Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

Hårek

OBDeleven er en diagnoseplugg som kommuniserer via Bluetooth med en app på mobil. Info her.
Har ikke så mye erfaring med denne foreløpig. Den viser 36 kontrollmoduler som hver har mange funksjoner:
Engine Control Module 1
Brakes 1
Central Electrics
Adaptive cruise control
Airbag
Steering column electronics
Dash board
Gateway
Steering column locking
Seat adjustment driver side
Lane change assistant
Door electronics driver side
Steering asistance
Central module Comfort system
Sound system
Drive motor control module
Door electronics passenger side
Information control unit 1
Trailer function
Deck lid control unit
Chassis control
Telematics communication unit
Gear shift control module
Head up display
Battery energy control module
Front sensors driver assistance system
Door electronics rear driver side
Door electronics rear passenger side
Thermal management
Battery charger control module
Control unit lane change assistant 2
Light control left 2
Light control right 2
Front corner radar 1
Front corner radar 2
Charger 1 mobile devices

'Drive motor control module' får jeg ikke opp. Kanskje den ikke finnes.
'Battery charger' har jeg prøvd med AC lading. Den viser at laderen har 3 moduler som lasten fordeles på ved enfase.
'Battery energy control' viser bla.a. spenninger og temperatur på HV batteri. Ser at det holder seg kaldt etter en times kjøring.
'Gateway' ser ut som inneholder data for 12V batteri.

Listen av moduler har en stor rød knapp, kommer opp 'Gateway list coding' - noen som vet hva dette er?

OBDeleven kan kjøpes her: https://obdeleven.no   eller her: https://obdeleven.com/en/products-page
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

janbanan

Jeg har en OBDEleven Nextgen (og iPhone).
Jeg har bestilt en e50 til den så jeg kan snart sjekke litt jeg også.

I påvente av at min e-tron skal leveres, så har jeg brukt den på en A4.
Her har jeg hatt problemer med MMI, og OBDElevn rapporterte brudd i optisk signal.
"Bruddet" viste seg å komme av en sikring til radio, som var ødelagt.
Litt skuffet over at ødelagt sikring ikke ble detektert av OBDEleven.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Hårek

Har fått laget lister med innhold i Live data meny for hver kontrollmodul. Gjør det litt enklere å orientere seg.
Er også ganske interessant å se hvor kompleks elektronikken i slike biler er. Det er svært mange sensorer.
Det var noen timers jobbing å få dette til, håper noen finner det nyttig.

Vedlegg er en .zip fil av en mappe med .txt filer. Forumet tillater ikke .zip, så filextension er endret til .mov
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

 :+1:

Har du noen skjermbilder med eksempler på hva du kan monitorere? Er spesielt interessert i hva du får ut av batteritilstand. Er det noen forskjell på hva som kan leses ut om bilen kjører eller står stille?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Har ikke mye erfaring med dette enda. Tror opheim vet mer.
Et par eksempler fra Battery energy control module:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

evtronDK

Har du mulighed for at trykke på start/stop knappen (uden at trykke på bremsepedalen - så gauge med power ikke bliver grøn) og så se om temperaturen på batteri stiger?
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Hårek

Det gjør det nok ikke.
Har kjørt en times tid og sett Battery temperature gå fra 1 til 3 grader. Mens HV heater temperature gikk opp til 58 grader.
Har dog ingen kunnskap om hvor de forskjellige temperatursensorene sitter.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Hårek

Eksempel på Live data fra 8C Battery energy control module og C5 Thermal management.
Har kjørt en kort tur fra Drammen til Asker, på motorvei.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

opheim

HV Heater og HV Heater 2 er de to 5kW PTC-varmerne som produserer varme til f.eks kupé-oppvarming.

Har fått logget en del kjøreturer etterhvert, og har tilgode å se noe som minner om vesentlig aktiv oppvarming av batteripakken. Men nå har det jo ikke vært "ordentlig vinter" på østlandet ennå, det nærmeste jeg har kommet var hytteturen i nyttårshelgen, men selv der (Valdres) var det aldri tosifrede kuldegrader. Mistenker at det må bli litt ordentlig kaldt før den virkelig slår inn. Selv på lange kjøreturer kommer det sjelden opp i særlig mye mer enn 10-13 grader i batteripakken før ladestopp når jeg starter med kaldt batteri (0-4 grader).

Du kan lese ut "effekten" på de to PTC-elementene i %, de ligger under control unit C5 Thermal Mgmt., hhv HV Heater status: Global specified value, og HV Heater 2 status: Global specified value. Denne opplyses i % av max effekt, og er egentlig mer interessant enn selve temperaturen på varme-elementet i grader.

I samme control unit vil du også kunne lese ut temperatur på f.eks batteri og motor, kupé og utvendig.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Hårek

Takk, nyttig info.
Har et problem med at appen konstant viser at vinduene er åpne. I Central module Comfort system  Live data finner jeg window_lifter_posisjon. Den viser 0% på alle fire uansett om vinduene er åpne eller lukket.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

terskaar

Hei Hårek
Har også porblem med at app viser vindu åpen. Dette fikk jeg etter servicetiltak 57H3, og problemer med sentrallås.
Har informert Møller om problemet idag

Hårek

#11
Sitat fra: terskaar på mandag 20. januar 2020, klokken 10:10
Hei Hårek
Har også porblem med at app viser vindu åpen. Dette fikk jeg etter servicetiltak 57H3, og problemer med sentrallås.
Samme her, det kom etter 57H3.
Dessuten leverte de bilen tilbake med feilmelding i dashboard og app, "Barnesikring: Feil! Oppsøk verksted".
Denne har siden forsvunnet av seg selv.
Ser også i OBD at tre av Door electronics modulene har oppdatert SW versjon fra 0358 til 0387. Men venstre bak er ikke oppdatert.
Oppdatering: Nå får jeg versjon 0387 på alle. Konklusjon: kan ikke stole på data i OBDeleven. Må scanne flere ganger.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

tromsø

Sitat fra: opheim på mandag 20. januar 2020, klokken 09:25
[...]
Har fått logget en del kjøreturer etterhvert, og har tilgode å se noe som minner om vesentlig aktiv oppvarming av batteripakken.
[...]

Andre her på forumet har fortalt om at det er vanlig å ha et forbruk på > 500 Wh/km i begynnelsen og på småturer. Man spekulerte da at grunn til dette var oppvarming av batteriet. Men her viser du at det ikke skjer i stor grad. Så er da grunn til høyt forbruk i kald vær kun oppvarming av kupe?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Sitat fra: tromsø på mandag 20. januar 2020, klokken 12:09
Sitat fra: opheim på mandag 20. januar 2020, klokken 09:25
[...]
Har fått logget en del kjøreturer etterhvert, og har tilgode å se noe som minner om vesentlig aktiv oppvarming av batteripakken.
[...]

Andre her på forumet har fortalt om at det er vanlig å ha et forbruk på > 500 Wh/km i begynnelsen og på småturer. Man spekulerte da at grunn til dette var oppvarming av batteriet. Men her viser du at det ikke skjer i stor grad. Så er da grunn til høyt forbruk i kald vær kun oppvarming av kupe?
Det er jo det rare, selv etter 1 time forvarming (2 økter) så er forbruket høyt i starten og bruker en stund på å stabilisere seg. Teller den med energi brukt til forvarming kanskje? Hvis formel "forbruk på denne turen = SOC stopp forrige tur minus SOC stopp denne tur.? Ikke "start tur SOC - stopp tur SOC"?

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

opheim

Sitat fra: tromsø på mandag 20. januar 2020, klokken 12:09
Sitat fra: opheim på mandag 20. januar 2020, klokken 09:25
[...]
Har fått logget en del kjøreturer etterhvert, og har tilgode å se noe som minner om vesentlig aktiv oppvarming av batteripakken.
[...]

Andre her på forumet har fortalt om at det er vanlig å ha et forbruk på > 500 Wh/km i begynnelsen og på småturer. Man spekulerte da at grunn til dette var oppvarming av batteriet. Men her viser du at det ikke skjer i stor grad. Så er da grunn til høyt forbruk i kald vær kun oppvarming av kupe?

Jeg tenker nok det primært skyldes oppvarming av kupé ja. Det jeg viser til over er utviklingen i temperatur på batteripakken - ikke forbruket som sådan. Uten at jeg har ført statistikk på det er mitt klare inntrykk at det relativt sett høyere forbruket i starten av en tur er merkbart lavere og/eller mer kortvarig med forvarming enn uten. Varmepumpen som henter spillvarme fra motorene har jo liten effekt før det er temperatur i motorene etter litt kjøring. Så jeg antar PTC-elementene brukes mer frem til varmepumpen kan overta - som er en vesentlig mer energieffektiv måte å varme/vedlikeholde kupéen på.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA