Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading TM3 Drammen

Startet av Avh, lørdag 28. desember 2019, klokken 09:52

« forrige - neste »

Avh

Lånte bort vår M3. Fikk telefon om at lading i Drammen ikke gikk. Prøvde å finne ut via SC Tesla om laderne tok CCS/M3. Det fant jeg ikke. Heller ikke på Supercharge.info. Ringte Tesla Hotline. Han sa vi måtte ha adapter. Det var nytt for oss. 
Vi vet dette snart ordner seg på Liertoppens nye stasjon, men her gikk vi i fella med nesten tomt batteri i Drammen.  Eller har vi misset noe: står det noe sted at Drammen ikke støtter lading TM3? Og adapteret: fulgte det med bilen ved utlevering?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Øyvind.h

Lier er vel ikke synlig i kartet i bilen ettersom det ikke er CCS der?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Møtte en med svart Model 3 på Lier i går, og forklarte til han at han ikke kunne lade der. Muligens deres bil? "Stol på navigasjonen din" da jeg. Så han etterpå sto på bensinstasjonen og muligens lette etter et annet sted å lade.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Avh

Hehe. Nei blå bil her. Gammel vane vond å vende. Den som lånte bilen har tidligere sittet på i Drammen. Selv befinner jeg meg i utlandet og har ikke hatt ladebehov i Drammen etter at vi bytta fra TMS. Hadde garantert gått i fella selv.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

turfsurf

Sitat fra: Avh på lørdag 28. desember 2019, klokken 10:29
Hehe. Nei blå bil her. Gammel vane vond å vende. Den som lånte bilen har tidligere sittet på i Drammen. Selv befinner jeg meg i utlandet og har ikke hatt ladebehov i Drammen etter at vi bytta fra TMS. Hadde garantert gått i fella selv.
Vil si dette ikke er noe å klandre Tesla for. Er vel kun de beryktede "hjemmeladestasjonene" som fremdeles er uten CCS.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Avh

XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

OhmPaPa

På Lier kan du kanskje få ladet ved Circle-K som ligger like ved Lier North? Der er det flere ladestasjoner.

jkirkebo

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 28. desember 2019, klokken 11:54
På Lier kan du kanskje få ladet ved Circle-K som ligger like ved Lier North? Der er det flere ladestasjoner.

På andre siden (Lier south), bak Burger King, er det 12 (!) stk. 150kW lynladere fra Grønn Kontakt. Så det er virkelig helt uproblematisk å lade en Model 3 på Lier. Jeg brukte lynladerne selv sist jeg var forbi med vår Model X, alle SuC var som vanlig opptatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tibber73

Sitat fra: Avh på lørdag 28. desember 2019, klokken 09:52
Lånte bort vår M3. Fikk telefon om at lading i Drammen ikke gikk. Prøvde å finne ut via SC Tesla om laderne tok CCS/M3. Det fant jeg ikke. Heller ikke på Supercharge.info. Ringte Tesla Hotline. Han sa vi måtte ha adapter. Det var nytt for oss. 
Vi vet dette snart ordner seg på Liertoppens nye stasjon, men her gikk vi i fella med nesten tomt batteri i Drammen.  Eller har vi misset noe: står det noe sted at Drammen ikke støtter lading TM3? Og adapteret: fulgte det med bilen ved utlevering?

Her må de ha ringt en annen hotline enn Tesla sin
Det finnes ikke noe adapter fra Type2-plugg til CCS-plugg. Andre veien derimot..

SuC Lier nord/sør er uansett en utrivelig ladeplass. Like greit å ikke lade der..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Ellemelle

I løpet av få dager åpner 40 ladestolper på Liertoppen. Problem solved.

fredag

Sitat fra: Avh på lørdag 28. desember 2019, klokken 09:52
Lånte bort vår M3. Fikk telefon om at lading i Drammen ikke gikk. Prøvde å finne ut via SC Tesla om laderne tok CCS/M3. Det fant jeg ikke. Heller ikke på Supercharge.info. Ringte Tesla Hotline. Han sa vi måtte ha adapter. Det var nytt for oss. 
Vi vet dette snart ordner seg på Liertoppens nye stasjon, men her gikk vi i fella med nesten tomt batteri i Drammen.  Eller har vi misset noe: står det noe sted at Drammen ikke støtter lading TM3? Og adapteret: fulgte det med bilen ved utlevering?

Se på kartet i bilen. I Model 3 vises ikke noen Tesla Supercharger i Lier, fordi det er en gammel type som ikke funker med Model 3. Kartet i bilen viser Superchargere som fungerer med bilen.

Men det går helt fint å lade her på de andre ladenettverkene.

Circle-K Lier E18-sørgående har 1 stk 150kW lynlader (og to 50kW hurtigladere).

Og på andre siden av veien ved Burger King E18 nordgående har Grønn Kontakt 12 stk hurtigladere/lynladere med opptil 150kW ladehastighet.

150kW er raskere enn det du får ut av Teslas nåværende superchargere i Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rosstopher

Sitat fra: fredag på søndag 29. desember 2019, klokken 19:24
150kW er raskere enn det du får ut av Teslas nåværende superchargere i Norge.

Superchargerne gir vel maks 150 kW? Det er ihvertfall det som står på kartet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: fredag på søndag 29. desember 2019, klokken 19:24
Sitat fra: Avh på lørdag 28. desember 2019, klokken 09:52
Lånte bort vår M3. Fikk telefon om at lading i Drammen ikke gikk. Prøvde å finne ut via SC Tesla om laderne tok CCS/M3. Det fant jeg ikke. Heller ikke på Supercharge.info. Ringte Tesla Hotline. Han sa vi måtte ha adapter. Det var nytt for oss. 
Vi vet dette snart ordner seg på Liertoppens nye stasjon, men her gikk vi i fella med nesten tomt batteri i Drammen.  Eller har vi misset noe: står det noe sted at Drammen ikke støtter lading TM3? Og adapteret: fulgte det med bilen ved utlevering?

Se på kartet i bilen. I Model 3 vises ikke noen Tesla Supercharger i Lier, fordi det er en gammel type som ikke funker med Model 3. Kartet i bilen viser Superchargere som fungerer med bilen.

Men det går helt fint å lade her på de andre ladenettverkene.

Circle-K Lier E18-sørgående har 1 stk 150kW lynlader (og to 50kW hurtigladere).

Og på andre siden av veien ved Burger King E18 nordgående har Grønn Kontakt 12 stk hurtigladere/lynladere med opptil 150kW ladehastighet.

150kW er raskere enn det du får ut av Teslas nåværende superchargere i Norge.
Tror de aller fleste SuC er 150kW, og har vært det siden i sommer omtrent. Kartet på Teslas hjemmside er i alle fall ikke riktig.
Jeg har ladet med 147kW på Kjerlingland ved Lillesand, og den står oppgitt til 120kW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fredag

Sitat fra: Handyman på søndag 29. desember 2019, klokken 22:08
Sitat fra: fredag på søndag 29. desember 2019, klokken 19:24
150kW er raskere enn det du får ut av Teslas nåværende superchargere i Norge.
Tror de aller fleste SuC er 150kW, og har vært det siden i sommer omtrent. Kartet på Teslas hjemmside er i alle fall ikke riktig.
Jeg har ladet med 147kW på Kjerlingland ved Lillesand, og den står oppgitt til 120kW.

OK.

Et annet poeng er at superchargerne på Lier stort sett er veldig fulle hele tiden, slik at når du får en ledig stolpe så får du ytterst sjelden et laderpar helt for deg selv. Da må du dele på hastigheten med nabostolpen.

Stor sjanse for at man får litt raskere lading hos Grønn Kontakt og Circle-K på Lier.

Jeg tror mange Tesla Model 3 eiere dropper å lade på vanlige lynladere, fordi de tror de er mye tregere enn Teslas superchargere. Det er jo vanskelig å se forskjell på en treig gammel 50kW hurtiglader og en 150kW lynlader hvis man ikke er spesielt interessert, eller følger med på utbyggingen av lynladerne til feks Fortum, Grønn Kontakt, BKK, Sirkel-Kå og Ionity.

Tesla burde inngå en avtale med Fortum, Grønn Kontakt, BKK, Sirkel-Kå og Ionity om helt automatisk CCS autocharge (dvs at disse hurtigladerne til disse ladeoperatørene gjenkjenner ID-en til Model 3 som sendes via CCS ladekontakten) og biller lading via Tesla helt uten å bruke app eller ladekort. Og at Tesla da viser disse hurtigladerne/lynladerne med et eget ikon/farge på kartet i Model 3.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA