Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

Orbit

Mitt batteri er også på 450V når det er fulladet, både før og etter oppdatering.

Sitat fra: Gnistre1 på lørdag 20. november 2021, klokken 17:51
Hadde du latt batteriet hvile ett øyeblikk etter lading før du leste av cellespenning? Har aldri fått høyere enn 4.14 V som "hvilespenning" ved 100 % i bilens display. Under DC lading har jeg lest av 4.20 V helt mot slutten.
Det gikk akkurat opp til 4,20 V på slutten av ladingen (11 kW AC), men falt umiddelbart med ~15 mV i det lading stoppet. Det falt ikke videre i løpet av de minuttene jeg sjekket. Forskjellen er nok pga indre motsand under lading, og at det alltid trengs litt mer spenning enn ubelastet batterispenning for å lade.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gnistre1

En stund siden jeg har lest av cellespenning etter fullading nå så det kan jo ha endret seg. Ser i en tidligere post i denne tråden at også du Orbit har lest av tilsvarende max cellespenning som meg (ca. 4.13V ved 100% i display). Antar temperatur også har en innvirkning her.
2021, e-tron 50

Tonk

#227
My highest measured "H-V battery voltage" at 100% (96% SOC) was 451.2V, cell max voltage 4.183V
(E-Tron 55 may2019, about 108000km, after 93M3)

Could it be that the E-tron 55 cell (LG Pouch) do have a slightly higher max voltage then those ot the later E-Tron 50 (Samsung cells) ?   See also: https://github.com/electrichasgoneaudi/etron-issues/issues/38
Audi E-Tron 55 from May 2019

villho

Sitat fra: villho på fredag 19. november 2021, klokken 08:00
Du har faktisk rett. SW-versjonene i bilen min var ikke helt de samme som du hadde (etter 93M3), men var høyere enn det du hadde før den.
Det er nok verdt å kommentere at etter 93N1-oppdateringen har bilen min nå samme programvareversjon "8C Battery energy module" enn det 93M3 gir de eldre bilene. Jeg prøver å følge endringene det førte, selv om det er vanskelig på grunn av vinteren.

8C Battery Energy Module
   Software number: 4KE915233D
   Software version: 0442
—>
   Software number: 4KE915233H
   Software version: 0462
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

Orbit

Fikk bruk for OBD11 til problemløsing i dag. Jeg hadde fått en 10x15 cm reklamebrosjyre blåst inn i nedre radiator, men gardinene på den er bare åpne når batteriet kjøles (oppdaget den under lynlading med tilhørende batterikjøling). Det var derfor ikke mulig å komme til med lang pinsett for å plukke brosjyren ut mens bilen stod hjemme.

Det er en selvtest tilgjengelig i ODB11 under "Thermal management" for øvre ("Adaption of radiator shutters") og nedre ("Adaption of radiator shutters 2") som åpner opp noen sekunder så en kan ta en titt, men ikke lenge nok til å få plukket noe ut. I samme meny som aktivering av batterivarme, er det også tilsvarende for batterikjøling. Ved å starte denne (med tenning på), åpner gardinene (mens radiatorvifta går på fullt, mye høyere enn jeg noen gang har hørt), og det var lett å få ut synderen. Alt gikk tilbake til normalen ved avslutning av funksjonstesten.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

BGB

Kan noen bekrefte at den norske nettbutikken (https://obdeleven.no/) er legit? Ingen kontaktinfo annet enn et kontaktskjema, finner ingen info om butikken på nettet og det gir meg mange røde flagg.

retrov

Sitat fra: BGB på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:45Kan noen bekrefte at den norske nettbutikken (https://obdeleven.no/) er legit? Ingen kontaktinfo annet enn et kontaktskjema, finner ingen info om butikken på nettet og det gir meg mange røde flagg.
Ja fungerte fint med kjøp av PRO enhet her.

Sliter med og kode den Driver assitance for automatisk tilhenger rygging.
Noen andre som har slitt med den, Etron 55-2022

hybrid88

Kan man kode bilen til å tro at den har hengerfeste med OBD eleven?

Har hørt og lest om diverse problemer med ettermontert hengerfeste. Så vidt jeg vet handler det ikke om det er uoriginalt feste eller ikke men om bilen er kodet for det. Det brukes samme koding til originale og uoriginale fester.

Hvis bilen/software tror at bilen er uten feste så blir det problemer. Derfor opplever mange som har fått ettermontert hengerfeste problemer etter en større oppdatering hos Audi fordi software oppdateres(til bil uten hengerfeste) og koding gjort av hengerfestemontør slettes. Meg bekjent så har Audi sentralt stengt muligheten for andre å gjøre denne kodingen (SWM kode) noe de egentlig ikke har lov til da de ikke kan nekte aftermarketdeler. Det finnes en sak på dette i tysklannd men det er aldri åpnet av Audi.
Etron 55
E-golf
911 GT3

janbanan

Sitat fra: retrov på fredag 09. juni 2023, klokken 19:21
Sitat fra: BGB på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:45Kan noen bekrefte at den norske nettbutikken (https://obdeleven.no/) er legit? Ingen kontaktinfo annet enn et kontaktskjema, finner ingen info om butikken på nettet og det gir meg mange røde flagg.
Ja fungerte fint med kjøp av PRO enhet her.

Sliter med og kode den Driver assitance for automatisk tilhenger rygging.
Noen andre som har slitt med den, Etron 55-2022

Jeg kodet dette på min e-tron 50 '20.
Har du åpnet panseret og satt i sikkerhetsbelte?
Mener jeg måtte gjøre disse grepene for å få kodet.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

hybrid88

Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

Det du har funnet på forumet er en forespøsel om å lage en app for dette, ikke at det allerede finnes  :(
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

#236
Sitat fra: Orbit på onsdag 10. april 2024, klokken 14:41Det du har funnet på forumet er en forespøsel om å lage en app for dette, ikke at det allerede finnes  :(


Oops. Ja så det nå :)

Det er helt sykt at dette skal koste 35.000kr hos audi når uavhengig verksted kan gjøre det for 10.000 med en krok som er bedre enn E-tron sin originale som produseres i tsjekkia. Westfalia eller GWD funker mye bedre. Har sett disse blitt montert på 2 timer
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA