Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde 2021 m3p, hva får dere i km visning?

Startet av Woodbear, onsdag 30. desember 2020, klokken 02:01

« forrige - neste »

pekle

Sitat fra: Marre på tirsdag 05. januar 2021, klokken 00:13
Synes bare det var rart at min kollega med samme bil og utstyr osv holder % mye bedre og lengre!
Om dere kjører samme strekning samtidig med samme fart og start-forutsetninger så vil nok tallene være rimelig like.

Om du kjørte f.eks 10km/t fortere enn kollegaen på motorvei (Rygge-Kløfta f.eks) så vil det slå ut ganske mye (mye mer enn man tenker over med fossilbil). Askim-Moss via 120 vil også ha mye lavere forbruk enn f.eks Moss-Oppegård på E6 (ca like langt, men trolig helt forskjellig hastighet)

Marre

Sitat fra: pekle på tirsdag 05. januar 2021, klokken 08:29
Sitat fra: Marre på tirsdag 05. januar 2021, klokken 00:13
Synes bare det var rart at min kollega med samme bil og utstyr osv holder % mye bedre og lengre!
Om dere kjører samme strekning samtidig med samme fart og start-forutsetninger så vil nok tallene være rimelig like.

Om du kjørte f.eks 10km/t fortere enn kollegaen på motorvei (Rygge-Kløfta f.eks) så vil det slå ut ganske mye (mye mer enn man tenker over med fossilbil). Askim-Moss via 120 vil også ha mye lavere forbruk enn f.eks Moss-Oppegård på E6 (ca like langt, men trolig helt forskjellig hastighet)

Får satse på at det er tilfellet, uansett så er det 8 års batteri garanti så har god tid hvis det skulle være tilfellet mtp batteri problemer, hehe! Når jeg går på energi på skjermen, og bilen har 68% viser den 208Km rekkevidde på energi på skjermen, vet ikke hvor mye det har å si og/eller om det har riktig betydning.

Lapskaus

Rekkevidden i displayet må ikke forveksles med faktisk rekkevidde uansett. Det  du ser der er tilgjengelige kWh som batteriet rapporterer delt på en eller annen konstant faktor (tror det er 137wh/km på min bil). WLTP er en helt annen målemetode som gir bedre resultater enn denne beregninga, hvor langt du faktisk kan kjøre er stort sett mye lavere enn dette igjen.

For min del er WLTP 409 km, displayet viser ca 360, hvis jeg kjører «normalt» på motorvei vinterstid vil jeg ikke satse på mer enn 200-250 km. På langtur blir det gjerne et par timers kjøring mellom hver ladestopp på 15-20 minutter, da er det om å gjøre å komme til neste superlader med mest mulig tomt batteri så man får maks ladefart. Småkjøring suger mye strøm på å varme opp kupeen og flere hundre kilo med batterier. Når dette er oppe i temperatur blir forbruket mye mindre, men det skjer bare når du kjører langt.

Marre

Trenger litt hjelp, jeg vet ikke hva men jeg får aldri Wt/km hos meg under 215, selvom jeg kjører vanlig, ikke bruker jeg brems og gass så mye, lav temperatur i bilen osv, den ligger bestandig mellom 225-250, fotvarmer bilen i 15-20 min før jeg kjører osv..kjørte kløfta-Fredrikstad T/r, både motorvei og landvei, fortsatt 220 +++.. noen forslag eller ideer på hva det kan komme av?

thebadger

Sitat fra: Marre på onsdag 06. januar 2021, klokken 10:44
Trenger litt hjelp, jeg vet ikke hva men jeg får aldri Wt/km hos meg under 215, selvom jeg kjører vanlig, ikke bruker jeg brems og gass så mye, lav temperatur i bilen osv, den ligger bestandig mellom 225-250, fotvarmer bilen i 15-20 min før jeg kjører osv..kjørte kløfta-Fredrikstad T/r, både motorvei og landvei, fortsatt 220 +++.. noen forslag eller ideer på hva det kan komme av?
Hvis du skal innom Fredrikstad igjen så send meg en PM, så kan jeg ta en titt.
Får også utstyr til ScanMyTesla på tirsdag, så kan vi koble det på og sammenligne effektbruk på din og min.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA