Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

Kaptein70

Sitat fra: Hårek på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:06
Har ikke mye erfaring med dette enda. Tror opheim vet mer.
Et par eksempler fra Battery energy control module:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Greier du å se kapasitet på batteri med disse dataene?

Hårek

Ja, leser ut dette:
H-V battery, nominal capacity   238.00 Ah
H-V battery voltage                   422.70 V

Det gir 100 kWh. Men hvor 238 kommer fra vet jeg ikke.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

elektro

Sitat fra: Etam på lørdag 25. januar 2020, klokken 19:48
Hei dere

Jeg har funnet at Audi Q8 og nyere A6/A7/A8 med samme MMI som e-tron har en del OBDeleven tweaks som kan testes på e-tron. Jeg har lest mange og lange diskusjonstråder for blant annet disse modellene og funnet tweaks som fungerer på e-tron. Men, etterhvert som man tester og verifiserer ulike tweaks, er det en fordel om man kan samle disse en felles plass. Videre er det en fordel om disse beskrives på engelsk, slik at man kan utveksle erfaringer på tvers av språk.

Jeg har derfor tatt et initiativ i OBDeleven sitt eget forum og startet en dedikert diskusjonstråd for bekreftede OBDeleven tweaks for e-tron. Ser gjerne at den tråden holdes ren for spørsmål om mulige andre/nye tweaks, slik at vi kan lage en voksende liste over bekreftede tweaks.

Ref: http://forum.obdeleven.com/thread/7801/confirmed-tron-obdeleven-tweaks

PS:
I den refererte listen er det blant annet gjengitt hvordan man får e-tron til å bare bruke skiltgjenkjenning for å vise aktuell fartsgrense (dvs. ignorere hastighetsinformasjon i kartdata).

Her var det en del snacks allerede! Må vurdere en sånn OBD adapter, hvor er det best å kjøpe den?

Kan du forklare litt mer hva den endringen på low beam gjør?

Når det gjelder Audi 5GHz WLAN for oss som ikke har trådløs carplay, erstatter denne bilens WLAN sone, eller får man to nett, sånn at ungene fortsatt kan se på Fantorangen på dette?

(Digg å kunne folde inn speilene med nøkkelen hvis man har skrudd dette av, senest i dag måtte jeg sette meg inn og starte bilen igjen etter å ha parkert i et p-hus, for å få dem inn..)

Noen mulighet for å aktivere justering av ladegrense i appen for oss med 2019 modeller, eller styres dette kun i appen? Grenseløst irriterende å ikke ha denne muligheten. Håper alle som savner dette rapporterer det inn.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: Hårek på fredag 31. januar 2020, klokken 11:45
Ja, leser ut dette:
H-V battery, nominal capacity   238.00 Ah
H-V battery voltage                   422.70 V

Det gir 100 kWh. Men hvor 238 kommer fra vet jeg ikke.
e-55 har 4x 60Ah-celler i parallell, dvs 240Ah. Så spørs det om 238Ah er noe den måler, eller hva det er fra fabrikk (ref "nominal", før avrunding). Uansett, kan du ikke multiplisere dette med spenning der og da for å få energi. Spenningen vil variere med ladetilstand, og kryper nok ned under 350 V på slutten. Skal du måle energi, må du logge spenning i hele området 0-100%, og bruke et (vektet) snitt. Det er derfor det er vanskelig, selv for BMS, å helt nøyaktig vite hva den har innabords - spesielt dersom du aldri er i ytterkantene av ladenivå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Jeg tenker at nominell kapasitet ikke er noe som kan måles.
Finner SOC, her kalles det Battery charge condition og HV battery charge state.
Men har ikke sett noe som jeg gjenkjenner som SOH. Skulle tro BMS har en slik verdi.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Hårek

Sitat fra: elektro på fredag 31. januar 2020, klokken 11:59
... Må vurdere en sånn OBD adapter, hvor er det best å kjøpe den?
Har oppdatert førstepost med linker til butikk.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

pejourdan

Noen som har funnet battery-prosent visning til virtual cockpit? Forsto det slik at 2020-modeller har denne i displayet? Lette gjennom Dashboard og under Adaptions og Long Coding uten å finne noe der.

janbanan

Sitat fra: pejourdan på lørdag 01. februar 2020, klokken 00:53
Noen som har funnet battery-prosent visning til virtual cockpit? Forsto det slik at 2020-modeller har denne i displayet? Lette gjennom Dashboard og under Adaptions og Long Coding uten å finne noe der.

Det er ikke på som default, men jeg skal se om jeg finner ut av det på min 50 (kjekt å ha) :+1:
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

daktari

Ikke på 2019 hvertfall, men du kan lage "snarvei" til "Lade" på lille skjermen nede. Tror du må trykke på et spesielt ikon på store skjermen i lade-bildet. Så må du toggle snarveier av og på nede. (4 firkanter-knappen).

(Lite intuitivt å beskrive...)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

pejourdan

Har denne som standard snarvei ja, men tenkte kanskje d var mulig å få %-visning gjennom endring i OBD.

daktari

Det jeg håper er at noen finner en innstilling for kraftigere regen uten bremsepedal.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

EpsenSlo

Hei

Ser ut som det er mulig å kode vekk fotsensor for åpning OG lukking av bagasjerom.
Men vet noen om det er mulig å kode vekk BARE lukking?
Åpning er greit å ha, men når en står langt inn i bagasjerom og spiller tetris, er det greit å ikke få luken i hodet/ryggen.
Og når en monterer hengerfestet...


elektro

Sitat fra: EpsenSlo på onsdag 05. februar 2020, klokken 09:31
Hei

Ser ut som det er mulig å kode vekk fotsensor for åpning OG lukking av bagasjerom.
Men vet noen om det er mulig å kode vekk BARE lukking?
Åpning er greit å ha, men når en står langt inn i bagasjerom og spiller tetris, er det greit å ikke få luken i hodet/ryggen.
Og når en monterer hengerfestet...

Personlig setter jeg veldig pris på funksjonen med lukking via sensor, når man løfter tunge ting ut av bilen med begge hender, så jeg ville kviet meg litt for å deaktivere den, men ser problemet.

Finnes det eventuelt noen workaround/triks, er det f.eks. sånn at sensor er aktiv også når man har åpnet bakluken manuelt med knappen eller nøkkelen? Eller hva hvis man stopper luken på vei opp?

Er sensor aktiv også i tilhenger modus, hvis man aktiverer dette før man monterer henger festet?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

bwa

Har fått koplet opp OBDeleven og app  (Pro), men jeg får opp spørsmål om pin kode når jeg forsøker å oppdatere lux verdi for lysene. Hvor finner jeg den pin koden ?

Amatøren

Det er vel som alt annet fra Audi, Volkswagen, Skoda og Seat. 'Service hemmelighet'.

Pin koder er i utgangspunktet hemmelige og forbeholdt autorisert servicepersonell.

Noen er vel lekket på nett, men om de for e-tron er på nett er ikke sikkert. Slikt jeg har forstått (da jeg søkte for mange år siden) kan forskjellige moduler ha forskjellige pin koder.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA