Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: elektro på torsdag 11. juni 2020, klokken 19:15
Har fortalt det før, men oppdaget også at min bil stod på 100% hos forhandler da jeg koblet til app første gang. :-* Kjørte klima til den var nede på 92% eller noe, da gikk det ikke mer pga. 12V, men aner jo ikke hvor lenge den har stått sånn. Håpløst. De burde vært satt til 60% fra fabrikk og ladet til max 80% ved klargjøring, så burde kunden fått informasjon om hvordan man endrer dette midlertidig, ved behov, under utlevering.

Veldig enig!!!

Problemet er at forhandlerne ikke gidder sette seg inn i Li-ion batterienes kjemi. Eventuelt at de gir blaffen. De ansatte hos Audi lader jo stort sett alle til 100%, hver eneste natt. Men de skal jo bare beholde bilen et år eller maks to, og da betyr det jo lite for de...

Forøvrig ikke særegent for Audi. Samme greia var det hos Nissan: Lad til 100% så mye du vil, ingen problem. Og det selv om Leafen ladet til 4,20V/celle. Grøss og gru...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 11. juni 2020, klokken 20:08
Sitat fra: elektro på torsdag 11. juni 2020, klokken 19:15
Har fortalt det før, men oppdaget også at min bil stod på 100% hos forhandler da jeg koblet til app første gang. :-* Kjørte klima til den var nede på 92% eller noe, da gikk det ikke mer pga. 12V, men aner jo ikke hvor lenge den har stått sånn. Håpløst. De burde vært satt til 60% fra fabrikk og ladet til max 80% ved klargjøring, så burde kunden fått informasjon om hvordan man endrer dette midlertidig, ved behov, under utlevering.

Veldig enig!!!

Problemet er at forhandlerne ikke gidder sette seg inn i Li-ion batterienes kjemi. Eventuelt at de gir blaffen. De ansatte hos Audi lader jo stort sett alle til 100%, hver eneste natt. Men de skal jo bare beholde bilen et år eller maks to, og da betyr det jo lite for de...

Forøvrig ikke særegent for Audi. Samme greia var det hos Nissan: Lad til 100% så mye du vil, ingen problem. Og det selv om Leafen ladet til 4,20V/celle. Grøss og gru...

Gamle-Leafen toppet ut på 393,5V, som tilsvarer 4,10V/celle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janbanan

Jeg tror at Møller lader bilen til 100%, for å vise maksimal rekkevidde når kunden hente bilen.
Min e-50, stod på 332km på GOM og SoC til 100% ved utlevering. 332 på GOM har jeg ikke vært i nærheten av siden.
Dvs at jeg burde ha 265km ved 80% SoC.
Det kan jo natuligvis skyldtes mitt kjøremønster også...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

• Er det noen som har kjøpt OBDeleven dongel i det siste? Er det fortsatt linken som ligger i første innlegg i denne tråden som gjelder? (Den «norske» linken der virker ikke, kun den andre). Eller andre gode alternativer?

• Hvordan går det med avlesningen rundt omkring? Får dere fortsatt 240Ah batterikapasitet på e-tron 55 og 180Ah på e-tron 50?
Eller har disse tallene sunket noe? Man må jo anta det vil være noen prosent degradering etter noen måneder...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

+1 lurer også på hva jeg skal kjøpe, hvor. Først og fremst interessert i trådløs Apple AirPlay på min 2019 modell. Andre ting man kan endre trygt og enkelt med OBD? Bilen er jo også rukket å bli snart halvannet år, i alle fall siden den forlot fabrikken, så eventuell degradering hadde også vært interessant å vite.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på mandag 13. juli 2020, klokken 10:47
+1 lurer også på hva jeg skal kjøpe, hvor. Først og fremst interessert i trådløs Apple AirPlay på min 2019 modell. Andre ting man kan endre trygt og enkelt med OBD? Bilen er jo også rukket å bli snart halvannet år, i alle fall siden den forlot fabrikken, så eventuell degradering hadde også vært interessant å vite.
Finn ut hvordan vi låser opp "AllowAppSetChargeLimit" eller en lignende tjeneste!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hårek

Har ikke brukt den på en stund. Og nå fungerer den ikke. Får ikke opp noen Control Units.
Har siste versjon, 0.25.2. Pussig nok er en av nyhetene på den "Fixed issue where e-tron control unit list was empty"
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Hårek

Sitat fra: ThomasEL på mandag 13. juli 2020, klokken 09:18
... Får dere fortsatt 240Ah batterikapasitet på e-tron 55 ...
Nå har de fikset app'en. Leste av 232,8 Ah, ned fra 238 etter 10 mnd.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

ThomasEL

Sitat fra: Hårek på fredag 17. juli 2020, klokken 15:30
Sitat fra: ThomasEL på mandag 13. juli 2020, klokken 09:18
... Får dere fortsatt 240Ah batterikapasitet på e-tron 55 ...
Nå har de fikset app'en. Leste av 232,8 Ah, ned fra 238 etter 10 mnd.

Det må jo sies å være bra..?
232,8Ah er jo ca 97% av de 240Ah bilen i teorien ble levert med. 3% tap høres vel ok ut.

Et spørsmål:
- Viser den dette amperetimertallet (Ah) uniddelbart når du kobler til? Eller må du gjennom noe slags testsyklus med lading og utlading for å få opp resultatet?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

Det kommer opp umiddelbart. I app velger man Control Unit 8C Battery Energy Module. Så velger man 'Live data', og 'H-V battery, nominal capacity'.
Jeg vet ikke hva dette tallet egenlig betyr, har ikke nok kunnskap om batterier. Men det virker jo som et uttrykk for SOH?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

ThomasEL

Sitat fra: Hårek på fredag 17. juli 2020, klokken 17:00
Det kommer opp umiddelbart. I app velger man Control Unit 8C Battery Energy Module. Så velger man 'Live data', og 'H-V battery, nominal capacity'.
Jeg vet ikke hva dette tallet egenlig betyr, har ikke nok kunnskap om batterier. Men det virker jo som et uttrykk for SOH?

Ja, på mange måter er det det!

Hver batterimodul i e-tronen er på 60Ah. I e-tron 55 har fu 4 slike moduler parallellkoblet, altså 240Ah når batteriet er spell nytt. I e-tron 50 er det 3 slike moduler i parallell, altså 180Ah

Når du måler 232,8Ah, så skal det være et uttrykk for hvor mange amperetimer batteriet ditt kan lagre pr i dag. Siden 232,8Ah er ca 97% av 240Ah, så har du ca 3% degradering siden batteriet forlot fabrikk.
- Ikke dårlig!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Vurderer denne OBDelleven dongelen fra obdeleven.com

Vil tro den skal fungere for avlesning. Den aller rimeligste ser ut til å kun være for Android..?
Kommentarer?

Skal vite hvor godt estimatet for nominell kapasitet er. I en e-tron 50 uten degradering skal det være 180Ah og i en 55 skal det være 240Ah

I begge tilfeller får man brutto kapasitet ved å multiplisere antall Ah med nominell spenning som er 396V
(Eks ny e-tron 50: 180Ah • 396V = 71,28kWt)

Dessverre veldig få som har OBDeleven, ser det ut til, så ikke så mange å sammenlikne med etter hvert. På Leaf forumet hadde jo «alle» Leaf Spy🤪😂

Er vel bare «Hårek» som har lagt ut sine avlesninger så langt. Han fikk estimert 232,8Ah på sin 55 batteripakke ved sist avlesning.
232,8Ah •396V = 92,2kWt. Som er ca 97% av brutto kapasitet på ny bil. Altså ca 3% degradering.

Slik jeg forstår det.

Andre som har avlest?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

Sitat fra: ThomasEL på mandag 27. juli 2020, klokken 22:38
... Den aller rimeligste ser ut til å kun være for Android..?
Appen finnes både for Android og iOS. Men det er kanskje litt forskjell, det er utviklet for Android i utgangspunktet og så kom iOS i ettertid.
Forskjellen på de 3 pakkene som selges gjelder koding. Pro-versjonen har flere muligheter (se meny "Features" på nettsiden). Det skal også koste "Credits" å utføre koding.
Har dog lite erfaring med dette, er ikke mye koding jeg har behov for å gjøre.

OBDeleven er også ganske tungvindt å bruke for å se på data, det er ingen mulighet for f.eks å lagre mye brukte oppsett. Man må inn i menyene og bla seg fram hver gang. Hadde håpet de ville videreutvikle dette, men det ser ikke ut til å skje.
Det mest nyttige for min del har vært å føge med på hva som er blitt gjort av oppdateringer ved verkstedbesøk, og å forstå bilens funksjoner som f.eks batteritemperatur.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Etam

Har nettopp justert og oppdatert mine testede OBDeleven e-tron tweaks.
Blant oppdateringene er:
- Aktivere 360 kamera i fart
- Aktivere Trailer Assist
- Deaktivere fjernkontroll åpning av bakluke

Se dagens innlegg i OBDeleven forum:
https://forum.obdeleven.com/thread/7801/confirmed-tron-obdeleven-tweaks

ThomasEL

Sitat fra: Etam på tirsdag 28. juli 2020, klokken 21:19
Har nettopp justert og oppdatert mine testede OBDeleven e-tron tweaks.
Blant oppdateringene er:
- Aktivere 360 kamera i fart
- Aktivere Trailer Assist
- Deaktivere fjernkontroll åpning av bakluke

Se dagens innlegg i OBDeleven forum:
https://forum.obdeleven.com/thread/7801/confirmed-tron-obdeleven-tweaks

Ser ut til at du bruker OBDeleven aktivt👍

Hva slags batterikapasitet leser du ut? (Ah nominell kapasitet)
Endret seg mye siden den var ny?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA