Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelader i garasje

Startet av errey, fredag 27. desember 2019, klokken 20:35

« forrige - neste »

errey

Hei,

Mitt første innlegg her.
Jeg planlegger kjøp av el-bil etterhvert, og har forsøkt meg å sette meg inn i dette med lading hjemme. Jeg er ikke veldig kyndig på elektro.

Jeg bor i et hus fra 2015 med 400V 3-fase. Garasjen er vegg-i-vegg med huset. Huset ble bygget med en kurs på 16A inn til garasjen (2.5 mm2 kabel). Det er altså ikke lagt opp til El-bil. I garasjen er det portåpner og et lys i taket som er montert på denne kursen.

Slik jeg leser det er kravet en dedikert kurs fra sikringskap og til ladestasjon. For min del så vil jeg si det betyr å "rive halve huset" for å strekke nye rør fra sikringskap til garasje. Hvis det er tilfelle, så står jeg heller over el-bil nå i denne omgang. Jeg har lest i NEK 400 at man kan bruke eksisterende kurs om det er en frittstående garasje, noe min ikke er.

Jeg har også lest på forum at noen nevner et underfordelingsskap i garasje, og dedikert kurs der i fra?

Jeg har ikke diskutert med noe elektrofirma ennå. Lurte på om dere har vært i tilsvarende situasjon? Hva gjorde dere? Hvilke alternativer har jeg?


Rosstopher

Det er fullt mulig at det ligger rør som du kan trekke nye kabler i fra sikringsskap til garasje. Dersom du har null peiling, be en elektriker komme på befaring. Selv har jeg 16 A enfas 230 V (3,7 kW) ladestasjon, men dersom jeg hadde hatt 400 V anlegg som deg og måtte ha ny kurs uansett hadde jeg nok gått for 400 V trefase 16 A (11 kW).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

errey

Takker for tilbakemelding!
Jeg får høre med elektriker etter hvert. Det er ingenting som tyder på at det er lagt opp ekstra rør i dokumentasjonen, så jeg er usikker. Siden det er lagt opp et rør til garasjen så tenkte jeg kanskje det var mulig å erstatte eksisterende kabel med en tykkere kabel og oppgradert kurs, og så montere et underfordelingskap i garasjen hvor man der har egen kurs til lader, men jeg har ikke peiling egentlig..

Elmo

Sitat fra: errey på lørdag 28. desember 2019, klokken 19:53
Siden det er lagt opp et rør til garasjen så tenkte jeg kanskje det var mulig å erstatte eksisterende kabel med en tykkere kabel og oppgradert kurs,
Ja, i de fleste tilfeller er rør i bakken såpass store at de bør være mulig. Men det finner elektrikeren ut.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

pberg

Jeg var nylig gjennom samme operasjon. Kun 1x16A kurs til garasje. Fikk oppgradert til 3-fas 400V i inntaket, og lagt ut en 5x10mm2 kabel til underfordeling i garasjen. Og der fikk jeg satt opp 2x Easee-ladere med lastbalansering.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA