e. MEN, jeg ville prøvesittet LEAFen litt og sett om du får god sittestilling. Om det kun brukes på korte turer betyr det kanskje ikke så mye, men jeg fikk vondt i benet av å kjøre LEAF, og det var en av grunnene til at vi valgte annen bil etterpå. Der vil jeg anta MB250e vil være bedre, men jeg har ikke prøvd så jeg vet ikke...

Mateusz

Sitat fra: chriso89 på mandag 30. desember 2019, klokken 11:59

Hva men en kia soul ev?  ....

Den støtter raskere hurtiglading en leafen i tillegg.
Har mistanke at du kjenner ikkje til Leaf 30. Den lader vesentlig raskere enn Leaf 24, 40. Trur den lader raskere en Soul og.

En annen ting. Leaf 30 har ikkje batteriproblemer som noen andre har sagt har. Den har programfeil som underraporterer SOH for batteriet, men problemet er løst etter oppdatering.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

automat

Sitat fra: Matheus på lørdag 04. januar 2020, klokken 10:37


En annen ting. Leaf 30 har ikkje batteriproblemer som noen andre har sagt har. Den har programfeil som underraporterer SOH for batteriet, men problemet er løst etter oppdatering.

Det vi vet er at batteriet blir svært varmt ved (gjentatt) hurtiglading. Og siden batteriet ikke har aktiv kjøling, blir ikke bilen kvitt denne varmen, før den blir stående parkert i mange timer.

Vi vet også at langvarig høy temperatur generelt går ut over batterilevetid. Og at mange 30Kwh Leaf fikk degenerering av batteriet.

Hva Nissan gjorde med programvareoppdateringen som løste dette, vet jeg ikke så mye om. Men så vidt jeg vet er ikke det grunnleggende temperaturproblemet løst. Det er også verdt å merke seg at Nissan i senere modeller har skrudd ned ladehastigheten ved høye temperaturer (aka rapidgate).

Jeg mener derfor at 30kWh Leaf har en usikkerhetsfaktor knyttet til levetid på batteriet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

chriso89

Sitat fra: Matheus på lørdag 04. januar 2020, klokken 10:37
Sitat fra: chriso89 på mandag 30. desember 2019, klokken 11:59

Hva men en kia soul ev?  ....

Den støtter raskere hurtiglading en leafen i tillegg.
Har mistanke at du kjenner ikkje til Leaf 30. Den lader vesentlig raskere enn Leaf 24, 40. Trur den lader raskere en Soul og.

En annen ting. Leaf 30 har ikkje batteriproblemer som noen andre har sagt har. Den har programfeil som underraporterer SOH for batteriet, men problemet er løst etter oppdatering.
Kia soul ev lader opp mot hverandre 70 kWh maks. Så den er raskere en leafen
  Den ahr også aktiv batterikjøling så den lader like raskt hver gang på sommeren der leafen ikke vil det

dr.flo84

Hei.
Da falt valget på B-klassen.
Prøvekjørte både leaf og B-klassen og likte sist nevnte best 😉

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA