Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

Hårek

Du tar en Scan, og så eksporterer du loggen. Dvs sender den på epost til deg selv.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

chb

#181
Jeg har ikke kjørt live logging på bilen, så kanskje vi misforstår hverandre her? Kun kjørt ukentlige manuelle scan med iOS-appen, som jeg vet mangler litt funksjoner i henhold til Android.

Har sendt rapporten på e-post og sjekket i appen, men kan ikke se dato/tid for når feilen oppstod (om jeg sletter loggen og scanner på nytt en uke etter, vet jeg ikke om feilen oppstår mandag eller søndag). Det jeg får rapportert tilbake er event-loggen og dato/tid for utlesing av de forskjellige kontrollmodulene.

I appen vises dato/tid for utlesing, med noen sekunders mellomrom for de forskjellige kontrollenhetene.

Hårek

Eksempel på feilmelding:
    Trouble codes:
        U112300 - Databus error value received
            Intermittent
                Date: 2020-04-30 15:44:02
                Mileage: 3971 km
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Hårek

Tok en ny scan i dag (god stund siden sist). Nå fant den feilkoder på halvparten av modulene. Og flere moduler har mange feil.
Mange feil er logget på samme dato/km stand. Nesten samtlige er "Intermittent".
Har ikke merket noe galt med bilen. Men dette kan være noe å holde øye med. Trenger dog en bedre formatering av loggen, må gjøre noe for å få den inn i Excel.
PS: fant bare en melding uten timestamp.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

chb

Jeg forsøkte på nytt i dag etter å ha slettet loggen først, gikk da fra 8 til ingen feil. Tok en kort kjøretur og fikk 5 feil etter jeg hadde parkert (Det er da disse samme intermittent/databus meldingene på ulike moduler, ingen feilmeldinger i MMI) som kommer opp. Jeg får ingenting rapportert i loggen på tidspunkt for hendelsene, bortsett fra den initielle datoen på når jeg utførte scan. Jeg har en NG OBDEleven og siste iOS/App-versjon 1.3.5.

Det må vel være en software-bug her eller evt. komponentfeil, når verkstedet selv ikke kan identifisere feilkodene og får samme meningsløse readout? Skjønner ikke poenget med å skrive til OBD, når meldingene ikke kan tolkes.

Etam

Sitat fra: Hårek på lørdag 19. september 2020, klokken 22:46
Tok en ny scan i dag (god stund siden sist). Nå fant den feilkoder på halvparten av modulene. Og flere moduler har mange feil.
Mange feil er logget på samme dato/km stand. Nesten samtlige er "Intermittent".
Har ikke merket noe galt med bilen. Men dette kan være noe å holde øye med. Trenger dog en bedre formatering av loggen, må gjøre noe for å få den inn i Excel.
PS: fant bare en melding uten timestamp.
Tips om hvordan man tilpasser OBDeleven logg innhold i Excel:
https://forum.obdeleven.com/thread/3204/using-excel-exported-data-tips

ThomasEL

Har sett litt på noen temperaturverdier inOBDeleven, og det er jammen ikke så enkelt å forstå helt hvordan dette temperaturstyringsopplegget av batteriet fungerer:

Etter 30 min forvarming med parkeringsklimatisering, og deretter en pause på kanskje 15 min, så startet jeg bilen. Kjørte ca 5 min til OBDeleven hadde fått kontakt, og stoppet så for å lese av:

• «HV heater temperature» er da på 41 og 43 grader
• «Temperature of the high voltage system» er bare 9 grader. Altså utetemp eller sågar ei grad eller to KALDERE.

Det virker altså som at «battery heater» har blitt god og varm i løpet av forvarmingen. Men virker ikke som det har sirkulert noe varm væske inn i kanalene på selve batteriet... Da burde jo det også ha hatt i alle fall noen grader over utetemp...

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

Har sett det samme. På en times tur jeg tok sist vinter (kaldstart) gikk HV heater temperature fra 1 til 58 grader. Men Battery temperature holdt seg på 1 - 3 grader.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

ThomasEL

Sitat fra: Hårek på søndag 27. september 2020, klokken 12:14
Har sett det samme. På en times tur jeg tok sist vinter (kaldstart) gikk HV heater temperature fra 1 til 58 grader. Men Battery temperature holdt seg på 1 - 3 grader.

Skulle jo nesten tro det var en software bug... At det er en ventil som ikke åpner for å la væske sirkulere rundt batteriet..?

Men vil jo tro det hadde blitt oppdaget av Audi etter såpass lang tid hvis det ikke fungerer som tiltenkt...🤔
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

Nei, dette er nok designet slik. PTC elementet (HV heater) er her bare brukt for å varme interiøret.
Self-study guide 675 har mange sider om dette, står bla.a "The high-voltage battery is heated at temperatures below approx. -10 °C."
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

elbilnett

Noen som har prøvd å endre gjettometeret i fanen øverst på Virtual Cockpit til prosentvisning? Synes batterimåleren er litt vanskelig å lese, så et eksakt tall å forholde seg til hadde vært noe bedre.

Ellers har jeg ikke sett at noen har aktivert parkeringspiloten, manøvreringsassistenten eller inclinometeret. Er dette funksjoner som er reservert på Q8 og Q7 modellene? Har også hørt at det skal være en felgassistent (Rim protection) som markerer hjulet i 360-view dersom felgen er for nærme en fortauskant.

Hårek

Har e-tron et inclinometer? Eller er det G-meter (Sports display) du tenker på?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

elbilnett

Aner ikke. Vet bare at Q8 har muligheten til å aktivere Inclinometer i MMI. G-meter er en separat funksjon.

Orbit

Fra ODBeleven-forum
Sitat fra: https://forum.obdeleven.com/thread/7801/confirmed-tron-obdeleven-tweaksENABLE OFFROAD MENU IN MMI
- Requires MMI reset after programming: push volume button down for more than 10sec.
- After tweak, from the range-mode menu, swipe to left for new offroad menu.
- An e-tron 2019 did not display roll/pitch values in offroad menu

Sitat fra: elbilnett på onsdag 30. september 2020, klokken 19:56
Har også hørt at det skal være en felgassistent (Rim protection) som markerer hjulet i 360-view dersom felgen er for nærme en fortauskant.
Min gjør dette, uten noen tweaks. Jeg vet ikke om dette er en del av 360-kamera, eller en annen pakke.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elbilnett

Inclinometer og Offroad menu er det samme?

Bilde fra Q8

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA